Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1b2eff11-546b-4dbf-94ce-f312ea66ec6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre még az idei évben sor kerülhet.","shortLead":"Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre...","id":"20250514_artemis-program-nasa-holdjaro-kereke-bridgestone-michelin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b2eff11-546b-4dbf-94ce-f312ea66ec6f.jpg","index":0,"item":"d3c87e4e-b7a0-4c3c-af35-011df99594c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_artemis-program-nasa-holdjaro-kereke-bridgestone-michelin","timestamp":"2025. május. 14. 15:03","title":"Tevetalp mintájára készít kereket a Bridgestone, a holdjáróra szerelhetik fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A volt vezérkari főnök tollat ragadott, és nyílt levelet írt a kormányzati politikusoknak, akik az ukrán titkosszolgálatok segítésével vádolják. Ruszin-Szendi szerint a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat inkompetens vezetése a ludas a fiaskóért, mely nemrég került oda teljesen idegen területről.","shortLead":"A volt vezérkari főnök tollat ragadott, és nyílt levelet írt a kormányzati politikusoknak, akik az ukrán...","id":"20250514_Ruszin-Szendi-Romulusz-nyilt-levelben-harit-es-felelosoket-nevezett-meg-a-kembotranyban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238.jpg","index":0,"item":"c6f7bb1f-dfb7-43d8-b08b-6d88cf34f6c6","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Ruszin-Szendi-Romulusz-nyilt-levelben-harit-es-felelosoket-nevezett-meg-a-kembotranyban","timestamp":"2025. május. 14. 11:41","title":"Ruszin-Szendi Romulusz nyílt levélben nevezi meg a kémbotrány felelőseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4dc7af9-f7df-4cb8-bf67-7c22bbd79c36","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A megjelenése szokatlan, de eddigi megfigyelések alapján úgy tűnik, hogy nincs komolyabb baja.","shortLead":"A megjelenése szokatlan, de eddigi megfigyelések alapján úgy tűnik, hogy nincs komolyabb baja.","id":"20250515_Capa-uszkal-a-trieszti-kikotoben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4dc7af9-f7df-4cb8-bf67-7c22bbd79c36.jpg","index":0,"item":"e79e6efc-8eab-41b0-aab6-267cfc4dd52d","keywords":null,"link":"/elet/20250515_Capa-uszkal-a-trieszti-kikotoben","timestamp":"2025. május. 15. 07:28","title":"Cápa úszkált a trieszti kikötőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb8a0133-c255-4f5c-92f7-c6fe441eb28e","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Igazuk volt a bíróságoknak, hogy nem töröltették a képet.","shortLead":"Igazuk volt a bíróságoknak, hogy nem töröltették a képet.","id":"20250515_alkotmanybirosag-hernadi-zsolt-garancsi-istvan-kutyasetaltatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb8a0133-c255-4f5c-92f7-c6fe441eb28e.jpg","index":0,"item":"dc989bc2-f74a-442d-8c80-ad840fbd2e12","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_alkotmanybirosag-hernadi-zsolt-garancsi-istvan-kutyasetaltatas","timestamp":"2025. május. 15. 20:06","title":"Az Alkotmánybíróság szerint belefér, hogy Hernádi Zsoltot kutyasétáltatás közben mutatták egy fotón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"565c4c39-28fa-41c4-b354-aeaac61012f2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az új elnökről online szavazhat a teljes tagság.","shortLead":"Az új elnökről online szavazhat a teljes tagság.","id":"20250515_Dobrev-Klara-az-egyetlen-jelolt-a-DK-elnoki-posztjara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/565c4c39-28fa-41c4-b354-aeaac61012f2.jpg","index":0,"item":"5f706af0-11cc-4702-a2f4-2b4951273ee2","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Dobrev-Klara-az-egyetlen-jelolt-a-DK-elnoki-posztjara","timestamp":"2025. május. 15. 