szerző:
Tetszett a cikk?

Körülbelül így mondják olaszul azt, hogy Volkswagen Golf GTI, avagy mutatjuk, hogy milyen egy patika állapotú Fiat Ritmo 130 TC Abarth egyenesen 1983-ból.

A mifelénk elsősorban a Jugoszláviában olasz licenc alapján gyártott Zastava 1100 vonatkozásában ismert Fiat 128-nak 1978-ban Fiat Ritmo néven jelent meg az utódja, mely típus egészen 1988-ig gyártásban maradt, hogy aztán felváltsa a sokkal modernebb Fiat Tipo.

A 3,93 méter hosszú, 1,65 méter széles és 1,4 méter hosszú kompakt 3- és 5-ajtós változatban, valamint kabrióként is készült. Az elsőszériás alapmodelleket 1,1 literes 60 lóerős benzinmotor hajtja, a fürgébb változatokban pedig 1,3 literes 65 lóerős, illetve 1,5 literes 75 lóerős erőforrás található. Ezenkívül 55-80 lóerős dízelmotorral is készült a típus.

A Fiat Ritmo 1979-ben majdnem az Év Autója lett, a típus a Simca-Chrysler Horizon mögött és az Audi 80 között a második helyen végzett.

Ritmo az első szériából
Fiat

Az első igazán sportos változat, a csak 3-ajtós kivitelben gyártott Ritmo 105 TC 1981 tavaszán látott napvilágot, 1,6 literes motoja pedig 105 lóerős teljesítményt ad le.

Ugyanezen év őszén debütált a 2 literes motorjából már 125 lóerős teljesítményt kifacsaró Ritmo 125 TC Abarth, mely ötfokozatú kéziváltós, egyedi futóműves sportmodell elsősorban 8,7 másodperces 0-100-as szintidejéről, illetve 190 km/h végsebességéről ismerszik meg.

1982-ban aztán felvarrták a Ritmo ráncait és 1983-ban megérkezett a minden korábbinál potensebb sportváltozat, a Ritmo 130 TC Abarth.

Ez a típus ma már olyan ritka, mint a fehér holló, hát még olyan kiváló állapotban, mint amilyen példányt találtunk nemrégiben Kiskőrösön. És amely 1983-as gyártású, tehát korai 130 TC ráadásul éppen új gazdára vár.

László Ferenc
László Ferenc

A mellékelt fotókon látható autó érdekessége, hogy az elmúlt 38 esztendőben kevesebb, mint 46 ezer kilométert hagyott maga mögött. Vagyis évente alig több, mint 1200 kilométert.

László Ferenc
László Ferenc

A kívül-belül remek egészségi állapotnak örvendő, egyedi könnyűfém-felnis 80-as évekbeli hot-hatch a dupla Weber karburátornak köszönhetően már 130 lóerős teljesítményt állít elő 2 literből és 4 hengerből.

László Ferenc
László Ferenc

Az ikerlámpás, kerek kilincses 130 TC egy ötfokozatúnémet ZF-kéziváltón keresztül hajtja az első kerekekt. A 0-ról 100 km/h-ra 7,8 másodperc alatt felgyorsuló típus végsebessége 195 km/h.

A 130 TC erősebb féket és kuplungot kapott, valamint 30 kilogrammal könnyebb lett, mint az 125 TC.

László Ferenc
László Ferenc

Összehasonlításképp, az első Golfból készített GTI változat 1,6-1,8 literes motorja 110-112 lóerőt tudott, és az 1984-ben kijött kettes Golf GTI is csak 112 lóerős volt 1986-ig, amikor is napvilágot látott a 139 lóerős 16V kivitel.

Cikkünk írásakor mindössze két Fiat Ritmót találtunk a legnagyobb hazai használtautó hirdetési portálon. A 146 ezer kilométert futott 65 lóerős 1979-es példányért 258 ezer forintot kérnek, a 98 ezer kilométeres futásteljesítményű 85 lóerős 1982-es kivitel pedig 790 ezer forintos áron kelleti magát.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!