Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"406d6b5b-dbb9-4f27-b264-df9757760eb6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint az EP-képviselőjük nem is azt mondta, amivel Orbánék vádolják: hogy örülnek az uniós pénzek felfüggesztésének.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint az EP-képviselőjük nem is azt mondta, amivel Orbánék vádolják: hogy örülnek az uniós pénzek...","id":"20250414_magyar-peter-atv-kollar-kinga-unios-penzek-orszagjaras-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/406d6b5b-dbb9-4f27-b264-df9757760eb6.jpg","index":0,"item":"698ba180-4ae4-4e52-b9f4-4ea9a6d198da","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_magyar-peter-atv-kollar-kinga-unios-penzek-orszagjaras-orban-viktor","timestamp":"2025. április. 14. 22:19","title":"Magyar Péter Kollár Kinga felszólalásáról: Én nyilván nem így fogalmaztam volna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b157797-85d0-4dfd-b939-29066679f511","c_author":"HVG","category":"360","description":"Amerika és Kína vámháborúja valójában már Trump első elnöksége óta tart – kronológia.","shortLead":"Amerika és Kína vámháborúja valójában már Trump első elnöksége óta tart – kronológia.","id":"20250415_hvg-USA-Kina-Trump-Biden-vamhaboru-kereskedelem-kronologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b157797-85d0-4dfd-b939-29066679f511.jpg","index":0,"item":"e4caebf8-10af-4010-96d1-556c4857f448","keywords":null,"link":"/360/20250415_hvg-USA-Kina-Trump-Biden-vamhaboru-kereskedelem-kronologia","timestamp":"2025. április. 15. 14:27","title":"Trump 2017-ben kezdte kóstolgatni Kínát a vámokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57d12825-d08d-4593-8592-785646b89568","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kombi után itt az üzleti limuzin verzió is. ","shortLead":"A kombi után itt az üzleti limuzin verzió is. ","id":"20250415_Megerkezett-az-Audi-A6-Sedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57d12825-d08d-4593-8592-785646b89568.jpg","index":0,"item":"d25cca1e-1812-4c60-839c-8a75108c53ca","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_Megerkezett-az-Audi-A6-Sedan","timestamp":"2025. április. 15. 20:20","title":"Megérkezett az ötödik generációs Audi A6 Sedan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bcd6c45-0069-4a9a-8a9b-13d30b654b7d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egykori közlekedési államtitkár szerint Lázár János törvénymódosítása a vidéki Magyarországot sújtja majd a leginkább.","shortLead":"Az egykori közlekedési államtitkár szerint Lázár János törvénymódosítása a vidéki Magyarországot sújtja majd...","id":"20250414_vitezi-david-lazar-janos-kozlekedesi-torveny-modositas-jaratritkitas-vonalbezaras-sztrajkjog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bcd6c45-0069-4a9a-8a9b-13d30b654b7d.jpg","index":0,"item":"303b96e8-808b-455a-80a3-65b9c6bdedff","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_vitezi-david-lazar-janos-kozlekedesi-torveny-modositas-jaratritkitas-vonalbezaras-sztrajkjog","timestamp":"2025. április. 14. 21:32","title":"Vitézy: A közlekedési törvény módosítása fekete nap a közlekedéspolitikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. április. 14. 11:30","title":"Fókuszban a fenntarthatóság, az innováció és az automatizáció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da34177d-3e6c-4387-b383-3f3ce28390ef","c_author":"Tálas Andrea","category":"360","description":"A családi konfliktusok mindenhol szinte ugyanolyanok – erősíti meg Moa Herngren, aki szerint hiába ér véget a házasság, a család az család marad. A svéd szerzőnek A válás után megjelent Az anyós című kötete, és jön a családi dráma új darabja, Az örökség.","shortLead":"A családi konfliktusok mindenhol szinte ugyanolyanok – erősíti meg Moa Herngren, aki szerint hiába ér véget a házasság...","id":"20250414_hvg-moa-herngren-sved-iro-a-valas-az-anyos-az-orokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da34177d-3e6c-4387-b383-3f3ce28390ef.jpg","index":0,"item":"d5ccf60e-e6ad-42a4-8a20-e8dbd87e5c5e","keywords":null,"link":"/360/20250414_hvg-moa-herngren-sved-iro-a-valas-az-anyos-az-orokseg","timestamp":"2025. április. 14. 17:30","title":"Moa Herngren svéd író: Megpróbáltam a házasságom felbomlásának a legrosszabb végkifejletét elképzelni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49aeade5-80b4-49aa-ae3a-d374de6c99ee","c_author":"Pavló Péter","category":"360","description":"Olyan forradalom zajlik az egészségügyben, melynek élén nem orvosok és ápolók állnak, hanem egyesek és nullák. A mesterséges intelligencia az egészséges életet kínálja – eltarthat-e 140 évig? És pontosan milyen áttörések várhatók a daganatos és szívbetegbetegségek, a demencia, az egyénre szabott kezelések és az immunrendszer brutális felturbózása terén?","shortLead":"Olyan forradalom zajlik az egészségügyben, melynek élén nem orvosok és ápolók állnak, hanem egyesek és nullák...","id":"20250415_mesterseges-intelligencia-a-gyogyitasban-ai-diagnozis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49aeade5-80b4-49aa-ae3a-d374de6c99ee.jpg","index":0,"item":"a4024e85-3cc4-40c9-a971-77ca61c462e4","keywords":null,"link":"/360/20250415_mesterseges-intelligencia-a-gyogyitasban-ai-diagnozis","timestamp":"2025. április. 15. 12:02","title":"„Öt–tíz éven belül megkétszerezheti az ember élettartamát”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73c287f7-eb17-4a0c-b0c7-2ebfade020cb","c_author":"Lakos Gábor","category":"elet","description":" Képes beszámolónk Zakopane és Krynica Zdrój látványosságairól, szánkón száguldottunk, bygost kóstoltunk, bejártuk a legszebb síparadicsomokat és ittunk az „örök ifjúság” vízéből is a gorálok földjén.","shortLead":" Képes beszámolónk Zakopane és Krynica Zdrój látványosságairól, szánkón száguldottunk, bygost kóstoltunk, bejártuk...","id":"20250415_Magas-Tatra-Zakopane-Krynica-kepek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73c287f7-eb17-4a0c-b0c7-2ebfade020cb.jpg","index":0,"item":"126ebfa2-b3ad-4003-b1c9-7249413bebc6","keywords":null,"link":"/elet/20250415_Magas-Tatra-Zakopane-Krynica-kepek","timestamp":"2025. április. 15. 14:47","title":"Tél végi barangolások Lengyelországban a meseszép Magas-Tátrában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tapasztalatok és a számok azt mutatják, hogy a késés az iparág természetes velejárója. De mennyibe kerül a megrendelőnek, ha csúszik egy atomerőmű építése?
