A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Bár látszólag komoly erőket mozgat meg a kormány a szerencsejáték-függőség enyhítéséért, azért valahogy csak úgy alakul, hogy ahonnan nagy pénzek érkeznek a büdzsébe, ott ne csökkenjen a játékosok száma. Ha valaki felismerné, hogy függő, ráadásul tenni is akarna ellene, ki is tiltathatja magát a kártyabarlangokból – de nem mindből. Az állami játékcég monopóliumaiból például nem.
Bocsánat, uraim, de azt hiszem, itt csalnak.
Piszkos Fred megállapítása bármelyik komolyabb szerencsejáték-barlangban több mint kockázatos kijelentés. A következményeket azonban a tudatos szerencsejáték-függők immár megelőzhetik, ha kitiltatják magukat e műintézményekből. Ezt azonban furcsa módon nem teheti meg akárki.
Bár a kormányzat korábbi ígéreteivel ellentétben szinte mindenkit az út szélén hagyott, akit csak lehetett, jó ideig úgy tűnt, az olthatatlan játékszenvedéllyel küzdőknek kivételes szerencséjük van. Egy tavalyi rendelettel ugyanis – ha már felismerték a bajt és elhatározták, hogy tesznek is ellene – lehetőségük adódott távol tartani önmagukat a játéktermektől.
Ennek esélyét egy augusztus 31-én hatályba lépett módosítással azonban pont a két legfontosabb, legnépszerűbb és az állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt. monopóliumába tartozó játékfajta esetében megvonták, azaz
nem menekülhet ki a függőségétől megszabadulni akaró szenvedélybeteg.
Miről is van szó pontosan? A szóban forgó, a felelős játékszervezésről szóló, 329/2015. (XI. 10.) számú kormányrendeletben lehetővé tették, hogy a szenvedélyét felismerő és ellene aktívan hadakozni kívánó játékos úgynevezett “jelentős önkorlátozó nyilatkozatot” tegyen. Ezzel meghatározott időre biztosítani tudja, hogy akkor sem játszhat, ha akarna.
Mi is az a jelentős önkorlátozó nyilatkozat? |
A jelentős önkorlátozó nyilatkozattal a játékos a játékkaszinóba, kártyaterembe való belépését, a távszerencsejáték, online kaszinójáték oldalakon való regisztrációját és az ilyen oldalakra való belépését a nyilatkozatban meghatározott időtartamra kizárja. A nyilatkozatban a játékos határozza meg a korlátozás időtartamát (1 vagy 3 vagy 5 év) és a kizárással érintett szerencsejátékokat vagy szervezőket is. Az 1 éves időtartamú nyilatkozat nem vonható vissza, míg a 3 és 5 évre szóló nyilatkozat visszavonására legkorábban 2 év elteltével nyílik lehetőség. A jelentős önkorlátozó nyilatkozatot kizárólag a játékos, saját nevében, saját döntése alapján teheti meg. A nyilatkozatot írásba kell foglalni és a szerencsejáték felügyeleti hatósághoz (NAV) kell eljuttatni. A játékkaszinó, kártyaterem üzemeltetők, a távszerencsejáték és online kaszinójáték szervezők a játékos regisztrációjakor és minden egyes belépéskor, bejelentkezéskor az elektronikus kivonat lekérdezésével ellenőrzik, hogy a játékos szerepel-e a játékosvédelmi nyilvántartásban. Az önkorlátozás időtartama alatt a szerencsejáték szervezők – a játékos döntését tiszteletben tartva, azt támogatva – a játékos belépését, regisztrációját kötelesek megakadályozni és a játékos részére nem biztosíthatnak játéklehetőséget. |
Az rendelet szerint a jelentős önkorlátozó nyilatkozatban a szerencsejáték-fajták eredetileg a következő felosztás szerint jelölhetők meg:
Ugyancsak a rendeletben foglaltak szerint az első négy esetben már 2016. január elsejétől, míg az utolsó két játéknál – tehát a Szjtv. 20. §-a szerinti sorsolásos játék és a távszerencsejátéknak nem minősülő fogadás esetében – 2016. szeptember 1-től tehető jelentős önkorlátozó nyilatkozat.
Remek – mondanánk. Ám jött a rendeletnek a Magyar Közlöny augusztus 31-én megjelent – és aznap 20 órakor hatályba is lépett – módosítása, amely kimondta, hogy “hatályát veszti a felelős játékszervezés részletes szabályairól szóló 329/2015. (XI. 10.) Korm. rendelet a) 5. § (3) bekezdés e) és f) pontja, valamint b) 29. § (3) bekezdése.” Azaz az utolsó két játékfajta esetében 2016. szeptember 1-től nem tehető jelentős önkorlátozó nyilatkozat.
