szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Bayerische Landesbank már át is utalt 21 milliárd forintot a BKV számlájára a metrószerelvények bankgaranciájának összegéből - közölte Tarlós István főpolgármester az MTI-vel.

A városvezetés péntek délután jelentette be, hogy lehívhatja a BKV a metrókocsi-szerződés bankgaranciáját, miután a másodfokon eljáró versailles-i bíróság jogerősen elutasította a gyártó, a francia Alstom Transport kérelmét, így a Bayerische Landesbank és a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank teljesítheti fizetési kötelezettségét. (Részletes beszámolónkat a bíróság döntéséről itt olvashatja.)

A főpolgármester az MTI-nek hangsúlyozta: "senki nem nyúlhat egy fillérhez sem az összegből", a pénzt csakis a metrókocsikra lehet költeni. Ha ugyanis sikerül megegyezni az Alstommal, és a szerelvények megérkeznek, akkor ez az összeg a járművek árának egy részét fedezi. Hozzátette: ezért volt "idétlen" az a híresztelés, hogy ezt a pénzt a BKV működési kiadásokra költené.

MTI - Szigetváry Zsolt

A főpolgármester elmondta: a versailles-i bíróság másodfokú, jogerős döntése kapcsán "óvatosan optimista". Mint fogalmazott: "lélektanilag sokat jelent a dolog", de részsikernek tartja.

Tarlós István szavai szerint arra törekszik, hogy visszafogott határozottsággal, kulturált tárgyaláson megállapodjon az Alstom első emberével a szerződés egészéről és további sorsáról, ez pedig a részsikernél is fontosabb.

A főpolgármester közölte: az Alstom vezetőjének budapesti látogatásán nem kívánja éreztetni a bírósági döntést, a megbeszélésen "annál is udvariasabb lesz, mint amit tervezett, de határozottan képviselni fogja a főváros érdekeit". Hozzátette: az az érzése, hogy meg lehet majd egyezni a francia céggel.

Az Alstom vezetője Tarlós István meghívására június 21-én érkezik Budapestre, előtte, június 17-én Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel is találkozik Szentpéterváron.

A BKV október 20-án bontotta fel az Alstommal a szerződést, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban, mert a cég nem szerezte meg határidőre a szükséges típusengedélyt. A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, ennek jogosságát az Alstom vitatta. Álláspontjuk szerint ugyanis a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a garancia lehívása sem lehet jogos.

Az Alstom beperelte a BKV-t emiatt, a per a nanterre-i bíróságon kezdődött meg. A francia igazságszolgáltatás december 9-én hallgatta meg a feleket, majd az Alstom december 21-én közölte, hogy a bíróság nem jogerősen úgy döntött, megtiltja a BKV-nak a bankgarancia lehívását.

AP

Másodfokon a versailles-i bíróságon folytatódott a per, a hatóság május 4-én hallgatta meg a feleket.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis kocsi fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mint ha azokat a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek.

A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróvonalra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-es vonalra 114 millió euróért.

A Fővárosi Önkormányzat tavaly június 3-i döntésével kötelezte a BKV vezérigazgatóját arra: meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó az év júliusának végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/Magyar Nemzet Itthon

Tarlós adott egy utolsó esélyt az Alstom-vezérnek

Még egy lehetősége van az Alstomnak, függetlenül attól, hogy a hét közepén francia bíróság dönt a felmondott metrókocsi-szerződés bankgaranciája ügyében. Tarlós István főpolgármester Budapestre hívta a cég vezetőjét, akinek három tárgyalási időpontot ajánlott fel - számolt be a Magyar Nemzet hétfőn.

Király Dávid Itthon

Nincs mese, új metrók kellenek Budapestre

A használt metrókocsik beszerzése csak egy azon lehetőségek közül, amelyeket a főváros vezetése jelenleg vizsgál. A városvezetés célja, hogy mielőbb használható metrókocsikat tudjanak forgalomba állítani a jelenleg futó (vagy már nem is futó) matuzsálemek helyett. Hosszabb távon azonban elkerülhetetlen új metrószerelvények beszerzése.

InfoRádió Itthon

Vitézy szerint is "érthetetlen az Alstom magatartása"

Tarlós István főpolgármester megállapodna a francia Alstom vezetőjével a metrókocsikkal kapcsolatos vitás kérdésekről - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a BKK vezérigazgatója. A fővárosi ellenzék viszont már csak egy halvány esélyt lát a megállapodásra.

Király Dávid Itthon

A BKV nyert, az Alstom tárgyalna

A BKV jogerősen megnyerte Franciaországban az Alstom-pert, a cég tudomásul vette a döntést, és folytatná a tárgyalásokat. A vállalat elnöke a jövő héten találkozik Tarlós Istvánnal és Fellegi Tamással, így ismét esély van rá, hogy belátható időn belül új metrói lesznek Budapestnek.

hvg.hu Itthon

A BKV megnyerte az Alstom elleni pert

Másodfokon megnyerte a BKV az Alstom elleni pert. A bíróság elsőfokon még az Alstomnak adott igazat, mely megtiltotta a BKV által lehívott bankgaranciák kifizetését.

InfoRádió Itthon

Fellegivel is tárgyalna az Alstom

A francia bíróság a tervezettel ellentétben szerdán nem tárgyalta az Alstom keresetét, és várhatóan addig ez nem is kerül napirendre, amíg a metrókocsikat gyártó cég vezetői nem tárgyalnak személyesen a főpolgármesterrel és a kormány képviselőivel.

MTI Itthon

Tarlós: használt metrókocsikat vehetünk külföldről

A napokban kivonták a forgalomból a legveszélyeztetettebb 43 metrókocsit a 2-es és 3-as vonalról. A főpolgármester szerint elképzelhető az a megoldás is, hogy a csehektől vagy az oroszoktól veszünk használt, de még használható metrókocsikat.