11:08","title":"Dobrev Klára az egyetlen jelölt a DK elnöki posztjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a6b51ea-d80c-4d44-81ab-b010892ce2a3","c_author":"Papp Réka Kinga ","category":"360","description":"A magyar közvélemény egy része nyugtatja magát: egyelőre még nem dübörögnek a magyar tankok Ungvár és Beregszász felé. Racionális érveket nem lehet egy esetleges háborús beavatkozás mellett felhozni. Csakhogy 1991-ben a Vajdaságban sem tűnt úgy, hogy itt egyszer csak háború lesz. És lett. Vélemény.","shortLead":"A magyar közvélemény egy része nyugtatja magát: egyelőre még nem dübörögnek a magyar tankok Ungvár és Beregszász felé...","id":"20250515_hvg-Papp-Reka-Kinga-Magyarorszag-Ukrajna-haboru-Onsorsrontas-hitelbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a6b51ea-d80c-4d44-81ab-b010892ce2a3.jpg","index":0,"item":"1bb97cf3-3e22-45e0-a8d6-a88a38220e0d","keywords":null,"link":"/360/20250515_hvg-Papp-Reka-Kinga-Magyarorszag-Ukrajna-haboru-Onsorsrontas-hitelbe","timestamp":"2025. május. 15. 15:30","title":"Papp Réka Kinga: Vegytiszta agyrém","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20aeba14-11fa-4fd1-84ec-f0859c9a5f81","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A sportlövők egyetemi bajnokságát már márciusban kiírták, de mint kiderült, akkor lesz a Harcosok Klubjának első rendezvénye is.","shortLead":"A sportlövők egyetemi bajnokságát már márciusban kiírták, de mint kiderült, akkor lesz a Harcosok Klubjának első...","id":"20250516_Orban-titkos-klubja-miatt-kiraktak-egy-sportrendezvenyt-a-BOK-Csarnokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20aeba14-11fa-4fd1-84ec-f0859c9a5f81.jpg","index":0,"item":"cf1b4f78-e41a-4475-9cb3-87e74720226a","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_Orban-titkos-klubja-miatt-kiraktak-egy-sportrendezvenyt-a-BOK-Csarnokbol","timestamp":"2025. május. 16. 06:01","title":"Orbán titkos klubja miatt kiraktak egy egyetemi sportrendezvényt a BOK-csarnokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3bf45ab7-bedf-4b67-9e8d-8887edbc4974","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A második világháború alatt hosszú időbe telt, a jelenlegi technológia segítségével azonban könnyed ujjgyakorlat lenne feltörni az Enigma titkosítását a szakértők szerint.","shortLead":"A második világháború alatt hosszú időbe telt, a jelenlegi technológia segítségével azonban könnyed ujjgyakorlat lenne...","id":"20250514_enigma-kod-titkositas-feltorese-masodik-vilaghaboru-modern-technologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bf45ab7-bedf-4b67-9e8d-8887edbc4974.jpg","index":0,"item":"4f1c3562-251d-4df7-b0a5-938e8b2bf4f0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_enigma-kod-titkositas-feltorese-masodik-vilaghaboru-modern-technologia","timestamp":"2025. május. 14. 17:03","title":"Mennyi idő alatt törné fel az Enigmát a XXI. század technológiája? Megszólaltak a szakértők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre többen kerülnek bajba, mert nem mérik fel, milyen következménnyel jár, ha ellopják vagy totálkár éri a cascomentes részletre vásárolt autójukat.
Fél évvel azután, hogy gazdája megvette részletre a Peugeot 307-est, ellopták az autót, amely után mintegy 3 millió forintnyi - a szerződés szerint ilyen esetben egy összegben esedékes - tartozás maradt. Áldotta az eszét a károsult, mert eredetileg cascomentes finanszírozást választott ugyan, de néhány hónap múlva mégis kötött cascót lopáskár esetére. "Nem mindig látja az ember előre, hogy mennyi pénze van, ezért a legkisebb havi részletet választottam. Ahogy azonban telt az idő, egyre idegesítőbb lett, hogy a drága autó a kerítésen kívül áll" - vázolta a történet hátterét a HVG-nek a neve elhallgatását kérő autós. Inkognitójához azért ragaszkodik, mert az események váratlan fordulatot vettek, s éppen alkudozik a biztosítóval, hogy pénzhez jusson. Amikor ugyanis bejelentette a kárt, kiderült, hogy a Peugeot-ra a hitelező már kötött egy cascót lopás és totálkár esetére, így a kártérítés is a lízingcégnek járna. A káron gazdagodás tilalmába ütközne, ha kétszer fizetne a biztosító. A járgány vevője mégis reméli, hogy dűlőre jut a biztosítóval, miután a pénzintézet nem utasította vissza a díjfizetést. Igaz, mindkét fél számára utólag derült ki, hogy a szerződés érvénytelen volt. Csalással aligha lehet megvádolni az eltűnt autó gazdáját, hiszen fogalma sem volt arról, hogy nem szabad cascót kötnie. A szerződésben semmi sem utalt erre, és a kereskedő sem mondott ilyesmit.