Ez pedig azt jelenti, hogy
a jellemzően lottófélékből és a tippmixekből továbbra sem zárhatják ki magukat
azok, akik erre a lépésre amúgy hajlandóak, sőt elszántak lennének.
A nemzetgazdasági tárca honlapján amúgy pár napja felbukkant kormányrendelet-módosítási javaslat még azt tartalmazta, hogy a hatályba lépés 2016 szeptember 1-es dátumában az évszámot egyszerűen cseréljék 2017-re. A végső verzió azonban nem határozott meg konkrét hatályba lépési időpontot, hanem “megelégedett” a “hatályát veszti” fordulattal, ami annyit jelent, hogy e két játékfajtára egyszerűen nem érvényes a korábbi rendelet. Hogy meddig nem, ki tudja?
A Varga Mihály-féle tárca módosítási javaslatának a miniszter által jegyzett hatásvizsgálati lapja – ami még az egy évvel való halasztás hatásait vizsgálta – szerint a tervezet végrehajtásának nincsenek közvetlen és számszerűsíthető központi költségvetési hatásai.
A halasztásra pedig azért lenne szükség, mert “a legerősebb védelmet nyújtó eszköz, a jelentős önkorlátozó nyilatkozat és a játékosvédelmi nyilvántartás (…) használatának alapfeltételéhez, a zökkenőmentes játékosazonosításhoz
jelentős technikai felkészülés szükséges az állami szervezők részéről,
ez pedig a jelenleg rendelkezésre álló, részben az érintett szervezői körtől származó információk alapján legkorábban csak 2017-től valósítható meg”.
Lenne azonban itt még valami: a módosításban ugyanis véletlenül éppen a gazdasági tárca által is bevallottan a lakosság legszélesebb körét érintő szerencsejátékokról van szó. Az egyik tételbe jellemzően a lottófélék, számsorsolásos játékok tartoznak, a másikba pedig a tippelősek, mint a tippmix, a totó, a góltotó és társaik. Mindkét csoportba a legelterjedtebb legális szerencsejátékok tartoznak, s ami talán fontosabb, e játékok jellemzően az állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt. monopóliumai.
Így pedig akár más megvilágításba is eshet a kormányrendelet módosítása, hiszen amíg nincs lehetőség jelentős önkorlátozó nyilatkozatra, csak – a mentálisan amúgy sem éppen sziklaszilárd, hiszen részben pont szenvedélybeteg – egyén józan belátásán múlik, hogy ellenáll-e a játékszenvedélynek, vagy sem. A válasz a legtöbb ilyen esetben borítékolható, a biznisz pedig dübörög tovább.
A Szerencsejáték Zrt. a múlt évben 15,4 százalékkal, hajszál híján 47 milliárd forinttal tudta növelni a szerencsejátékokból származó bevételeit, amik a 351,46 milliárd forintból 350,73 milliárdot tesznek ki – derül ki a társaság 2015-ös kiegészítő mellékletéből, ami az Opten.hu céginformációs szolgáltató adatai között érhető el. Az adózott eredmény 19,23 milliárd forint volt, amiből 13 milliárdos osztalékot kivett a tulajdonos – az állam –, e mellett 3,646 milliárdos játékadó is beesett a költségvetésbe. Ezzel pedig a monopolhelyzetben lévő vállalat az állam legnagyobb osztalékfizetője.
Az állami cég 2009 óta végez felméréseket a játékfüggőségről. A legutóbbi adatok alapján
a 15 évesnél idősebb társadalom 1,3 százaléka tekinthető függőnek, míg az alacsony, illetve mérsékelt kockázatú játékosok aránya 17 százalék körül mozog.
Arról is kérdeztük a nagyvállalatot, hogy tudomásuk szerint eddig hányan tettek jelentős önkorlátozó nyilatkozatot, erre azonban nem kaptunk választ.
Egy, a szerencsejáték-felügyeletként is működő adóhatóságot államtitkári beosztásban felügyelő Tállai András által nemrég idézett kutatás szerint Magyarországon a teljes lakosság mintegy fele játszott már valamilyen szerencsejátékot. Köztük – Tállai szerint – mintegy másfél százalék lehet (játék)szenvedélybeteg. De úgy tűnik, vannak helyzetek, amikor ez nem számít. Most speciel pont ott, ahol ennek nyertese az állam.
Orbánék nagyot kaszáltak a lottón
A májusi közgyűlési szezon után a magyar állam az üzleti részesedései után 37,7 milliárd forintos osztalékot kasszírozott, ami az elmúlt négy év legjobb eredménye. Az állam legnagyobb osztalékfizetője továbbra is a monopolhelyzetben levő Szerencsejáték Zrt.
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.