Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"97653b31-178a-4bfd-b4da-770fa53c4d31","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Pufók Frátert alakító színész 63 éves volt.","shortLead":"A Pufók Frátert alakító színész 63 éves volt.","id":"20250310_simon-fisher-becker-harry-potter-pufok-frater-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97653b31-178a-4bfd-b4da-770fa53c4d31.jpg","index":0,"item":"f88fc466-ea5a-4ab5-a089-69ef6e529632","keywords":null,"link":"/kultura/20250310_simon-fisher-becker-harry-potter-pufok-frater-meghalt","timestamp":"2025. március. 10. 11:47","title":"Meghalt Simon Fisher-Becker, a Harry Potter-filmek egyik szereplője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató, ünnepelt énekesnő azt írta, két gyereke születése volt élete legnagyszerűbb teljesítménye.","shortLead":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató...","id":"20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521.jpg","index":0,"item":"1066bb68-3fa8-4ca6-b3dd-9501fc60c80f","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","timestamp":"2025. március. 09. 14:53","title":"Rihanna sosem látott szülés utáni fotóival ünnepelte a nőnapot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","shortLead":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","id":"20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1.jpg","index":0,"item":"f4864d5d-4837-4f63-8fd3-6263b6a98f96","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","timestamp":"2025. március. 10. 07:21","title":"Íme a legújabb Skoda Octavia RS rendőrautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98514647-fe7f-4c1f-98a0-33f9c14bb0f1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Phenjan közölte, hogy egyetlen rossz lövés is háborúhoz vezethet, majd kilőtt több rakétát a Sárga-tenger felé.","shortLead":"Phenjan közölte, hogy egyetlen rossz lövés is háborúhoz vezethet, majd kilőtt több rakétát a Sárga-tenger felé.","id":"20250310_eszak-korea-ballisztikus-raketa-amerikai-del-koreai-hadgyakorlat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98514647-fe7f-4c1f-98a0-33f9c14bb0f1.jpg","index":0,"item":"41c4e57b-befe-4848-ba98-3c661f3107bc","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_eszak-korea-ballisztikus-raketa-amerikai-del-koreai-hadgyakorlat","timestamp":"2025. március. 10. 10:23","title":"Észak-Korea ballisztikus rakéták kilövésével tiltakozott az amerikai-dél-koreai hadgyakorlat ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy, hogy kell neki Grönland. De hogyan kerültek oda a dánok, akiké a sziget több mint 600 éve?","shortLead":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy...","id":"20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92.jpg","index":0,"item":"30842e8e-9e37-45f7-bc32-0046987d30eb","keywords":null,"link":"/360/20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","timestamp":"2025. március. 09. 13:30","title":"Vörös Eriktől a norvég meteorológusokig, avagy mit keresnek Grönlandon a dánok, akiket Trump kipenderítene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","shortLead":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","id":"20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765.jpg","index":0,"item":"6c9d882e-7e1a-4166-a0f7-07d3fd2ac9c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","timestamp":"2025. március. 09. 