szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Lánchíd felújításának előkészítése csúszik, viszont a híd és az Alagút felújításával párhuzamosan átalakítják a Clark Ádám teret és a Széchenyi teret is. Az alapelvek értelmében a Lánchíd környékén véget ér a gépjárművek uralma, a gyalogos-, kerékpáros- és tömegközlekedést fogják előtérbe helyezni. A Clark Ádám téren kisebb lesz a körforgalom, a Széchenyi téren megszűnik, a Bazilika és a Budai Vár között gyalogostengelyt alakítanak ki, több lesz a zebra és a zöldfelület.

Csúszásban van a budapesti Széchenyi Lánchíd felújításának előkészítése: a BKK április 26-áról május 17-re tolta ki a munkálatokra kiírt közbeszerzés pályázati határidejét. Nem most tolták kijjebb először a jelentkezési határidőt, az eredeti, 2018. októberi kiírásban még november 21. szerepelt, ebből először január 31-e lett, aztán március 13, majd április 26.

A legutóbbi módosítás alkalmával a BKK azzal indokolta a határidő kitolását a hvg.hu-nak, hogy „a közbeszerzési eljárás során beérkezett kérdések megfelelő szakmai megválaszolása miatt, valamint arra tekintettel volt szükség, hogy az érdeklődő gazdasági szereplőknek kellő idő álljon rendelkezésre ajánlataik megtételére”. Érdeklődésünkre ezúttal nem válaszoltak, azonban április 23-án megjelent „a Budapest I. kerület, Clark Ádám tér, a Budapest V. kerület, Széchenyi István tér és a József Attila utca átalakításának megvalósításáról” szóló kormányhatározat, amely szerint az érintett közterületek felújítását a Lánchídéval és az Alagútéval párhuzamosan kell elvégezni, ez magyarázhatja a híd közbeszerzésének csúsztatását.

A kormányhatározat szerint a fent említett közterületek átalakításának terveztetése a BKK feladata, és a „lehetséges leggyorsabb ütemezéssel” kell megvalósítania. A projektbe a KKBK-t (Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja) is be kell vonni, a terveztetés költségeit a kormány állja.

A közterületek felújításainak alapelveiről megegyezés született a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában, ami a kormány és a városvezetés közös szerve a budapesti nagyberuházások koordinálására. A főbb célkitűzések:

  • növelni kell a járdafelületeket, új zebrákat kell létrehozni, a gyalogos- és zöldfelületeket össze kell kapcsolni,
  • csillapítani kell a gépjárműforgalmat, előtérbe kell helyezni a gyalogos-, kerékpáros- és közösségi közlekedést.

Ami a Clark Ádám tér felújításának részleteit illeti, biztosítani kell:

  • a gyalogos terek növelését,
  • a minden irányban való gyalogosátjárás lehetőségét,
  • a körforgalom mai átmérőjének jelentős csökkentését a külső gyalogos területek érdemi bővítése érdekében,
  • díszburkolat kiépítését.

A Széchenyi István tér esetében biztosítani kell többek közt:

  • a Szent István Bazilika – Lánchíd – Budai Vár összefüggő gyalogostengely létrehozását úgy, hogy a  Bazilikától a Lánchíd északi járdája érdemi közúti forgalom keresztezése nélkül, szintben elérhető legyen,
  • a tér átépítése során a körfogalom megszüntetését,
  • a Széchenyi rakpart átépítésével közvetlen gyalogos kapcsolat létrehozását a Kossuth Lajos térrel,
  • a Magyar Tudományos Akadémia előtti parkoló megszüntetését,
  • az Apáczai Csere János utca, a Dorottya utca forgalomtechnikai kapcsolatának fenntartását,
  • a Széchenyi István tér keleti oldalán vegyes funkciójú, forgalomcsökkentett útpálya létrejöttét a helyi intézményi forgalom gépjárművel való kiszolgálásának fenntartásával.

A József Attila utca külön lapra tartozik, annak átalakítását külön eljárásban kell lebonyolítani, egyelőre csak megvalósíthatósági tanulmányt kell készíttetnie a BKK-nak és a KKBK-nak a „2×1 sávos, csillapított forgalmú, a Budapest V. kerület, Október 6. utcától a Lánchídig vezetett buszsáv létesítésével, a növelt járdafelületű, növényzetet tartalmazó kialakítás szempontjainak kidolgozása érdekében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!