szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az utóbbi napokban sok európai nagyváros szenvedett a szokásosnál is szennyezettebb levegőtől. Párizsban, és a francia fővárost környező, tízmilliós Ile-de-France régióban, valamint más nagyvárosokban, például Lyonban, radikálisan csökkenteni kellett a gépkocsiforgalmat.

Egyik nap a páros, más nap a páratlan rendszámú kocsik közlekedhettek. Persze, hogy hatékony legyen a korlátozás, ingyenessé kellett tenni a kritikus napokra a tömegközlekedést. Nagyon sok műszaki ember dolgozik a városi levegő tisztításán. Mert még sokáig együtt kell élni a szennyezett levegővel, főleg, ha a világ legnagyobb gazdasági hatalmának leendő elnöke nem hisz a globális felmelegedésben. A Francia Rádió honlapja most bemutat olvasóinak néhány különös találmányt.

Az egyik a Smog Free Tower. Ez az impozáns, hét méter magas szerkezet valójában finom rézlemezekből álló szerpentinszerű struktúra. A lemezek a statikus elektromosság segítségével kiszűrik a levegőből a káros mikrorészecskéket és ezeket végül könnyen összegyűjthető sűrített porrá alakítják. Egy holland szakemberek által készített Smog Free Tower, kísérleti jelleggel, már üzemel Pekingben. A másik hasonló méretű konstrukció egy nyolcméteres acélcső, amit az épület tetejére kell rögzíteni. A cső belsejében is szűrőberendezés van. Egy ilyen szerkezet 300 méteres sugarú körben, hét kilométeres magasságig képes csökkenteni a szennyezettséget.

De vannak egyénekre szabott megoldások is, például a ruhára erősíthető mini légszűrő, a lakások levegőjét tisztító robotporszívó, vagy a mobil applikációk, amelyek nem tisztítanak, de jelzik, ha a kritikus szint közelébe kerül a szennyezettség mértéke. Megnyugtató, globális megoldást csak a szennyező termelő ágazatok radikális átalakítása vagy leépítése hozhat. De ettől a világ még nagyon messze van, és a szándék sem mindenütt van meg.

Nem csak Trump nem hisz a felmelegedésben, Modi indiai kormányfő sem veszi komolyan a tudósok előrejelzéseit. Pedig a szennyezés nem csak betegséget okoz és emberéleteket követel. Az elkerülhetetlen ideiglenes intézkedések is rengeteg pénzt emésztenek fel. Csak illusztrációképpen: a 10 milliós Ile-de-France régióban, tehát Párizsban és a környező agglomerációban a tömegközlekedés ingyenessé tétele naponta 4 millió euróba került. A közúti szállítást is érintette a rendszámok alapján bevezetett korlátozás. A szállítási szakszervezet becslése szerint napi 90 millió eurós veszteséget jelentett a transzportcégeknek, hogy járműveik fele leállásra kényszerült.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!