szerző:
Kanicsár Ádám András
Tetszett a cikk?

Az ajándékkészítés és az ahhoz kapcsolódó nevelés mind az óvodákban, mind az iskolákban fontos. De mit tanulhat egy gyerek az ajándékozásról? Mi a fő üzenet az intézményekben? És miért romlik el otthon sokszor minden, ha a karácsony üzenetéről van szó?

A legtöbb kisgyerek mindig is az óvodában és iskolában készíti el ajándékát. Technikaórákon vagy ajándékdélutánokon gyártják meglepetéseiket – meglepően nagy kreativitással.

„Természetesen a rendelkezésre álló alapanyag és a pedagógusok ötletei befolyásolják az elkészítendő műveket, de hála a gyerekek alkotóörömének és kreativitásának, kevés hozzávalóból is igen aranyos ajándékok készülnek – mondja Szalai Emese pszichopedagógus. A legelterjedtebb meglepetések között a valamilyen speciálisabb technikával készült képeslapok, kidíszített befőttes üvegek, vagy akár só-liszt gyurmából készült figurák is megtalálhatóak.”

AFP / Julia Kuskin

Czeczeli Anita óvónő szerint is kifejezetten fontos, hogy a gyerekek saját készítésű ajándékot adjanak a szüleiknek – sőt, ilyen korban egyedül így van értelme az ajándékozásnak.

„Nem sok értelme lenne egy boltban előre megvásárolt apróságnak, ami személytelen, nem látszik rajta az igyekezet, fantázia, amivel a gyerekek készítették. Saját kezűleg összeállított illatzsák, karácsonyfadísz, együtt elkészített személyre szóló mézeskalács, amit ők díszíthetnek ki, rajz, festmény az ünnepi készülődésről, az ajándékozás pillanatairól a jellemző és megfelelő meglepetések.”

Kevesebb az idő az iskolában

„Most sokkal színesebb, többféle felhasználható anyag áll rendelkezésre a rajzokhoz, a kézműves tárgyakhoz. Vannak száradó gyurmák, ezerszín festékek, lapok, csillámok” – mondja Rubi Ilona, aki hozzáteszi, az alapanyagok bőségétől a végeredmények még nem feltétlenül változnak.

Az iskolai ajándékgyártásra azonban ma alig van idő. „30 éve a gyakorlati órákat szabadon használhatták a pedagógusok, alsóban készítettek ajándékot karácsonyra, amit aztán betehettek a gyerekek a fa alá. A mostani tematika, a technikaóra, mást ír elő.”

„Én adom, Én készítettem neked, mert szeretlek.”

Holott az ajándékozás gesztusával sokat kell törődni, ugyanis a gyerek számára az nem csupán egy berögzült szokás, mint akár már a tinédzsereknél. Már csak attól sem, hogy az ajándékot a legtöbb esetben még ők maguk készítik el.

„A kézzel készített ajándék minden gyerek számára sokkal értékesebb, hiszen dolgozott vele, a saját személyiségét, látásmódját ülteti az alkotásba. Számukra nem az ajándék értéke, hanem a befektetett munka, odafigyelés, és az örömet okozás élvez prioritást, de ez a karácsony tényétől független. Akit szeretnek, annak bármikor képesek valami kedveset készíteni. A legfontosabb üzenet talán, hogy Én adom, Én készítettem neked, mert szeretlek” – mondja Szalai.

AFP / Stephen Lux

Vagyis a gyerek még valóban szívből ad – csak és kizárólag szeretetét akarja kimutatni. Éppen ezért sem találkozott még egy megkérdezett sem olyan esettel, hogy a gyerek nevelő szándékú ajándékot készített volna családtagjának.

Az ajándékok készítése és elkészítése Rubi szerint emellett egyfajta gyakorló terep is a felnőtt életre – hiszen ajándékozni és örömet szerezni is meg kell tanulni. És a gyerekeknél a leghasznosabb üzenet az lehet, ha megtanulják, hogy az ajándékoknak személyesnek kell lennie. „Fontos a személyesség, hogy minek örülne az ünnepelt. Ebben mind a két szülőnek részt kellene venni, nemcsak az anyáknak. Apa születésnapjára például az anya készül a gyerekkel, és fordítva. Legnagyobb nevelőerő a saját minta, az egymás iránti tisztelet és ajándékozás.”

