Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"94f7b7cb-45bb-48b5-8c41-50c6fcaa8771","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Érdemes résen lenni: a négyes metrón eddig paradicsomos spagettit, croissant-t, camembert sajtot, görög salátát is kóstolhattak a szerencsések.","shortLead":"Érdemes résen lenni: a négyes metrón eddig paradicsomos spagettit, croissant-t, camembert sajtot, görög salátát is...","id":"20250118_negyes-metron-ebedeltet-utasokat-azsiai-sef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94f7b7cb-45bb-48b5-8c41-50c6fcaa8771.jpg","index":0,"item":"5eb3b95e-09ef-4539-bb41-718035e0a4dc","keywords":null,"link":"/elet/20250118_negyes-metron-ebedeltet-utasokat-azsiai-sef","timestamp":"2025. január. 18. 05:43","title":"Utasokat ebédeltet meg a budapesti metrón az ázsiai séf","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5cd79f0-2abf-443a-ada4-e9cf0a85e901","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szombaton Belgrádban tárgyal Aleksandar Vucic szerb államfővel.","shortLead":"A miniszterelnök szombaton Belgrádban tárgyal Aleksandar Vucic szerb államfővel.","id":"20250118_Szerbiaba-utazott-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5cd79f0-2abf-443a-ada4-e9cf0a85e901.jpg","index":0,"item":"df06bff2-aa52-4256-b028-96eefb05556b","keywords":null,"link":"/itthon/20250118_Szerbiaba-utazott-Orban-Viktor","timestamp":"2025. január. 18. 08:03","title":"Szerbiába utazott Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25079c2f-ab48-4206-90b5-9df9d930244c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A sértett feljelentést tett.","shortLead":"A sértett feljelentést tett.","id":"20250118_Megpofoztak-a-Tisza-Part-onkenteset-az-Ors-vezer-teren-garazdasag-miatt-nyomoz-a-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25079c2f-ab48-4206-90b5-9df9d930244c.jpg","index":0,"item":"94d013aa-a15d-4680-83e8-ed53d1e51347","keywords":null,"link":"/itthon/20250118_Megpofoztak-a-Tisza-Part-onkenteset-az-Ors-vezer-teren-garazdasag-miatt-nyomoz-a-rendorseg","timestamp":"2025. január. 18. 13:57","title":"Megpofozták a Tisza Párt önkéntesét az Örs vezér téren, garázdaság miatt nyomoz a rendőrség, ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"002ba43c-7e0f-4919-9c59-956c8214be14","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az izraeli szélsőjobb, amely a miniszter adta, ellenzi a fogolycserével is járó tűzszünetet a Hamásszal.","shortLead":"Az izraeli szélsőjobb, amely a miniszter adta, ellenzi a fogolycserével is járó tűzszünetet a Hamásszal.","id":"20250119_Lemondott-az-izraeli-kormany-egyik-minisztere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/002ba43c-7e0f-4919-9c59-956c8214be14.jpg","index":0,"item":"cb2062b6-80b9-48b4-b42a-3608dd4011f2","keywords":null,"link":"/vilag/20250119_Lemondott-az-izraeli-kormany-egyik-minisztere","timestamp":"2025. január. 19. 10:39","title":"Lemondott az izraeli nemzetbiztonsági miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2c4a573-8160-462a-8180-a47521dfa3f1","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az izraeli miniszterelnök néhány órával a tűzszünet kezdete előtt intézett beszédet országa lakóihoz.","shortLead":"Az izraeli miniszterelnök néhány órával a tűzszünet kezdete előtt intézett beszédet országa lakóihoz.","id":"20250118_Netanjahu-Izrael-fenntartja-a-jogot-hogy-folytassa-a-haborut-ha-tuzszunet-masodik-szakasza-sikertelen-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2c4a573-8160-462a-8180-a47521dfa3f1.jpg","index":0,"item":"356e94f5-c995-4365-98a9-b2d4e0cfdc7f","keywords":null,"link":"/vilag/20250118_Netanjahu-Izrael-fenntartja-a-jogot-hogy-folytassa-a-haborut-ha-tuzszunet-masodik-szakasza-sikertelen-lesz","timestamp":"2025. január. 18. 