Palkovics: 2010 előtt nem érte ennyi kritika a vasutat, de akkor nem is történt semmi

Az innovációs és technológiai miniszter a Hungrail vasúti konferencián reagált a vasút a média által ért kritikáira. Szerinte egyrészt azért van ez, mert közelednek a választások, másrészt mert most történik valami.

  • Zelki Benjámin Zelki Benjámin
Palkovics: 2010 előtt nem érte ennyi kritika a vasutat, de akkor nem is történt semmi

Noha autógépész mérnöki végzettségem van, miniszterként mégis többet foglalkozom a vasúttal - annak fontossága miatt -, mint az autókkal - ezzel kezdte beszédét Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Hungrail vasúti konferencián kedden.

Palkovics ezután arról beszélt, sok kritika érte a vasutat a média részéről a közelmúltban, ami elsősorban a két legforgalmasabb elővárosi vasútvonalon tapasztalt káosz miatt alakult ki. Az utasok múlt csütörtökön tüntetést is tartottak a MÁV ellen. Palkovics azt mondta,

éppen most erősödtek föl ezek a kritkák, amikor közelednek a választások. Ez egyrészt lehet, hogy ezzel is összefügg, másrészt több dolog történik most, mint korábban, és ez mindig a kritikák felerősödésével jár. 2010 előtt nem voltak kritikák, de akkor történések sem.

A miniszter azt is kiemelte, hogy egy nagyon eladósodott MÁV-ot vettek át 2010-ben, ezt az adósságállományt mára nagyrészt felszámolták.

Loppert Dániel, a MÁV kommunikációs igazgatója is hasonlóan reagált egyébként a kritikákra, ő azt mondta, a tüntetők csak október 13-ig lesznek tüntetők, utána ismét utasok lesznek.

Palkovics ezután arról beszélt, most éppen egy 2030-ig tartó vasúti stratégia megalkotásán dolgozik az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), amelynek célja annak meghatározása, hogy miként tudjuk Budapestet a vidéki nagyvárosokkal és a környező országokkal vasúton, versenyképesen összekötni.

Palkovics azt is kiemelte, hogy ebben, a 2014-20-as uniós ciklusban mintegy 1500 milliárd, míg a következő, 2020-27-es időszakban is mintegy 1500-2000 milliárd forintot költhetünk majd a vasútra a várakozások szerint – de erről még nem döntött az Európai Unió.

Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára is beszélt a vasutat ért kritikákról, ő azt mondta:

az elégedetlenségek oka, hogy változás kezdődött, de reméljük, biztosak vagyunk benne, hogy ezek a változások abba az irányba haladnak majd, hogy a vasút szerethetőbbé váljon.

Mosóczi beszélt határon túli vasútépítésekről is, elmondása szerint tárgyalnak a Budapest-Kolozsvár-Bukarest nagysebességű vasútról, amely Debrecenen és Nagyváradon keresztül fog haladni.

De visszaállítanák a szlovákiai Ipolyság és Magyarország között is a vasúti kapcsolatot, illetve Szeged, Szabadka és Baja között is visszaépülhet majd a vasút.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek