Így ellenőrzi a PSZÁF a banki Magatartási Kódex betartását
A 2010. január 1-jén hatályba lépett Magatartási Kódexszel kapcsolatban a hitelezési szektorral egyezségre jutott a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), az ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartás elveit elfogadta a szektor – állapította meg a felügyelet a csütörtökön kiadott közleményében. A felügyelet részletes információt közölt a kódex betartatásáról és az eljárásmenetről is.
A közlemény szerint a hatálybalépést követően a felügyelet honlapján közzétette azon intézmények listáját, amelyek lakossági hitelezéssel (pénzügyi lízinggel) foglalkoznak és nem csatlakoztak a kódexhez. A nem csatlakozott intézmények száma ennek alapján 59, amiből 3 hitelintézet vagy hitelintézeti fióktelep. Ezek a Bank of China (Hungária) Hitelintézet Zrt., az AXA Bank Europe SA. Magyarországi Fióktelepe és az Oberbank AG Magyarországi Fióktelepe.
A PSZÁF külön nevesítette azokat az intézményeket is, amelyek már kifejezték szándékukat a csatlakozásra, de ennek bekövetkeztét bizonyos feltételek teljesüléséhez kötötték. A PSZÁF közleménye szerint 13 ilyen intézmény van. Ők jelenleg a kódex előírásainak megfelelően módosítják belső szabályzataikat, vagy refinanszírozóik esetében kell ugyanezt megtenniük.
A PSZÁF emellett közzétette azoknak az intézménynek a listáját is, amelyektől tevékenységi körükre tekintettel nem várják el a csatlakozást. Ide 140 lakossági hitelezéssel és pénzügyi lízinggel nem foglalkozó intézmény, valamint a magyarországi biztosítóintézetek, önkéntes nyugdíjpénztárak tartoznak (utóbbiak tagi kölcsöne nem számít lakossági hitelnek).
© PSZÁF |
A PSZÁF közleménye kiemeli, hogy a kódex alapvetően az önszabályozás eszköze, de az ügyfelek védelme és a korrekt vállalkozások elismerése érdekében szükséges a benne foglalt elvárások érvényesítése. Hogy a vállalt elvek a gyakorlatban is érvényesüljenek, a felügyelet kiemelt figyelmet szentel a meghatározott magatartási szabályok betartatásának.
A kódexben foglalt tisztességes magatartás szabályainak gyakorlati érvényesülése a piac valamennyi szereplőjének felelőssége, ezért a hitelezési szektor korrekt működése érdekében a PSZÁF számít az érintett szakmai érdekképviseleti szervezetek segítségére is - hangsúlyozza a közlemény.
A Magatartási Kódex ellenőrizhetősége |
1) Az Fttv. alapján A Kódex rendelkezéseinek érvényre juttatására a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Fttv.) ad lehetőséget. E törvény értelmében megtévesztő kereskedelmi gyakorlat (…) az olyan magatartási kódexben foglalt követelmény be nem tartása, amelynek a vállalkozás alávetette magát, amennyiben a vállalkozás igazolható módon kötelezettséget vállalt, és a kereskedelmi gyakorlat keretében utal a kódexnek való alávetettségére, illetve ha ez valamennyi tényszerű körülmény figyelembevételével a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas. (Fttv. 6.§ (2) b. pont) „A Kódex aláírói kötelezettséget vállalnak arra, hogy a fogyasztó ügyleti döntését befolyásoló kereskedelmi gyakorlatuk keretében utalnak arra, hogy a Kódexnek alávetették magukat.” A fentiek alapján tehát az aláírók kereskedelmi gyakorlatuk keretében megjelenítik, hogy a kódexnek alávetették magukat. Így, ha nem tartják be a benne meghatározott elvárásokat, akkor a felügyelet megtévesztő kereskedelmi gyakorlat miatt eljárást indíthat ellenük, valamint a Felügyeletéről szóló törvény (Psztv.) által meghatározott intézkedéseket alkalmazhatja. 2) A hitelintézeti törvény (Hpt.) alapján E vállalás utóbb a Hpt. rendelkezései közé is beépült, annak 207. § (2) bekezdése előírja ugyanis, hogy „ha a pénzügyi intézmény tevékenységével összefüggő magatartási kódexnek vetette alá magát, ezt a tényt köteles egyértelműen feltüntetni üzletszabályzatában.” A kódexnek való alávetést ezért az üzletszabályzat kötelező tartalmi elemeként kell megjeleníteni. Ha tehát a kódexhez történt csatlakozást az intézmény nem tünteti fel, Hpt.-beli rendelkezést sért, aminek fogyasztóvédelmi szankció a következménye. 3) A Kódexben foglalt egyes vállalások alapján A kódexben megfogalmazottak alapján a PSZÁF nyilvánosan közzéteszi az ahhoz nem csatlakozó intézmények listáját, valamint a csatlakozó intézményekkel kapcsolatos megállapításait, minősítését. |
A Magatartási Kódex betartatása
A Felügyelet - a fogyasztók megtévesztése miatt (Fttv. 6. § (2)), illetve a Hpt. 207. § megsértése miatt a Psztv. 48/A. alapján – fogyasztóvédelmi eljárás keretében vizsgálja a kódexnek való megfelelést, amit már most a hatálybalépést követően proaktív szemlélettel nyomon követ.
A felügyelet 2010. január 1-től a Magatartási Kódexnek való megfelelés szempontjából is értékeli a beérkező kérelmeket a csatlakozott intézmények esetében. Amennyiben e tekintetben rendellenességet észlel, fogyasztóvédelmi vizsgálat keretében tárja fel az ügyet.
A felügyelet 2010 márciustól tervezi a kódexben vállalt feltételeknek való megfelelés átfogó ellenőrzését az érintett piaci szereplők körében. A vizsgálatban kiemelt figyelmet kap az egyoldalú szerződésmódosítás és az oklistának való megfelelés, valamint a végrehajtási eljárás előtt és közben alkalmazandó felelős hitelezői magatartás elvei - áll a közleményben.
A folyamatos ellenőrzés során a PSZÁF sajtófigyelésre, a szolgáltatók honlapjának ellenőrzésére, a felügyelet által készített panaszstatisztika megállapításaira, illetve a felügyelet ügyfélszolgálatára érkező, a kódexszel összefüggő jelzésekre és a civil szervezetek észrevételeire támaszkodik majd.
Szankciók
A felügyeleti eljárás során, a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat esetén a Psztv. 48/H. §-ban meghatározott szankciók alkalmazhatók a jogsértés súlyossága függvényében, a felügyelet intézkedési politikája alapján.
Lehetséges szankciók: |
• a jogsértő magatartás további folytatásának megtiltása, |
A fogyasztóvédelmi bírság mértéke 15 ezer forinttól 2 milliárd forintig terjedhet, tekintettel a szolgáltató méretére, illetve a jogsértés súlyára.