Kétszáz olyan sofőr volt tavaly, akit közúti veszélyeztetés miatt kaptak el
A büntetőfékezés tipikusan ezek közé tartozik.
hvg.hu
Az elmúlt években mintha sláger lenne az autósok között egymás megleckéztetésére a büntetőfékezés, a Vezess.hu pedig rákérdezett hivatalból, hány ilyen ügye van a rendőrségnek. A válaszukból kiderült, hogy tavaly 204 közúti veszélyeztetést regisztráltak, ami valamivel kevesebb, mint az eddigi rekordév 2022-ben, amikor 258 eset történt.
A „közúti veszélyeztetés” kifejezés igen tág fogalom, a rendőrség 34-féle kategória alapján rögzíti ezeket. A top 5 ezek közül tavaly:
haladás szabályainak be nem tartása (pl. büntetőfékezés) – 57 eset,
figyelmetlen, gondatlan vezetés (pl. sms-ezés vezetés közben) – 29 eset,
gyalogoselütés – 24 eset,
járművezető hibája – 19 eset,
irányváltoztatás szabályainak megszegése (pl. leszorítás) – 15 eset.
A „büntetőfékezés” kifejezést a rendőrség is használja, de csak a közleményeiben, ugyanis ez nem jogi kategória. Arra ugyanakkor érdemes mindenkinek felkészülnie, hogy a közúti veszélyeztetés büntetési tételei súlyosak. Természetesen több tényezőtől függnek, elsődleges, hogy volt-e személyi sérülés. Ha nem volt, akkor az elkövetők általában 1-2 év felfüggesztett szabadságvesztést kapnak. 2 év egyébként itt a maximum. Azonban a vád alá helyezett személyek jogosítványát kötelezően bevonják a gyanúsítás után, és nem vezethetnek az ügy lezárásáig.
Életveszélyes manővereket mutatott be két autós a sztrádán.
Ha viszont személyi sérülés is történt, a büntetési tétel jelentősen súlyosbodik, és jellemzően szabadságvesztés vár az elkövetőre. A rendőrség és a mentők kötelezően helyszínelnek ilyen esetekben, és az összegyűjtött információk alapján meggyanúsítanak valakit.
Egy magyar bombaszakértő segítette az 1920-as években a japán elnyomás ellen harcoló koreai szabadságharcosokat – derül ki Csoma Mózes, a Károli Gáspár Református Egyetem bölcsészkarának dékánja, volt dél-koreai magyar nagykövet tanulmányából.