16:27","title":"Inkább az orbáni Magyarország uniós tagságáról látna népszavazást a lengyel külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70051d7e-69fa-4fe6-907b-91cef39f9348","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nem igazán jól kezdődött az élete, és nem úgy ért véget, ahogy az angyalok talán megálmodták, de a kettő között pergő hat évtized jutott a múlt héten, máig tisztázatlan körülmények között, 95 évesen elhunyt Gene Hackmannek.","shortLead":"Nem igazán jól kezdődött az élete, és nem úgy ért véget, ahogy az angyalok talán megálmodták, de a kettő között pergő...","id":"20250309_hvg-Gene-Hackman-nekrolog-5x1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70051d7e-69fa-4fe6-907b-91cef39f9348.jpg","index":0,"item":"5f0e9b7a-5879-4b79-9950-425ac4d77fe4","keywords":null,"link":"/360/20250309_hvg-Gene-Hackman-nekrolog-5x1","timestamp":"2025. március. 09. 15:45","title":"„Színésznek képeztek ki, nem sztárnak” – Gene Hackmannek ez a szerep nem kellett, de így is a legnagyobbak közé emelkedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54ec8fc0-092f-44f6-abe6-481765ea8da8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Porsche Taycan Turbo GT szedán még a kétajtós Porsche 911-re is rávert 1 másodpercet Interlagosban.","shortLead":"A Porsche Taycan Turbo GT szedán még a kétajtós Porsche 911-re is rávert 1 másodpercet Interlagosban.","id":"20250310_uj-rekordot-huzott-be-az-1108-loeros-legdurvabb-porsche-taycan-turbo-gt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54ec8fc0-092f-44f6-abe6-481765ea8da8.jpg","index":0,"item":"d897bf59-b8ff-4f84-ad00-10f414a80c37","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_uj-rekordot-huzott-be-az-1108-loeros-legdurvabb-porsche-taycan-turbo-gt","timestamp":"2025. március. 10. 07:59","title":"Új rekordot húzott be az 1108 lóerős legdurvább Porsche – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre többen kerülnek bajba, mert nem mérik fel, milyen következménnyel jár, ha ellopják vagy totálkár éri a cascomentes részletre vásárolt autójukat.
Fél évvel azután, hogy gazdája megvette részletre a Peugeot 307-est, ellopták az autót, amely után mintegy 3 millió forintnyi - a szerződés szerint ilyen esetben egy összegben esedékes - tartozás maradt. Áldotta az eszét a károsult, mert eredetileg cascomentes finanszírozást választott ugyan, de néhány hónap múlva mégis kötött cascót lopáskár esetére. "Nem mindig látja az ember előre, hogy mennyi pénze van, ezért a legkisebb havi részletet választottam. Ahogy azonban telt az idő, egyre idegesítőbb lett, hogy a drága autó a kerítésen kívül áll" - vázolta a történet hátterét a HVG-nek a neve elhallgatását kérő autós. Inkognitójához azért ragaszkodik, mert az események váratlan fordulatot vettek, s éppen alkudozik a biztosítóval, hogy pénzhez jusson. Amikor ugyanis bejelentette a kárt, kiderült, hogy a Peugeot-ra a hitelező már kötött egy cascót lopás és totálkár esetére, így a kártérítés is a lízingcégnek járna. A káron gazdagodás tilalmába ütközne, ha kétszer fizetne a biztosító. A járgány vevője mégis reméli, hogy dűlőre jut a biztosítóval, miután a pénzintézet nem utasította vissza a díjfizetést. Igaz, mindkét fél számára utólag derült ki, hogy a szerződés érvénytelen volt. Csalással aligha lehet megvádolni az eltűnt autó gazdáját, hiszen fogalma sem volt arról, hogy nem szabad cascót kötnie. A szerződésben semmi sem utalt erre, és a kereskedő sem mondott ilyesmit.
Az eset nem egyedi, a Banki Hitel Károsultjainak Egyesületénél több száz bejelentést tartanak számon, amelyeket a cascomentes finanszírozást választó, majd lopás vagy totálkár miatt befürdött ügyfelek tettek. Ők azok, akik kapva kapnak az olcsónak vélt ajánlatokon, mert látszólag havonta 5-10 ezer forinttal kevesebbe kerül, hogy beülhessenek a vágyott autóba.