Így tartja Czeczeli is. Óvodájában többek között a példamutatás miatt is ajándékozzák meg az óvónők a kicsiket saját készítésű meglepetésekkel: „Tavaly például teljesen egyedi angyalkákat, minden kisgyereknek egyénileg elkészítve, valamint egy-egy dallal vagy mesedramatizálással is szoktunk készülni nekik. Fontos a példamutatás.”

Ám nem csak a kézzel készített ajándékok a fontosak. Czeczeli szerint az ajándékozással kapcsolatos neveléskor ugyanis egy óvónő feladata nem csak az, hogy segítsen a kis művek létrehozásában és kitalálásban, hanem az is, hogy megtanítsa, nem csak a kézzel fogható dolgok lehetnek ajándékok.

„A mi óvodánkban hagyomány, hogy a nagy csoportos gyerekek karácsonykor elmennek a közeli idősek otthonába, és betlehemes műsort adnak elő az ott élőknek. Fontos, hogy érezzék, ez is egyfajta ajándék, a törődés, sőt a legfontosabb, amit adhatnak egy másik embernek. A 6-7 éves korosztály ezt már tökéletesen érti és érzi. Volt olyan eset, hogy a 6 éves kislány ment oda a könnyekig meghatódott nénihez és megölelte.”

Meg kell tanulni, hogy adni jó

Persze az karácsonyi ajándékok készítése mellett a kisgyerekeknél fontos az is, hogy helyesen tekintsenek az ünnepre.  A karácsony, ahogy a felnőttek, úgy a gyermekek számára is speciális esemény, amit a Jézuska személyének misztikuma is növel Szalai szerint. A karácsony viszont mégiscsak a szeretet ünnepe, melyben óriási lehetőség van arra a kisebbek számára, hogy megtanulják, hogy adni jó. Ennek az üzenetnek a megtanulása és átérzése pedig nagyban függ Szalai szerint az intézménytől is: „Az érezhető az iskola világában is, hogy a közös kis szokások (osztálytársak közötti ajándékozás, pedagógus-diák közötti ajándékozás, közös karácsonyi étkezés) pozitív hatással vannak a gyerekek lelkivilágára és a kortársak közti kapcsolatokra is valamennyire.”

AFP / Sofie Delauw

A karácsony üzenetének átadása ebben az időszakban különösen fontos a pedagógusok számára Szalai szerint. Az ő feladatuk ilyenkor abba is áll, hogy a gyerekek ne csak a materiális javakra összpontosítsanak, hanem erősítsék bennük a szeret, nyugalom, összetartás, béke, a másikra való odafigyelés érzését. „Az általuk tanított dalok, egyszerű, kis szívhez szóló ajándékok, színdarabok, szokások nemcsak a gyerekre hatnak, hanem a szülőket is megérintik, és talán ráeszmélnek, hogy mi is a karácsony szellemiségének tradicionális jelentése.”

Az iskolán kívül sok minden elromolhat

Ám mindezzel ellenben áll a környezet alapvető hatása – sőt, Rubi szerint sokszor a család hatása is. Régen is fontos volt a karácsonyi ajándék, de akkor a várakozás titokzatosabb volt. A kevesebbnek mintha jobban örültek volna. Mára egyre korábbra tolódik a karácsonyi őrület, a boltok, utcák fényárban úsznak. Minden az ajándék mennyiségéről szól. Kevésbé meghitt családi ünnep. A nem tehetős szülők is próbálnak lépést tartani az ajándékozásban, a gyerekek elárasztásában. A téli szünet után a gyerekek nagy része nem is tudja felsorolni, mi mindent kapott. A szülők meg csalódottak, hogy nem is játszanak vele.”

A hatás hosszú távra sem lesz jó. Rubi véleménye szerint ha valaki már gyerekkorában mindent megkap és elhalmozzák, felnőttként is majd azonnal és minden szeretne saját magának.

Ám akkor kérdés, hogy milyen ajándék lehet hasznos a gyereknek, ami jó nyomot hagy benne felnőttként – és az ünnepet is széppé teszi. Közösen használható játékok, a családi társasjátékok emlékek maradnak, az együtt töltött idő a fontos üzenet… a kibontott játék mellett” – mondja Rubi.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!