szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az üzleti környezet dinamizálására alkalmas és az aktív gazdaságpolitikai eszközöket is jól használó minisztériumot akar felépíteni Kóka János ügyvezető, egyben kijelölt gazdasági és közlekedési miniszter. Kóka János miniszteri kinevezését a bizottság egyszerű többséggel támogatta.

Kóka János, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetője kedden a gazdasági és informatikai bizottsági meghallgatásán kifejtette, hogy a 18 hónapja elkezdett munkát szeretné folytatni, igaz, egy más szerkezetű és megújított tárca élén. 
   
Az új, a jelenlegi Informatikai és Hírközlési Minisztériumot is magába foglaló GKM működtetését Kóka János három, egy a gazdasági fejlesztésért, egy az infrastruktúráért, és egy a nemzetközi gazdasági kapcsolatokért felelős szakállamtitkárral képzeli el. A miniszter kifejtette: a két tárca jelenleg 70 szervezeti egységéből 25 főosztály kialakítása a cél. Első lépcsőben a 800 fős létszám 600-ra, majd második lépcsőben 400-ra csökken.

A versenyképességet, a hatékonyságot és az üzleti környezet dinamizálását szem előtt tartó új gazdasági tárca egyebek mellett az infokommunikáció, az üzleti szolgáltatások, a gépjárműgyártás és a környezetipar fejlesztését tartja fő céljának. Kóka János hozzátette: ehhez hasonlóan fontos a jogbiztonság és a jogalkalmazás javítása, az engedélyeztetési eljárások egyszerűsítése és a közbeszerzési gyakorlat erősítése.

A szakmapolitika fókuszában a vasúti és tömegközlekedési reform, az energiapolitika, valamint a tudásgazdaság áll. Kóka a vasúti reform kapcsán elmondta: korszerűbb, emelt szintű szolgáltatásokat, átláthatóbb működést és igazságosabb tarifarendszert, pálya- és úthasználati díjpolitikát kell kialakítani úgy, hogy csökkenjen a pazarlás, illetve a vasutat irányító "vízfej".

Az energiapolitika kapcsán Kóka szerint a villamos-energia szektor új működési modelljének kialakítása, illetve a biztonságos ellátás megteremtése ugyanolyan fontos, mint a liberalizált energiapiac, valamint az, hogy az árakban teljesen megjelenjenek a költségek, s a rászorulókat szociális alapon támogassák. Céljuk, hogy az energiapiac liberalizációjával összhangban hosszú távon az árakat piackonform eszközökkel lehessen kezelni.
   
A gázár-kompenzációs rendszerrel kapcsolatban Kóka János azt mondta, hogy egy igazságosabb, a költségvetést nem túlterhelő struktúrát hoznak létre. Ez jelenleg kidolgozás alatt van, és rövidesen bejelentik, hogy milyen ütemezéssel dolgozzák át a kompenzációs rendszert. Szavai szerint az új rendszerben egy bizonyos gázfogyasztás fölött a rá nem szoruló családok, háztartások ne kapnának támogatást.

"Nem szociális árakra, hanem piaci árakra és megfelelő szociális segítségre van szükség azoknak, akik az egyre növekvő világpiaci árakat nem tudják megfizetni." Az energiapolitikai koncepció a héten van belső szakmai egyeztetésen, és akár két hónapon belül kihirdethetik - tette hozzá Kóka János. 
 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Választás 2006

Kóka egyetért egy gazdaságpolitikai összefogással

A felhívás lényegével egyetértek: összefogás nélkül nincs közös siker - reagált Kóka János szabaddemokrata gazdasági és közlekedési miniszter a hétfőn több napilapban is megjelent gazdaságpolitikai összefogást sürgető hirdetésekre.

MTI Gazdaság

Kóka: a csillagóra állása a reformoknak kedvez

A kormányalakításra lehetőséget kapott politikai elit tisztában van a reformok szükségességével és fontosságával, ráadásul a csillagóra állása kedvez a változtatási törekvéseknek - mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a CEMI (Central European Management Intelligence) szerdai budapesti konferenciáján.