Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az épülő M0-s északi Duna-hídja környezetvédelmi engedélyében Szigetmonostor kiharcolt magának egy kis hidat is. Ennek a sziget arculatára gyakorolt hatásával azonban nem foglalkozott a zöld hatóság.
Másodszorra is pert vesztett a napokban a Levegő Munkacsoport, amely más civil egyesületekkel közösen meg akarta akadályozni az M0-s autóút Észak-Pest és Észak-Buda közötti szakaszának megépítését. Először a környezetvédelmi engedélyeket igyekeztek hatálytalanítani, majd a közigazgatási eljárásról a polgári jogra váltottak, a zajra és légszennyezésre hivatkozva a környezet veszélyeztetése miatt pereskedtek. Az építkezés azonban 2006-ban elkezdődött, a zöldek pedig másodfokon is alulmaradtak, ráadásul a kiszabható maximumot, 1,5 millió forint ügyvédi költséget kell fizetniük az alperes Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-nek (NIF), amit Lukács András, a munkacsoport elnöke üzenetértékűnek tart a hasonló perek jövőjére nézve.
Az épülő M0-ás híd. Összeillesztendő elemek © MTI - H. Szabó Sándor |
A monostoriak eredetileg közvetlen leágazást szorgalmaztak az M0-s hídról a szigetre, de ez a Fővárosi Vízművek és a zöld hatóságok ellenvéleménye miatt meghiúsult. A kis híddal legalább a költséges kompot vagy a tahitótfalui, 22 kilométeres kerülőre kényszerítő hidat kiiktathatnák. Ám az állam hiába lenne hajlandó - a fentiektől függetlenül jogerős - környezetvédelmi engedély kikötésének eleget téve finanszírozni a kis hidat. Annak helyét ugyanis több éve nem tudják véglegesíteni a hatóságok és az önkormányzatok. A környezetvédelmi engedély - Szigetmonostor említett előírása alapján - Szentendre dunai strandját szánta erre a célra, amihez viszont a város képviselő-testülete nem volt partner. Szentendre déli irányban, a lehető legtávolabb látná szívesen a kis hidat - mondta Kun Csaba alpolgármester a HVG-nek -, hogy a növekvő szigeti forgalom ne zúduljon rá a városra. A vízművek viszont észak felé tolná azt, hogy a kútjait veszélyeztető csatlakozó szakasz minél rövidebb legyen.
Többéves huzavona után tavaly februárban a két Duna-parti önkormányzat végre megegyezett a hídfők helyében. Szigetmonostor masszírozására a vízművek - bár számos kikötéssel - elfogadta, hogy azok mintegy 300 méterrel a strandtól délre legyenek. Mivel ezzel a kis hídról lejövő forgalom a várost nem kerülné ki teljesen, Szentendre képviselő-testülete előírta, hogy a levezető új út mintegy másfél kilométerrel arrébb, a város határán érheti el a 11-es utat (lásd térképünket). Ehhez az érintett vízparti ipari ingatlanokból néhány méternyit meg kellene venni, esetleg ki kellene sajátítani. A lehajtó például beleharapna a honvédségi laktanya területébe, s a tárca ingatlangazdálkodási felelőse közölte: ez keresztezné fejlesztési terveiket. Igaz, ma csak két, betonelemekből összeütött autógarázst, barakkokat és egy elhanyagolt földes placcot látni ott, de attól még a közvetlen vízparti fekvés miatt a telek fölöttébb értékes.
A kisajátítási költségekkel a csatlakozó utak már többe - legalább 5 milliárd forintba - kerülnének, mint maga a néhány éve 4,6 milliárd forintosra becsült kis híd. Meglehetősen nehéz azonban elképzelni, hogy az önkormányzati többletigények elhárítása esetén rendszerint a konvergenciaprogramra hivatkozó kormány az M0-s híd (a Váci úttól a 11-esig tartó 3,5 kilométeres szakasz) eleve 62 milliárd forintos költségét annak további egyhatodával megfejelné. A nemrég leköszönt közlekedési szakállamtitkár, Felsmann Balázs egy tavalyi egyeztetésen ki is jelentette: nem utak, hanem egy kis híd építését írja elő az M0-s környezetvédelmi engedélye.
