szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A növekvő árverseny, a saját márkás termékek még hangsúlyosabbá válása, és kiválóan teljesítő diszkontok jellemzik a következő időszakban a hazai kiskereskedelmet - prognosztizálja a PricewaterhouseCoopers a Budapesti Corvinus Egyetem közös tanulmánya.

A PricewaterhouseCoopers és a Budapesti Corvinus Egyetem  a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket (FMCG) forgalmazó kiskereskedelmi vállalatokra fókuszált, azon belül az élelmiszer üzletláncokra, a hiper- és szupermarketekre, valamint a drogériákra.
 
A sajátmárkás termékek további erősödése minden bolttípusban egyaránt várható - vélik a tanulmány készítői. Ezt azzal támasztják alá, hogy a gazdaság alakulásától függően, az optimista felfogásban a vállalatoknak - a lakosság magasabb rendelkezésre álló jövedelme miatt - kisebb, míg a pesszimista forgatókönyv esetén  nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a saját termékekre, előtérbe helyezve az olcsóbb típusokat.
 
A felmérés szerint a nemzetközi beszerzésben rejlő lehetőségek számos előnnyel járnak nemcsak a nemzetközi, hanem a közepes méretű vállalatok számára is.
 
A boltok számát és elhelyezkedését illetően határozott változások várhatók a "közepes boltok" életében. A hipermarketek és diszkontok által támasztott verseny miatt várható, hogy ezek a vállalatok korlátozni fogják a városi üzleteik számát. Ehelyett inkább a kisebb településeken nyitnak újabb egységeket, mivel itt a fogyasztók a heti, kétheti nagybevásárlás helyett inkább a kis és közepes üzleteknek kedvező napi bevásárlást részesítik előnyben.
 
A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlók megtartása érdekében a franchise követelmények szigorítása szükséges, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az üzletek ellenőrzésére, esetleges elmarasztalására. A vállalatok várhatóan továbbfejlesztik meglévő informatikai infrastruktúrájukat, míg a gazdasági visszaesés esetén ezekre a fejlesztésekre valószínűleg nem jut elegendő forrásuk.
 
A diszkontokat minden esetben a nagyon alacsony árak, a márkás termékek kisebb aránya, a saját termékek túlsúlya, kisszámú kiszolgáló személyzet és alacsony színvonalú szolgáltatás jellemzi. Ezzel a stratégiával a leginkább árérzékeny vásárlókat célozzák meg, és várhatóan tovább növelik piaci részesedésüket.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A kiskereskedelem 3,6 százalékkal csökkent egy év alatt

A változatlan áron számított kiskereskedelmi forgalom augusztusban 3,6 százalékkal, az első nyolc hónapban 2,2 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbi szinttől a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – közölte a Központi Statisztikai Hivatal.

MTI Gazdaság

I. negyedév: a kiskereskedelem 1277 milliárdot forgalmazott

A változatlan áron számított kiskereskedelmi forgalom februárban 2,5 százalékkal, az év első két hónapjában 2,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi szinttől a naptárhatástól megtisztított adatok alapján. Tavaly februárban 0,1 százalékkal, az első két hónapban 0,6 százalékkal nőtt a forgalom – közölte a Központi Statisztikai Hivatal .

MTI Gazdaság

KSH: bővülő kiskereskedelem

A kiskereskedelmi forgalom az év első hét hónapjában 5,1 százalékkal, ezen belül júliusban 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a naptárhatástól megtisztított volumenindexek alapján – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).