A pénzintézetek a mára nyomottá vált autópiacon nagy harcot vívnak azért, hogy minél több autót finanszírozhassanak. Ha pedig kevesebb fogy gépkocsiból, a hitel arányát szeretnék növelni, azaz egyre lejjebb szállítják az autóvételhez szükséges önerőt. Ezzel azonban egyre kockázatosabbá teszik a hitelezést, hiszen a kölcsön mögött csak az autó a fedezet, az adós hitelképességét nem vizsgálják. A kockázatokat tovább növeli, hogy úgy csökkentik a törlesztési terhet, hogy kitolják a futamidőt, és már nem mindig ragaszkodnak a részletfizetésnél korábban kötelező cascóhoz sem. Piaci hírek szerint tavaly az eladott autók 30 százaléka casco nélkül talált gazdára, az arány azonban idén 35-40 százalékra is nőhet. Állítólag van olyan autófinanszírozó, amelynél a naponta kihelyezett 350-400 millió forintos hitelből 150-200 millió casco nélkül talál gazdára.
Az autóvásárló és a finanszírozó nincs közvetlen kapcsolatban egymással, köztük ott az autókereskedő, aki ma már lényegében a finanszírozó és a biztosító ügynöke és a tőlük kapott 8-10, extrém esetben 10 százalék fölötti jutalékokból él. Abban érdekelt tehát, hogy azt a hitelt adja el, amelyen a legtöbbet keresi. A jutalékot azonban a sor végén álló autóvásárló fizeti meg, tehát a lízingcégnek olyan részletfizetést kell kidolgoznia, amely elég alacsony ahhoz, hogy kipárnázhassa az értékesítéshez szükséges jutalékkal. Így egyre jobban terjednek a mind kockázatosabb, nyolc-tíz éves futamidejű, casco nélküli ajánlatok.
A cascomentes hitelt választó autós megspórolja ugyan a havi 5-10 ezer forintos kiadással járó vagyonbiztosítást, de éppen a kockázatok miatt némi felárral kapja a hitelt. Egy ötéves futamidejű, 2 millió forintos, svájci frank alapon nyújtott hitel esetében a különbség havonta 2 ezer forint, azaz minden hónapban 50 ezret perkál le a lízingcégnek az, akinek nem kellett cascót kötni, s 48 ezret az, aki vállalta a biztosítást. A drágább törlesztésből a pénzintézetnek futja arra, hogy mérsékelje a kockázatot. Köthetne hitelbiztosítást is, de mostanában inkább megvásárolja elsősorban az Uniqa Biztosító Rt. és a Groupama Biztosító Rt. (volt Európa Biztosító) portfóliócasco termékét. Ez a biztosítás nem nyilvános, sőt a biztosítótársaságok meg is tiltják a lízingcégnek vagy a banknak, hogy nagydobra verje létüket, nehogy visszaélésre csábítsa a szélhámos ügyfeleket. Ez a casco ugyanis abban különbözik egy normál lopáskár és totálkár elleni cascótól, hogy csak az adós tartozása erejéig téríti a kárt. Tehát a biztosító akkor fizet, ha lopás vagy totálkár esetén nem lehet behajtani a fennmaradt adósságot.
Csakhogy az autóparkra háttérben kötött casco eltitkolása könnyen csapdába ejtheti a biztosítás ügyében magukat meggondoló ügyfeleket, mint ahogy a HVG-nek panaszkodó károsult esetében is történt. Fogyasztóvédő szervezetek egy időben attól tartottak, hogy a lízingcégek a háttérbiztosítások révén káron gazdagodnak, azaz miközben az ellopott vagy összetört autó után behajtják a hátralevő tartozást - ráadásul egy összegben -, zsebre vágják a biztosítótól kapott kártérítést is. A felhördülés nyomán a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) megvizsgált több jelentős piaci szereplőt, de nem találta nyomát a káron gazdagodásnak.
Kétségtelen, hogy a biztosítók elvárják a finanszírozótól, tegyen meg mindent a kár mérséklésére, azaz hajtsa be adósán a tartozást. A szakzsargonban no cascósként emlegetett szerződések rögzítik is, hogy az adós viseli a kár összes következményeit. Kérdés azonban, hogy nem kellene-e bevenni azt a tényt is a szerződésbe, hogy az adós nem is köthet cascót, amíg a hitele ketyeg. Ha tehát izgulós típus, legjobb, ha kocsiját bezárja a garázsba, és ünnepnapokon megnézi.