Szigetmonostor viszont kész pereskedni. Pedig egyszer már vesztett, amikor az előző választási ciklusban a környezetvédelmi engedélyben foglaltak megsértése címén keresettel támadta meg az M0-s híd építési engedélyét 2004-ben kiadó Nemzeti Közlekedési Hatóságot. Akkor arra hivatkozott, hogy saját hídja építése még el sem kezdődött, így nem lett volna engedélyezhető az M0-s híd sem. A Fővárosi Bíróság 2006. szeptemberi, már említett ítéletében azonban leszögezte, hogy a kis hídnak nem az M0-s híd engedélyezésekor, hanem forgalomba helyezésekor kell elkészülnie. Vagyis idén ősszel, ám erre esély sincs.
"Addig is, amíg nem lehet jogi úton kikényszeríteni a kis hidat, meg kell egyezni a községünknek alapvetően fontos egészségügyi, iskolai, katasztrófavédelmi, közlekedési szolgáltatások javításáról" - jelezte szándékait a HVG-nek Molnár Zsolt, Szigetmonostor polgármestere. A képviselő-testület 2004-ben belement volna, hogy a hídépítés meghiúsulása esetén a közlekedési tárca "örökös ingyenes kompjáratot" finanszírozzon a falu ingatlantulajdonosai számára, ezt azonban a szakminisztérium irreálisnak minősítette (jelenleg a Szentendrei-Dunán havi 22 ezer forint a személygépkocsira szóló kompbérlet). Pedig akkor az önkormányzatnak még volt adu a kezében: az azóta sem megadott területfelhasználási engedély kiadását ígérte cserébe. 2006 elején a képviselő-testület keményített álláspontján, a hídépítés elmaradását nem fogadta el, viszont már csak kedvezményes komphasználatot kért, azt is csak a falu állandó lakosainak.
Áldás lenne a horányi, pócsmegyeri-surányi, sőt a tahitótfalui ingatlantulajdonosoknak is, ha a kis híd jóvoltából egy csapásra a Szentendre Rózsadombjának számító Pismány távolságába kerülnének Budapesttől, hiszen megszűnne a kerülő a tahitótfalui hídon át, illetve a zsúfolt 11-es út helyett a békés szigeti gerincúton száguldhatnának. Így sok, évek óta eladatlan ingatlan felértékelődne, s gyorsabban beépülhetne a Szigetmonostor és Horány közötti, ugyancsak régóta kínálgatott, száznál is több közművesített önkormányzati parcella is. A forgalomnövekedésre a horányi alpolgármester, Nádas Zsolt is készül (az általa vezetett Horányért Egyesület 2006-ban forgalomlassító útlezárással próbálta kikényszeríteni a kis hidat). "Előbb legyen hidunk, utána próbálunk majd lobbizni korlátozásokért, például a kamionok bejárását ellehetetlenítő körforgalmi ívekkel, jelzőlámpákkal, sebességkorlátozásokkal. A fejlesztést úgy akarjuk megvalósítani, hogy ne változzon a sziget hangulata" - ígéri az alpolgármester.
Csakhogy a kis híd megépítése elkerülhetetlenül népességrobbanással jár a szigeti településeken, amit mostani arculatával nem lehet összeegyeztetni. Különösen ha még Vác álma is valóra válna, és megépülne a budapesti agglomeráció területrendezési tervében szintén szereplő váci híd is. "Ez a szentendrei oldalon élőknek is érdekük volna, mert a Dunakanyar forgalma a híd segítségével részben az M2-esre terelődhetne át, tehermentesítve Szentendrét és a 11-es utat" - fejtegette Philip Frigyes, Vác főépítésze. Ha a ma még csupán tervasztalon létező váci hidat a Pilisen keresztül összekötik a 10-es úttal, a híd megvédené a forgalom egy részétől a Dunakanyart - állítja a főépítész. Tóth János, Tahitótfalu jegyzője viszont az M0-s új hídjától a váci komp jelentős forgalomcsökkenését várja. Ezzel szemben a váci híd a 10-es úti kapcsolat létesítéséig - azaz még évtizedekig - a szigetet és a 11-es utat terhelné meg többletforgalmával.
SZABÓ GÁBOR
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.