szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Értékes fák, egy erdő és egy rekultivációra szoruló tó is veszélyben van a helyi környezetvédők és a lakosság egy része szerint Budakeszin. A civilek azt mondják, a globális klímaválság korában az egyéni autós közlekedés nem helyezhető a természeti környezet megmentése elé.

Budakeszi Város Önkormányzata lakossági fórumot hirdetett január közepére a Telki, a Pátyi és a Budaörsi utat összekötő új szakasz megvitatása céljából. Az összekötő út ötlete a Zsámbéki-medence autóbuszos közlekedésének a fejlesztése során merült fel azért, hogy a Budapest zöld kapujának is nevezett Budakeszin a forgalmat enyhítsék (a saját közlekedés és a környékről a fővárosba ingázók napi kétszeri átmenő forgalma zaj-, illetve légszennyezéssel terheli a várost).

Csakhogy a helyi Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás szerint az összekötő út terve eleve elhibázott, szakmailag nem alátámasztott: nem csökkenti, hanem épp ellenkezőleg, növeli a problémák számát és mértékét, és súlyosan károsítja Budakeszi természeti értékeit. Állításuk szerint a lakosság egy jelentős része tiltakozik a leendő út megépítése ellen.

A szervezet lapunknak megküldött háttéranyagában azt írják, hogy az új út egyes nyomvonalai egy, esetenként két helyi védettségű természetvédelmi területet is érintenek, valamint a Nemzeti Ökológiai Hálózat területeit, részben ökológiai folyosókat és magterületeket vágnának el egymástól.

Ez a város környezetének egyik legértékesebb zöld területe, a jelen és jövő generáció számára meg kell védeni a visszafordíthatatlan károsodástól.

– fogalmaznak a dokumentumban.

Az önkormányzat honlapján közzétett térkép szerint öt opció is szóba jöhet az út lehetséges nyomvonalára, de a környezetvédő civilek szóvivője, Szigeti Balázs szerint egyik változat sem megfelelő, mindegyik veszélyeztetné a rekultivációra váró Nádas-tavat, illetve annak környékét: Budakeszi büszkeségeit, a két darab, 70-80 éves mamutfenyőt és egy 1,5 hektáros fenyves- és tölgyerdőt.

mamutfenyő
Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás

"Sajnos nem lehet kompromisszumos megoldást találni, mert mindegyik út vagy magát a tómedret vagy a vízgyűjtőjét érinti. A másik, hogy ennek a tónak a természeti értékét a még most is meglévő hüllő- és kétéltűfauna adja. Ezek az állatok tömegesen pusztulnának el az út építése miatt" – jegyzi meg Szigeti.

A Nádas-tó jelenleg elég siralmas állapotban van – teszi hozzá –, ki van száradva, és invazív zöld juharral viszonylag sűrűn be van nőve. Ugyanakkor kiemeli, hogy van szándék a tó rendbetételére.

"A vizes élőhelyekről azt kell tudni – azon túl, hogy a klímaváltozás korában kiemelkedően fontosak –, hogy viszonylag gyorsan és könnyen helyreállíthatók. Ha a vizes utánpótlás megoldódik, akkor ott egy fajgazdag életközösség alakulhat ki viszonylag rövid idő alatt is" – mondta.

A szóvivő megjegyzi, hogy annak idején a Nádas-tó azért száradt ki, mert a környékbeli domboldalak beépítésekor a csapadékvizet elvezették, de "úgy néz ki, hogy mindenféle gépészet nélkül megoldható lenne, hogy újra víz legyen benne".

Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás

Magyarországon leginkább az elképesztő hőhullámok formájában jelentkezik a klímaválság, és egy vizes élőhely életeket menthet, főként, hogy a Nádas-tó vize a szél miatt valószínűleg nemcsak a közvetlen környezetet hűtené.

A civil összefogás szerint a tervezett összekötő úttal az is nagy probléma, hogy tulajdonképpen értelmetlen lenne a megépítése, mert nem nyújtana valódi megoldást a forgalom csillapítására.

Sajtóközleményükben úgy fogalmaznak, hogy számítások szerint az összekötő út a rendszeres közlekedési dugót alig 5 százalékkal csökkentené, miközben várhatóan további forgalmat fog Budakeszire vonzani.

Érvük szerint "valamennyi új út megépítése a településtől nyugatra jelentősen megnöveli a közvetlen szomszédos településrészek, a belső városmag és a főváros XII. kerületének légszennyezettségét. Ennek oka, hogy az uralkodó szélirány Budakeszi esetén nyugati, vagyis az ide épülő utak által generált valamennyi káros anyag a település belső területeire jut el."

A Nádas-tó őrzői szerint Budakeszin inkább településfejlesztésre lenne szükség, sem egy új út építésére. A város nyugati felén – ahol a zöld övezet is található – van ugyanis az összes iskola, míg Budakeszi dinamikusan fejlődő déli és keleti részén nincs elérhető iskola, sem óvoda, sem sportpálya. Emiatt az ott lakók kénytelenek a város túloldalán, az egy helyre koncentrált intézményekbe menni, ezzel felesleges közlekedési terhet okozva a Budakeszi Fő és egyéb belső utcáin. 

A Nádas-tó Őrzői Civil Összefogás már jelezte az önkormányzat felé az aggályait, és Szigeti szerint a polgármester – akinek "mindig is választási ígérete volt, hogy a Nádas-tavat revitalizálja" nyitott a konzultációra, "azt mondja, hogy amíg nincsen konszenzus, addig nem tud megvalósulni a beruházás".

"Amikor ez a dolog elindult, akkor mi rögtön írtunk egy nyílt levelet a polgármester asszonynak, ahol őt arra kértük, hogy egy ekkora társadalmi megosztottságot okozó és a jövőt ilyen szinten meghatározó, visszafordíthatatlan ügyben ne hozzon most döntést, hanem készítse elő, vonja be a civileket és az embereket. És ezt meg is hallgatta a polgármester" – tette hozzá Szigeti Balázs.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!