A casco kizárására vonatkozó kitételt a lízingcégek szerződései közül csak a K&H Pannonlízing Rt. NoCasco termékénél lehetett fellelni. Eszerint súlyos szerződésszegésnek minősül, ha az ügyfél a finanszírozott gépjárműre a futamidő alatt totálkárra és lopáskárra casco biztosítást köt. "Ám ha mégis cascót szeretne kötni az ügyfél, átválthat egy másik finanszírozásra, és az ügyfélszolgálaton kiválaszthatja a megfelelő biztosítót is" - vázolta a helyzet megoldását Kovács István értékesítési-támogatási igazgató. A cascokötés tilalmát a Raiffeisen Lízing Rt., az Erste Leasing Rt. és a CIB Lízing Rt. szerződésmintája sem tartalmazza, tehát nem hívták fel az ügyfél figyelmét arra, hogy jégre futhat egy - tudtán kívül - másodikként kötött cascóval.
A HVG információi szerint nem mindegyik autófinanszírozó társaságnak van hitelfedezeti casco biztosítása, van olyan is köztük, amelyik egy kockázati alapba gyűjti a casco nélküli finanszírozásért felszámított felárat, és onnan fedezi az esetleges veszteségeket. Így ügyfele nem követ el szerződésszegést, ha később meggondolja magát és cascót köt. A szerződés azonban erre a lehetőségre sem utal.
Érvelhetnek persze azzal a lízingcégek, hogy aki valamit elhatározott, ne akarjon később mást. Csakhogy a hitelszerződések több évre szólnak, amely alatt javulhat az ügyfél anyagi helyzete, ami fokozott biztonság megteremtésére ösztönözheti. Akárhogy nézzük, a no cascós szerződésben az ügyfél kiszolgáltatott, nem ártana tehát a fogyasztóvédelmi szerepet ellátó felügyeletnek áttekintenie a háttérbiztosítások rendszerét ebből a szempontból is.
A perek és csapdák elkerülését segítené, ha eleve lehetőséget adna a finanszírozó arra, hogy ne csak a legdrágább, minden kárra kiterjedő cascót választhassa az, aki a havi törlesztés mellett vállalja a biztosításidíj-fizetést is. Az élethelyzetek ugyanis különbözők. "Dombóvárott az utcában a kulcsot is a kocsiban lehet hagyni, a szomszédok az autók hangját is felismerik" - ecsetelte a vidéki lét előnyeit egy család. Nemrég vettek autót casco nélkül, mert a lopás kockázatát nagyon csekélynek ítélték, más kérdés, hogy törés, totálkár ellen már biztosítottak volna, de nem volt ilyen lehetőség. "Van egy kész termékünk erre az igényre" - ecsetelte nemrég egy konferencián Bóné Krisztina, a MAI Casco Kft., a TIR Biztosító Egyesület vezérügynökének igazgatója. Feltalálták a spanyolviaszt, mondhatni, hiszen lényegében ugyanazt a hitelfedezeti cascót ajánlják a gépkocsit vásárlóknak, mint amit a pénzintézetek kötnek. Így a rejtett cascót felválthatná a nyílt szerződéses jogviszony, amelyben az ügyfél fizeti a biztosítási díjat, amely persze a korlátozott, azaz csupán lopásra és totálkárra szóló és csak az ügyfél tartozása erejéig fizető kárviselés miatt - például egy Opel Corsa esetében - havi 8 ezer forinttal olcsóbb, mint egy teljes körű casco, azaz 2 ezerbe kerül havi 10 ezer helyett.
Az államháztartást jelentős állampapír-hozamfizetések és a 13. havi nyugdíj is terhelte februárban. A hiány két hónap alatt 1,7 milliárd forint – az éves terv 4,2 ezer milliárd forint.