Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

Egy öreg zuglói társasházba márciusban beköszöntött az információs korszak: az Elmű pilot projektjének köszönhetően beszereltek egy okos áramfogyasztás-mérőt. De ahelyett, hogy az áramszolgáltató kihasználná a drága eszköz előnyeit, ugyanúgy jön a villanyóra-leolvasó, sőt még a számlázásba is hiba csúszott. Az okos mérés ennek ellenére rengeteg előnnyel járna, de úgy fest, hogy a kormány rezsicsökkentési akciója ellehetetlenítette az Elmű vonatkozó fejlesztési terveit.

Ilyen egy lakossági okos mérő - háttérben az antennája
americainfra.com

 Márciusban beköltözött Takácsék villanyóraszekrényébe a 21. század. Mindössze az Elmű két szakija kellett hozzá, akik a régi, mechanikus, alumínium tárcsás „forgó morgót” modern fogyasztásmérőre cserélték. A zuglói lakásban, de még a társasházban sem tudtak túl sokat arról korábban, hogy mi az az "okos mérő", és hogy mire jó. Mivel azonban a gyors kezű szerelők rutinosan hadarva előadták, hogy ez a készülék igazi csoda, és Takácséknak a csere nem került semmibe, úgy voltak vele: „na, majd meglátjuk”. (Mivel a fiatal pár jelenleg is a próbaprojekt résztvevője, a nevüket megváltoztattuk.)

A szakemberek mondókájában benne volt, hogy az óra digitális kijelzőjéről akár ötféle adat is leolvasható, az óra pedig megbütykölhetetlen, se mágnesezni, se fúrni nem érdemes, mert a mérő egy antennán keresztül azonnal jelent minden külső beavatkozást a központnak. Azt is ecsetelték, hogy ha Takácsék regisztrálnak egy honlapon, akkor a világ bármely pontjáról megnézhetik az aktuális villanyóraállásukat. Ez utóbbival kapcsolatban Takács ugyan nem értette, hogy mi a fenének menne a világ végére, hogy megnézze az óraállását, és ha mégis elutazik, minek kukkantana haza egy villanyórára, de ezen aztán gyorsan túltette magát. Az óra leghasznosabb tulajdonságának az tűnt, hogy ezentúl többé nem kell havonta leolvasni, és a 40-es előhívójú telefonszámot bepötyögtetve lejelenteni a villanyóra leolvasását. (Vagy ha az ember átalányt fizet, akkor nem kell negyedévente beengednie az ellenőrt, hogy ugyanezt megtegye.)

Nem kell többé leolvasni

Márciustól egészen augusztus közepéig tartott az okos mérő felszerelésének köszönhető fesztelen hangulat. Takács a szomszédoknak is mind elújságolta, hogy a 80 éves lépcsőházukba befújt a modern elektromosság szele, és hogy mindenkinél az övékhez hasonlóra cserélik majd a villanyórákat. Az új mintha jobban is mérte volna az áramot. Vagyis pontosabban, mert a villanyszámla közel kétezerrel volt karcsúbb havonta, mint korábban. És mivel a számlán ott van sárga alapon feketén, hogy a kormány rezsicsökkentése éppen 725 forintot hagyott a hónapban pénztárcájukban, Takács úgy okoskodott, hogy ez biztos csak az okos mérőnek köszönhető.

Aztán augusztus közepén csengettek. Az ajtó előtt ott állt az igazolványos nő a kompakt fényképezőjével. Miután mindenre az volt a válasza, hogy ő csak a munkáját végzi, megegyeztek abban, hogy biztos elfelejtettek neki szólni erről a csudáról, és még most az egyszer lefotózhatja az órát. Takácsnak ki is ment a fejéből az eset, egészen addig, míg augusztus végén két napon belül két számlát is küldött nekik az Elmű. Mind a kettőn nagyjából egyhavi villanyszámla összegét találta. Az egyiken azt, hogy a március óta felhalmozott tartozását lesz szíves rendezni.

Defektes Jaguar

Az ügyfélszolgálatot felhívva, egy kedves női hang felvilágosította: lehet, hogy okos mérőt kaptak, de ezt, illetve az automatikus óraállás-leolvasást nem kapcsolja automatikusan hozzá a rendszer az órához. Takács rákérdezett, hogy ez akkor azt jelenti-e, hogy ők az Elműtől képletesen szólva kaptak egy Jaguar sportkocsit, de ha mennének is vele valahová, akkor be kell fogni elé a korábban használt öszvéreket. Az ügyintéző némileg habozva igennel felelt, de arra nem tudott válaszolni, hogy akkor mi értelme az okos mérőnek. Kompromisszumos javaslata az volt, hogy amennyiben "olyan nehéz" havonta egy telefonhívásnyi időt áldozni az ügyre, akkor térjenek át netes bejelentésre, vagy írják meg panaszukat az ügyfélszolgáltnak. De a számlákat addig is, fizessék be.