20:44","title":"Netanjahu: Izrael fenntartja a jogot, hogy folytassa a háborút, ha tűzszünet második szakasza sikertelen lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"302dd11f-f2ea-4de5-bbf5-a6732cf98f66","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormánybiztos tavaly indoklás nélkül utasította el a családok méltányossági kérelmét.","shortLead":"A kormánybiztos tavaly indoklás nélkül utasította el a családok méltányossági kérelmét.","id":"20250117_Ket-tobbgyermekes-karpataljai-csalad-pereli-a-birosagon-Pal-Norbert-kormanybiztost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/302dd11f-f2ea-4de5-bbf5-a6732cf98f66.jpg","index":0,"item":"83ce5112-8289-43e5-b1ee-247baf363825","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_Ket-tobbgyermekes-karpataljai-csalad-pereli-a-birosagon-Pal-Norbert-kormanybiztost","timestamp":"2025. január. 17. 18:21","title":"Két többgyermekes kárpátaljai család pereli a bíróságon Pál Norbert kormánybiztost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a3cf9a5-d176-4405-98e0-7e0fcb5b1300","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hófehér apróság egyszerre aranyos és halálos.","shortLead":"A hófehér apróság egyszerre aranyos és halálos.","id":"20250118_hermelin-menyet-cuki-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a3cf9a5-d176-4405-98e0-7e0fcb5b1300.jpg","index":0,"item":"19120ea0-7bab-4db4-91a2-410aa0ad8259","keywords":null,"link":"/elet/20250118_hermelin-menyet-cuki-video","timestamp":"2025. január. 18. 06:42","title":"Megszelídítette a cuki hermelint, ami hálából leölt neki egy nyulat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87acd752-1cc3-4a98-bbd9-4068b0b9998d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az új, gyorsreagálású NATO-erő, az ARF Romániában, Bulgáriában és Görögországban gyakorlatozik. Magyarország logisztikai feladatokat lát el – senki se lepődjön meg, ha brit hadoszlopokkal találkozik a magyar utakon.","shortLead":"Az új, gyorsreagálású NATO-erő, az ARF Romániában, Bulgáriában és Görögországban gyakorlatozik. Magyarország...","id":"20250119_Magyarorszag-nagyszabasu-Oroszorszag-elleni-NATO-gyakorlatban-vesz-reszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87acd752-1cc3-4a98-bbd9-4068b0b9998d.jpg","index":0,"item":"9fe99cd1-ddfe-43b6-8af4-1c90ace2873e","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_Magyarorszag-nagyszabasu-Oroszorszag-elleni-NATO-gyakorlatban-vesz-reszt","timestamp":"2025. január. 19. 11:25","title":"Magyarország nagyszabású Oroszország elleni NATO-gyakorlatban vesz részt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre többen kerülnek bajba, mert nem mérik fel, milyen következménnyel jár, ha ellopják vagy totálkár éri a cascomentes részletre vásárolt autójukat.
Fél évvel azután, hogy gazdája megvette részletre a Peugeot 307-est, ellopták az autót, amely után mintegy 3 millió forintnyi - a szerződés szerint ilyen esetben egy összegben esedékes - tartozás maradt. Áldotta az eszét a károsult, mert eredetileg cascomentes finanszírozást választott ugyan, de néhány hónap múlva mégis kötött cascót lopáskár esetére. "Nem mindig látja az ember előre, hogy mennyi pénze van, ezért a legkisebb havi részletet választottam. Ahogy azonban telt az idő, egyre idegesítőbb lett, hogy a drága autó a kerítésen kívül áll" - vázolta a történet hátterét a HVG-nek a neve elhallgatását kérő autós. Inkognitójához azért ragaszkodik, mert az események váratlan fordulatot vettek, s éppen alkudozik a biztosítóval, hogy pénzhez jusson. Amikor ugyanis bejelentette a kárt, kiderült, hogy a Peugeot-ra a hitelező már kötött egy cascót lopás és totálkár esetére, így a kártérítés is a lízingcégnek járna. A káron gazdagodás tilalmába ütközne, ha kétszer fizetne a biztosító. A járgány vevője mégis reméli, hogy dűlőre jut a biztosítóval, miután a pénzintézet nem utasította vissza a díjfizetést. Igaz, mindkét fél számára utólag derült ki, hogy a szerződés érvénytelen volt. Csalással aligha lehet megvádolni az eltűnt autó gazdáját, hiszen fogalma sem volt arról, hogy nem szabad cascót kötnie. A szerződésben semmi sem utalt erre, és a kereskedő sem mondott ilyesmit.