Az eset nem egyedi, a Banki Hitel Károsultjainak Egyesületénél több száz bejelentést tartanak számon, amelyeket a cascomentes finanszírozást választó, majd lopás vagy totálkár miatt befürdött ügyfelek tettek. Ők azok, akik kapva kapnak az olcsónak vélt ajánlatokon, mert látszólag havonta 5-10 ezer forinttal kevesebbe kerül, hogy beülhessenek a vágyott autóba.
A pénzintézetek a mára nyomottá vált autópiacon nagy harcot vívnak azért, hogy minél több autót finanszírozhassanak. Ha pedig kevesebb fogy gépkocsiból, a hitel arányát szeretnék növelni, azaz egyre lejjebb szállítják az autóvételhez szükséges önerőt. Ezzel azonban egyre kockázatosabbá teszik a hitelezést, hiszen a kölcsön mögött csak az autó a fedezet, az adós hitelképességét nem vizsgálják. A kockázatokat tovább növeli, hogy úgy csökkentik a törlesztési terhet, hogy kitolják a futamidőt, és már nem mindig ragaszkodnak a részletfizetésnél korábban kötelező cascóhoz sem. Piaci hírek szerint tavaly az eladott autók 30 százaléka casco nélkül talált gazdára, az arány azonban idén 35-40 százalékra is nőhet. Állítólag van olyan autófinanszírozó, amelynél a naponta kihelyezett 350-400 millió forintos hitelből 150-200 millió casco nélkül talál gazdára.
Az autóvásárló és a finanszírozó nincs közvetlen kapcsolatban egymással, köztük ott az autókereskedő, aki ma már lényegében a finanszírozó és a biztosító ügynöke és a tőlük kapott 8-10, extrém esetben 10 százalék fölötti jutalékokból él. Abban érdekelt tehát, hogy azt a hitelt adja el, amelyen a legtöbbet keresi. A jutalékot azonban a sor végén álló autóvásárló fizeti meg, tehát a lízingcégnek olyan részletfizetést kell kidolgoznia, amely elég alacsony ahhoz, hogy kipárnázhassa az értékesítéshez szükséges jutalékkal. Így egyre jobban terjednek a mind kockázatosabb, nyolc-tíz éves futamidejű, casco nélküli ajánlatok.
A cascomentes hitelt választó autós megspórolja ugyan a havi 5-10 ezer forintos kiadással járó vagyonbiztosítást, de éppen a kockázatok miatt némi felárral kapja a hitelt. Egy ötéves futamidejű, 2 millió forintos, svájci frank alapon nyújtott hitel esetében a különbség havonta 2 ezer forint, azaz minden hónapban 50 ezret perkál le a lízingcégnek az, akinek nem kellett cascót kötni, s 48 ezret az, aki vállalta a biztosítást. A drágább törlesztésből a pénzintézetnek futja arra, hogy mérsékelje a kockázatot. Köthetne hitelbiztosítást is, de mostanában inkább megvásárolja elsősorban az Uniqa Biztosító Rt. és a Groupama Biztosító Rt. (volt Európa Biztosító) portfóliócasco termékét. Ez a biztosítás nem nyilvános, sőt a biztosítótársaságok meg is tiltják a lízingcégnek vagy a banknak, hogy nagydobra verje létüket, nehogy visszaélésre csábítsa a szélhámos ügyfeleket. Ez a casco ugyanis abban különbözik egy normál lopáskár és totálkár elleni cascótól, hogy csak az adós tartozása erejéig téríti a kárt. Tehát a biztosító akkor fizet, ha lopás vagy totálkár esetén nem lehet behajtani a fennmaradt adósságot.
Csakhogy az autóparkra háttérben kötött casco eltitkolása könnyen csapdába ejtheti a biztosítás ügyében magukat meggondoló ügyfeleket, mint ahogy a HVG-nek panaszkodó károsult esetében is történt. Fogyasztóvédő szervezetek egy időben attól tartottak, hogy a lízingcégek a háttérbiztosítások révén káron gazdagodnak, azaz miközben az ellopott vagy összetört autó után behajtják a hátralevő tartozást - ráadásul egy összegben -, zsebre vágják a biztosítótól kapott kártérítést is. A felhördülés nyomán a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) megvizsgált több jelentős piaci szereplőt, de nem találta nyomát a káron gazdagodásnak.