A finnországi késlekedést magyarázó Roszatom számára rossz hír, hogy máris csúszásban van a magyar kormány nagy-nagy üzlete, az orosz hitelből építendő Paks II. projekt. A csúszás generális probléma, mert a határidőre befejezett építkezés nem éppen az atomerőmű-építők műfaja – ráadásul mindig többe is kerül – írta meg a Paksaméta.
A blogbejegyzés szerint Süli János tárca nélküli miniszter a Paksi Hírnökben a Paks II. projekttel kapcsolatos magyarázatában az állította, hogy a projekt jelenleg 22 hónap csúszásban van, de szeretnék „a legtöbb időt visszanyerni”. Éppen ezzel lesz gond a Paksaméta szerint, és ennek alátámasztására tételekre bontva, példákon keresztül vezeti le hogy az állítás már most miért megkérdőjelezhető, illetve, hogy a csúszás mi mindent hoz magával.
Paksaméta
A blogot jegyző Perger András jól ismert atomenergetikai szakember. Évekig az Energiaklubnál volt e téma gazdája (a nevéhez köthetők a Paksi Atomerőművel szemben győztes perek, mint amilyen például a Teller projekt dokumentációjának nyilvánosságra hozatala), két éve pedig a hazai Greenpeace klíma- és energiakampány felelőse. Perger rendszeresen publikál és nyilatkozik a témában, korábban a hvg.hu-nak adott interjújában azt mondta, hogy energetikai indokoltsága sincs annak, hogy 2025-26-ban bekapcsolják majd Paks II. blokkjait. „Annak, hogy 2026-tól, akár egy évtizeden keresztül Magyarországon 6 reaktor dohogjon, semmi értelme, mert az így kialakuló helyzetből csak további problémák keletkeznek." A Paksaméta blog kifejezetten a Paks II. projekttel kapcsolatos témákat dolgozza fel.
A határidők tarthatatlansága egyébként nem magyar, hanem iparági tulajdonság. Az atomerőmű-építő szakma sokat mesélhetne a finnországi (Olkiluotó) és a franciaországi (Flamanville) fiaskóiról, ahol a tervezésekkel még nem volt gond, de a speciális betonozással, illetve a szakszerű hegesztési varratokkal és más „apróságokkal” mostanra évtizedes csúszások keletkeztek. De ez van a szlovákiai mohovcei két reaktorával is, és az oroszoknál se megy másként. Utóbbiaknál a Paks II. referencia-erőműjének szánt novovoronyezsi új reaktorblokkal már több probléma is adódott, ami az üzemszerű működés elindítását hátráltatta.
A Paksaméta szerint azonban a "Megépülhet-e időre Paks II.?" kérdésre választ keresve a beépítendő két (VVER-1200 típusú) reaktor eddigi tapasztalatai is elgondolkodtatók, sőt, máris megkérdőjelezik azt az eredeti, magyar kormányzati elképzelést, miszerint Paks II.-t 2025-re az első, 2026-ra a második reaktor termelési üzembe állításáig el lehet juttatni. Azért ez a céldátum, mert 2026. március 15-én el kell kezdeni törleszteni az orosz hitelt – attól függetlenül, hogy kész-e a projekt vagy sem. (Október elején egyébként azt mondta Süli János a Századvég egy konferenciáján, hogy az új blokkokat 2026-27-ben szeretnék átadni.)
Mindezt azért érdemes a blog szerint legalább is kétkedve fogadni, mert a tervekhez képest csúszásban van több, Roszatom által otthon, zavartalan körülmények között épülő erőmű is.
Íme:
hvg.hu
Ebből a táblázatból elég világosan látszik, hogy miért nehezen hihető a hivatalos menetrend – írja a Paksaméta. Hozzátéve, hogy a referenciaprojekteket, így Novovoronyezs II.-t és a Leningrád II.-t kezdetben 2012-14-re tervezték üzembe állítani, de mára 5-7 éves késésnél tartanak. Miért kell, hogy rémisztő legyen mindez? Azért, mert az atomerőmű-építésben a késés mindig többletköltséget generál, a drágább építkezés pedig további késéseket valószínűsít. Paks II. esetében ezt a helyzetet egy gigantikus hitelből állítja elő a kormány – márpedig a csúszással keletkező, beláthatatlan méretű felárat (már az orosz hitelen és a kamatain felül) szintén nekünk kell majd kifizetni – olvasható a blogbejegyzésben.
A Balaton-parti ingatlant a vád szerint a kormányhivatali dolgozó lefizetésével túlépítették, ami miatt az ügyintéző és a kivitelező is jogerősen felfüggesztett börtönt kapott.