Az eset nem egyedi, a Banki Hitel Károsultjainak Egyesületénél több száz bejelentést tartanak számon, amelyeket a cascomentes finanszírozást választó, majd lopás vagy totálkár miatt befürdött ügyfelek tettek. Ők azok, akik kapva kapnak az olcsónak vélt ajánlatokon, mert látszólag havonta 5-10 ezer forinttal kevesebbe kerül, hogy beülhessenek a vágyott autóba.
A pénzintézetek a mára nyomottá vált autópiacon nagy harcot vívnak azért, hogy minél több autót finanszírozhassanak. Ha pedig kevesebb fogy gépkocsiból, a hitel arányát szeretnék növelni, azaz egyre lejjebb szállítják az autóvételhez szükséges önerőt. Ezzel azonban egyre kockázatosabbá teszik a hitelezést, hiszen a kölcsön mögött csak az autó a fedezet, az adós hitelképességét nem vizsgálják. A kockázatokat tovább növeli, hogy úgy csökkentik a törlesztési terhet, hogy kitolják a futamidőt, és már nem mindig ragaszkodnak a részletfizetésnél korábban kötelező cascóhoz sem. Piaci hírek szerint tavaly az eladott autók 30 százaléka casco nélkül talált gazdára, az arány azonban idén 35-40 százalékra is nőhet. Állítólag van olyan autófinanszírozó, amelynél a naponta kihelyezett 350-400 millió forintos hitelből 150-200 millió casco nélkül talál gazdára.
Az autóvásárló és a finanszírozó nincs közvetlen kapcsolatban egymással, köztük ott az autókereskedő, aki ma már lényegében a finanszírozó és a biztosító ügynöke és a tőlük kapott 8-10, extrém esetben 10 százalék fölötti jutalékokból él. Abban érdekelt tehát, hogy azt a hitelt adja el, amelyen a legtöbbet keresi. A jutalékot azonban a sor végén álló autóvásárló fizeti meg, tehát a lízingcégnek olyan részletfizetést kell kidolgoznia, amely elég alacsony ahhoz, hogy kipárnázhassa az értékesítéshez szükséges jutalékkal. Így egyre jobban terjednek a mind kockázatosabb, nyolc-tíz éves futamidejű, casco nélküli ajánlatok.
A cascomentes hitelt választó autós megspórolja ugyan a havi 5-10 ezer forintos kiadással járó vagyonbiztosítást, de éppen a kockázatok miatt némi felárral kapja a hitelt. Egy ötéves futamidejű, 2 millió forintos, svájci frank alapon nyújtott hitel esetében a különbség havonta 2 ezer forint, azaz minden hónapban 50 ezret perkál le a lízingcégnek az, akinek nem kellett cascót kötni, s 48 ezret az, aki vállalta a biztosítást. A drágább törlesztésből a pénzintézetnek futja arra, hogy mérsékelje a kockázatot. Köthetne hitelbiztosítást is, de mostanában inkább megvásárolja elsősorban az Uniqa Biztosító Rt. és a Groupama Biztosító Rt. (volt Európa Biztosító) portfóliócasco termékét. Ez a biztosítás nem nyilvános, sőt a biztosítótársaságok meg is tiltják a lízingcégnek vagy a banknak, hogy nagydobra verje létüket, nehogy visszaélésre csábítsa a szélhámos ügyfeleket. Ez a casco ugyanis abban különbözik egy normál lopáskár és totálkár elleni cascótól, hogy csak az adós tartozása erejéig téríti a kárt. Tehát a biztosító akkor fizet, ha lopás vagy totálkár esetén nem lehet behajtani a fennmaradt adósságot.
Csakhogy az autóparkra háttérben kötött casco eltitkolása könnyen csapdába ejtheti a biztosítás ügyében magukat meggondoló ügyfeleket, mint ahogy a HVG-nek panaszkodó károsult esetében is történt. Fogyasztóvédő szervezetek egy időben attól tartottak, hogy a lízingcégek a háttérbiztosítások révén káron gazdagodnak, azaz miközben az ellopott vagy összetört autó után behajtják a hátralevő tartozást - ráadásul egy összegben -, zsebre vágják a biztosítótól kapott kártérítést is. A felhördülés nyomán a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) megvizsgált több jelentős piaci szereplőt, de nem találta nyomát a káron gazdagodásnak.