Deutsche Telekom

Takács a témában olvasgatni kezdett az interneten. Megtudta, hogy idehaza a hagyományos, mechanikus, illetve az előbbit lecserélni hivatott digitális villanyóra az általános mérőeszköz. Az okos mérő, amely ezeknél két-háromszor drágább, ritka, mint a fehér holló. Épp csak elindultak vele a tesztelési programok, melyek épp azt hivatottak megállapítani, hogy valóban képes-e a rendszer emberi beavatkozás nélkül nagy pontossággal jelezni az áramszolgáltató cégnél a fogyasztói adatokat.

A rezsikcsökkentés erre is kihat

"Talán adminisztrációs hiba történt" – mondta lapunknak Boross Norbert, az Elmű kommunikációs igazgatója, miután a fenti történetet végighallgatta. Esetleg előfordulhat az is, hogy a készülék nem tudott kapcsolatba lépni az adatközponttal, vagy más probléma lépett fel. Jelenleg az okosmérős rendszer első telepítési hulláma és tesztelése zajlik, így, bármennnyire sajnálatos, ilyesmik megtörténhetnek. Kiküszöbölésük érdekében azonban minden visszajelzést köszönettel veszünk az ügyfélszolgálaton keresztül – tette hozzá Boross. De azt elárulta: a korábban éves, majd féléves, jelenleg pedig negyedéves leolvasással nem tudnak mit kezdeni, mert azt számukra egy jogszabály-módosítás kötelezővé teszi. Akkor is, ha ennek egyébként semmi értelme nincs.

Az Elmű eddig valamivel kevesebb mint háromezer okos mérőt telepített. Ennyit is csak azért, mert a pilot projekt kivitelezése (az eszközök beszerzése, a telepítés előkészítése) hamarabb megkezdődött, mint ahogy a kormány – feltalálva a rezsicsökkentési fegyvert – újrarajzolta a lakossági áramár-meghatározás függvényét. Jelenleg az okosmérős rendszer bővítésének nincs sok értelme, mert az áram annyiba fog kerülni, amennyit a kormány mond. A pláne ugyanis az lett volna, hogy az ügyfeleknek a fogyasztási szokásaik pontos megismerésével azokhoz igazódó "tarifacsomagot" lehetett volna ajánlani. Miután a beruházás üzleti szempontból értelmét vesztette, nem is terveznek további okosmérő-projektekkel.

Húsz százalék hatékonyságnövelést!

Az uniós energetikai irányelvek 2020-ig a tagállamok energiafelhasználási hatékonyságának legalább ötödével történő javítását tűzték ki célul. Ennek egyik ésszerű eszköze lehet a meglévő kapacitások és fogyasztási szokások optimalizálását elősegíteni képes "okos mérés". A smart metering célja az egyes rendszerek (legyen az áram, gáz, víz vagy távhő) hatásfokának emelése. Ezt a szolgáltatók úgy tudják elérni, ha jobban ismerik a fogyasztóikat, és nekik olyan kedvezményeket tudnak ajánlani, ami a saját rendszerük kihasználását is javítja. Például ha egy ügyfél csúcsidőben kevesebb áramot használ, akkor azon kívül a szolgáltató olcsóbban számítja meg a fogyasztást. Ehhez a szolgáltatónak elsősorban az informatikai infrastruktúrát kell fejleszteniük, illetve a fogyasztótól nyerhető adatokat mérő és továbbító eszközöket kell modernizálni. Ez utóbbi jelenti a szükségszerű mérőcserét.

 

Okos mérős rendszereket zömmel villamos energetikai rendszerekben alkalmaznak. Igaz, nálunk zajlik egy közös víz, gáz és áram próbaprojekt is – ha ez országos méretűvé hízna, 7,4 millió mérőóra cseréjét jelentené. A rendszer hatékonyságára Olaszország az egyik legjobb szemléltető példa, ahol öt év alatt felszereltek 31 millió (vagyis a lakossági fogyasztók több mint háromnegyedénél működésbe helyezett) okos mérőt. Bár 2,1 milliárd eurójába került a szolgáltatónak, azóta évente 500 millió eurós megtakarítást ér el vele a villamosenergia-rendszerben. Ebbe beleértendő az a költségmegtakarítás is, hogy mivel a mérőeszköz maga küldi a központba az adatokat, nem kell leolvasókat foglalkoztatni, elhúzódó nemfizetés esetén pedig elegendő egyetlen számítógépes parancssort megadni, és máris le van kapcsolva a fogyasztó a rendszerről. Legutóbb az a brit példa keltett idehaza komolyabb feltűnést, miszerint egy áramszolgáltató ingyenes hétvégi fogyasztásra szoktatja ügyfeleit. Efféle attrakciót nem is lehetne okos mérők nélkül kontrollálni.

 Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Nem bánja meg!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!