Kétségtelen, hogy a biztosítók elvárják a finanszírozótól, tegyen meg mindent a kár mérséklésére, azaz hajtsa be adósán a tartozást. A szakzsargonban no cascósként emlegetett szerződések rögzítik is, hogy az adós viseli a kár összes következményeit. Kérdés azonban, hogy nem kellene-e bevenni azt a tényt is a szerződésbe, hogy az adós nem is köthet cascót, amíg a hitele ketyeg. Ha tehát izgulós típus, legjobb, ha kocsiját bezárja a garázsba, és ünnepnapokon megnézi.
A casco kizárására vonatkozó kitételt a lízingcégek szerződései közül csak a K&H Pannonlízing Rt. NoCasco termékénél lehetett fellelni. Eszerint súlyos szerződésszegésnek minősül, ha az ügyfél a finanszírozott gépjárműre a futamidő alatt totálkárra és lopáskárra casco biztosítást köt. "Ám ha mégis cascót szeretne kötni az ügyfél, átválthat egy másik finanszírozásra, és az ügyfélszolgálaton kiválaszthatja a megfelelő biztosítót is" - vázolta a helyzet megoldását Kovács István értékesítési-támogatási igazgató. A cascokötés tilalmát a Raiffeisen Lízing Rt., az Erste Leasing Rt. és a CIB Lízing Rt. szerződésmintája sem tartalmazza, tehát nem hívták fel az ügyfél figyelmét arra, hogy jégre futhat egy - tudtán kívül - másodikként kötött cascóval.
A HVG információi szerint nem mindegyik autófinanszírozó társaságnak van hitelfedezeti casco biztosítása, van olyan is köztük, amelyik egy kockázati alapba gyűjti a casco nélküli finanszírozásért felszámított felárat, és onnan fedezi az esetleges veszteségeket. Így ügyfele nem követ el szerződésszegést, ha később meggondolja magát és cascót köt. A szerződés azonban erre a lehetőségre sem utal.
Érvelhetnek persze azzal a lízingcégek, hogy aki valamit elhatározott, ne akarjon később mást. Csakhogy a hitelszerződések több évre szólnak, amely alatt javulhat az ügyfél anyagi helyzete, ami fokozott biztonság megteremtésére ösztönözheti. Akárhogy nézzük, a no cascós szerződésben az ügyfél kiszolgáltatott, nem ártana tehát a fogyasztóvédelmi szerepet ellátó felügyeletnek áttekintenie a háttérbiztosítások rendszerét ebből a szempontból is.
A perek és csapdák elkerülését segítené, ha eleve lehetőséget adna a finanszírozó arra, hogy ne csak a legdrágább, minden kárra kiterjedő cascót választhassa az, aki a havi törlesztés mellett vállalja a biztosításidíj-fizetést is. Az élethelyzetek ugyanis különbözők. "Dombóvárott az utcában a kulcsot is a kocsiban lehet hagyni, a szomszédok az autók hangját is felismerik" - ecsetelte a vidéki lét előnyeit egy család. Nemrég vettek autót casco nélkül, mert a lopás kockázatát nagyon csekélynek ítélték, más kérdés, hogy törés, totálkár ellen már biztosítottak volna, de nem volt ilyen lehetőség. "Van egy kész termékünk erre az igényre" - ecsetelte nemrég egy konferencián Bóné Krisztina, a MAI Casco Kft., a TIR Biztosító Egyesület vezérügynökének igazgatója. Feltalálták a spanyolviaszt, mondhatni, hiszen lényegében ugyanazt a hitelfedezeti cascót ajánlják a gépkocsit vásárlóknak, mint amit a pénzintézetek kötnek. Így a rejtett cascót felválthatná a nyílt szerződéses jogviszony, amelyben az ügyfél fizeti a biztosítási díjat, amely persze a korlátozott, azaz csupán lopásra és totálkárra szóló és csak az ügyfél tartozása erejéig fizető kárviselés miatt - például egy Opel Corsa esetében - havi 8 ezer forinttal olcsóbb, mint egy teljes körű casco, azaz 2 ezerbe kerül havi 10 ezer helyett.
Hajnali horgászatot, szalonnasütést és sok beszélgetést tervez 300 kilométeres, Nagyváradig tartó útja során Magyar Péter. Az első napon Pécelig jutottak, mi pedig elkísértük őket. Videóriport.