Kétségtelen, hogy a biztosítók elvárják a finanszírozótól, tegyen meg mindent a kár mérséklésére, azaz hajtsa be adósán a tartozást. A szakzsargonban no cascósként emlegetett szerződések rögzítik is, hogy az adós viseli a kár összes következményeit. Kérdés azonban, hogy nem kellene-e bevenni azt a tényt is a szerződésbe, hogy az adós nem is köthet cascót, amíg a hitele ketyeg. Ha tehát izgulós típus, legjobb, ha kocsiját bezárja a garázsba, és ünnepnapokon megnézi.
A casco kizárására vonatkozó kitételt a lízingcégek szerződései közül csak a K&H Pannonlízing Rt. NoCasco termékénél lehetett fellelni. Eszerint súlyos szerződésszegésnek minősül, ha az ügyfél a finanszírozott gépjárműre a futamidő alatt totálkárra és lopáskárra casco biztosítást köt. "Ám ha mégis cascót szeretne kötni az ügyfél, átválthat egy másik finanszírozásra, és az ügyfélszolgálaton kiválaszthatja a megfelelő biztosítót is" - vázolta a helyzet megoldását Kovács István értékesítési-támogatási igazgató. A cascokötés tilalmát a Raiffeisen Lízing Rt., az Erste Leasing Rt. és a CIB Lízing Rt. szerződésmintája sem tartalmazza, tehát nem hívták fel az ügyfél figyelmét arra, hogy jégre futhat egy - tudtán kívül - másodikként kötött cascóval.
A HVG információi szerint nem mindegyik autófinanszírozó társaságnak van hitelfedezeti casco biztosítása, van olyan is köztük, amelyik egy kockázati alapba gyűjti a casco nélküli finanszírozásért felszámított felárat, és onnan fedezi az esetleges veszteségeket. Így ügyfele nem követ el szerződésszegést, ha később meggondolja magát és cascót köt. A szerződés azonban erre a lehetőségre sem utal.
Érvelhetnek persze azzal a lízingcégek, hogy aki valamit elhatározott, ne akarjon később mást. Csakhogy a hitelszerződések több évre szólnak, amely alatt javulhat az ügyfél anyagi helyzete, ami fokozott biztonság megteremtésére ösztönözheti. Akárhogy nézzük, a no cascós szerződésben az ügyfél kiszolgáltatott, nem ártana tehát a fogyasztóvédelmi szerepet ellátó felügyeletnek áttekintenie a háttérbiztosítások rendszerét ebből a szempontból is.
A perek és csapdák elkerülését segítené, ha eleve lehetőséget adna a finanszírozó arra, hogy ne csak a legdrágább, minden kárra kiterjedő cascót választhassa az, aki a havi törlesztés mellett vállalja a biztosításidíj-fizetést is. Az élethelyzetek ugyanis különbözők. "Dombóvárott az utcában a kulcsot is a kocsiban lehet hagyni, a szomszédok az autók hangját is felismerik" - ecsetelte a vidéki lét előnyeit egy család. Nemrég vettek autót casco nélkül, mert a lopás kockázatát nagyon csekélynek ítélték, más kérdés, hogy törés, totálkár ellen már biztosítottak volna, de nem volt ilyen lehetőség. "Van egy kész termékünk erre az igényre" - ecsetelte nemrég egy konferencián Bóné Krisztina, a MAI Casco Kft., a TIR Biztosító Egyesület vezérügynökének igazgatója. Feltalálták a spanyolviaszt, mondhatni, hiszen lényegében ugyanazt a hitelfedezeti cascót ajánlják a gépkocsit vásárlóknak, mint amit a pénzintézetek kötnek. Így a rejtett cascót felválthatná a nyílt szerződéses jogviszony, amelyben az ügyfél fizeti a biztosítási díjat, amely persze a korlátozott, azaz csupán lopásra és totálkárra szóló és csak az ügyfél tartozása erejéig fizető kárviselés miatt - például egy Opel Corsa esetében - havi 8 ezer forinttal olcsóbb, mint egy teljes körű casco, azaz 2 ezerbe kerül havi 10 ezer helyett.