Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A 2010. január 1-jén hatályba lépett Magatartási Kódexszel kapcsolatban a hitelezési szektorral egyezségre jutott a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), az ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartás elveit elfogadta a szektor – állapította meg a felügyelet a csütörtökön kiadott közleményében. A felügyelet részletes információt közölt a kódex betartatásáról és az eljárásmenetről is.
© PSZÁF |
A PSZÁF közleménye kiemeli, hogy a kódex alapvetően az önszabályozás eszköze, de az ügyfelek védelme és a korrekt vállalkozások elismerése érdekében szükséges a benne foglalt elvárások érvényesítése. Hogy a vállalt elvek a gyakorlatban is érvényesüljenek, a felügyelet kiemelt figyelmet szentel a meghatározott magatartási szabályok betartatásának.
A kódexben foglalt tisztességes magatartás szabályainak gyakorlati érvényesülése a piac valamennyi szereplőjének felelőssége, ezért a hitelezési szektor korrekt működése érdekében a PSZÁF számít az érintett szakmai érdekképviseleti szervezetek segítségére is - hangsúlyozza a közlemény.
A Magatartási Kódex ellenőrizhetősége |
1) Az Fttv. alapján A Kódex rendelkezéseinek érvényre juttatására a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Fttv.) ad lehetőséget. E törvény értelmében megtévesztő kereskedelmi gyakorlat (…) az olyan magatartási kódexben foglalt követelmény be nem tartása, amelynek a vállalkozás alávetette magát, amennyiben a vállalkozás igazolható módon kötelezettséget vállalt, és a kereskedelmi gyakorlat keretében utal a kódexnek való alávetettségére, illetve ha ez valamennyi tényszerű körülmény figyelembevételével a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas. (Fttv. 6.§ (2) b. pont) „A Kódex aláírói kötelezettséget vállalnak arra, hogy a fogyasztó ügyleti döntését befolyásoló kereskedelmi gyakorlatuk keretében utalnak arra, hogy a Kódexnek alávetették magukat.” A fentiek alapján tehát az aláírók kereskedelmi gyakorlatuk keretében megjelenítik, hogy a kódexnek alávetették magukat. Így, ha nem tartják be a benne meghatározott elvárásokat, akkor a felügyelet megtévesztő kereskedelmi gyakorlat miatt eljárást indíthat ellenük, valamint a Felügyeletéről szóló törvény (Psztv.) által meghatározott intézkedéseket alkalmazhatja. 2) A hitelintézeti törvény (Hpt.) alapján E vállalás utóbb a Hpt. rendelkezései közé is beépült, annak 207. § (2) bekezdése előírja ugyanis, hogy „ha a pénzügyi intézmény tevékenységével összefüggő magatartási kódexnek vetette alá magát, ezt a tényt köteles egyértelműen feltüntetni üzletszabályzatában.” A kódexnek való alávetést ezért az üzletszabályzat kötelező tartalmi elemeként kell megjeleníteni. Ha tehát a kódexhez történt csatlakozást az intézmény nem tünteti fel, Hpt.-beli rendelkezést sért, aminek fogyasztóvédelmi szankció a következménye. 3) A Kódexben foglalt egyes vállalások alapján A kódexben megfogalmazottak alapján a PSZÁF nyilvánosan közzéteszi az ahhoz nem csatlakozó intézmények listáját, valamint a csatlakozó intézményekkel kapcsolatos megállapításait, minősítését. |
A Magatartási Kódex betartatása
A Felügyelet - a fogyasztók megtévesztése miatt (Fttv. 6. § (2)), illetve a Hpt. 207. § megsértése miatt a Psztv. 48/A. alapján – fogyasztóvédelmi eljárás keretében vizsgálja a kódexnek való megfelelést, amit már most a hatálybalépést követően proaktív szemlélettel nyomon követ.
A felügyelet 2010. január 1-től a Magatartási Kódexnek való megfelelés szempontjából is értékeli a beérkező kérelmeket a csatlakozott intézmények esetében. Amennyiben e tekintetben rendellenességet észlel, fogyasztóvédelmi vizsgálat keretében tárja fel az ügyet.
A felügyelet 2010 márciustól tervezi a kódexben vállalt feltételeknek való megfelelés átfogó ellenőrzését az érintett piaci szereplők körében. A vizsgálatban kiemelt figyelmet kap az egyoldalú szerződésmódosítás és az oklistának való megfelelés, valamint a végrehajtási eljárás előtt és közben alkalmazandó felelős hitelezői magatartás elvei - áll a közleményben.
A folyamatos ellenőrzés során a PSZÁF sajtófigyelésre, a szolgáltatók honlapjának ellenőrzésére, a felügyelet által készített panaszstatisztika megállapításaira, illetve a felügyelet ügyfélszolgálatára érkező, a kódexszel összefüggő jelzésekre és a civil szervezetek észrevételeire támaszkodik majd.
Szankciók
A felügyeleti eljárás során, a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat esetén a Psztv. 48/H. §-ban meghatározott szankciók alkalmazhatók a jogsértés súlyossága függvényében, a felügyelet intézkedési politikája alapján.
Lehetséges szankciók: |
• a jogsértő magatartás további folytatásának megtiltása, |
A fogyasztóvédelmi bírság mértéke 15 ezer forinttól 2 milliárd forintig terjedhet, tekintettel a szolgáltató méretére, illetve a jogsértés súlyára.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.