Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"670e4dbd-8563-4ccb-9cf3-200094e06b26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Április közepén indul az Ukrajna uniós csatlakozásáról szóló véleménynyilvánító szavazás. A kormány mindent megtesz azért, hogy mindenki „helyesen” szavazzon.","shortLead":"Április közepén indul az Ukrajna uniós csatlakozásáról szóló véleménynyilvánító szavazás. A kormány mindent megtesz...","id":"20250329_ukrajna-eu-tagsag-szavazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/670e4dbd-8563-4ccb-9cf3-200094e06b26.jpg","index":0,"item":"b8ed961a-d94d-47d5-8bff-5682efa1cbf0","keywords":null,"link":"/itthon/20250329_ukrajna-eu-tagsag-szavazas","timestamp":"2025. március. 29. 14:53","title":"A kormány ukránellenes propagandát is mellékel az Ukrajna EU-tagságáról szóló szavazólaphoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"231eeafd-eca5-43b8-b1fa-767ce217eeb5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Hogyan pótolható az USA szerepe a NATO-ban? Ausztriában lebukott bolgár ügynökök és Putyin nyerő stratégiája. Nemzetközi lapszemle: válogatásunk a világlapok írásaiból. ","shortLead":"Hogyan pótolható az USA szerepe a NATO-ban? Ausztriában lebukott bolgár ügynökök és Putyin nyerő stratégiája...","id":"20250330_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/231eeafd-eca5-43b8-b1fa-767ce217eeb5.jpg","index":0,"item":"22ad4455-2cf5-406f-99de-aaf31c90a2cd","keywords":null,"link":"/360/20250330_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. március. 30. 10:00","title":"„Ez már fasizmus” – Miért vándorol ki Kanadába három amerikai professzor?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61fa0159-1899-4f75-94f3-81295349c49e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Alexander Stubb még jégtörőt is el tud majd adni Trumpnak.","shortLead":"Alexander Stubb még jégtörőt is el tud majd adni Trumpnak.","id":"20250331_donald-trump-alexander-stubb-ukrajnai-haboru-tuzszunet-hatarido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61fa0159-1899-4f75-94f3-81295349c49e.jpg","index":0,"item":"0a663f3c-111b-45ed-9c62-49d4eb1e60ca","keywords":null,"link":"/vilag/20250331_donald-trump-alexander-stubb-ukrajnai-haboru-tuzszunet-hatarido","timestamp":"2025. március. 31. 10:27","title":"Trumppal golfozott Floridában a finn elnök, és határidőt is javasolt neki az ukrajnai tűzszünet megkötésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"129fcc89-aa96-4cc7-9191-72613ed3ae65","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Történetének legsúlyosabb erdőtüzei pusztítanak az országban.","shortLead":"Történetének legsúlyosabb erdőtüzei pusztítanak az országban.","id":"20250330_del-korea-erdotuz-tuzvesz-nagyszulok-sir-ongyujto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/129fcc89-aa96-4cc7-9191-72613ed3ae65.jpg","index":0,"item":"2b35350d-e863-4c8a-be6e-d702fac8c881","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_del-korea-erdotuz-tuzvesz-nagyszulok-sir-ongyujto","timestamp":"2025. március. 30. 10:30","title":"Nagyszülei sírját gondozó férfi okozhatta a dél-koreai erdőtüzeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b19bba4f-9fac-4426-9da7-03dbef2ad31d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Hogyan vált egy egyedülálló anya, Jenny konteóhívővé egy ártatlan iskolai incidens után? – többek között ezt meséli el Dan Ariely, a pszichológia és a viselkedési közgazdaságtan világhírű professzora Tévhit című könyvében. Szerkesztett részlet a kiadványból.","shortLead":"Hogyan vált egy egyedülálló anya, Jenny konteóhívővé egy ártatlan iskolai incidens után? – többek között ezt...","id":"20250329_Igy-lett-egy-szereto-anya-a-konteok-aldozata-Dan_Ariely-tevhit-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b19bba4f-9fac-4426-9da7-03dbef2ad31d.jpg","index":0,"item":"58b689e5-9256-4f81-adc2-469734132cc6","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250329_Igy-lett-egy-szereto-anya-a-konteok-aldozata-Dan_Ariely-tevhit-konyv","timestamp":"2025. március. 29. 19:15","title":"Így lett egy szerető anya a konteók áldozata – Egy iskolai incidens mindent megváltoztatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17ab022e-953c-4229-ad64-888f4fb92f71","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ahogy instabillá válik az autó, már nagyon nehéz megfogni. ","shortLead":"Ahogy instabillá válik az autó, már nagyon nehéz megfogni. ","id":"20250331_rossz-kormany-mozdulatbol-majdnem-tomegkarambol-lett-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17ab022e-953c-4229-ad64-888f4fb92f71.jpg","index":0,"item":"05b45ddd-de53-47d5-9813-82d0970a95b9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_rossz-kormany-mozdulatbol-majdnem-tomegkarambol-lett-video","timestamp":"2025. március. 31. 12:30","title":"Egy rossz kormánymozdulat és máris nagy bajba került a sofőr az autópályán – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c27f5f2b-a940-4c39-be64-e9b64f049188","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kifogyott az üzemanyagból a Gaia űrtávcső, így a küldetés irányítói szabályozott keretek között nyugdíjazták az űreszközt. A tudományos hatása azonban biztosan túl fogja élni a szerkezetet.","shortLead":"Kifogyott az üzemanyagból a Gaia űrtávcső, így a küldetés irányítói szabályozott keretek között nyugdíjazták...","id":"20250330_europai-urugynokseg-gaia-urtavcso-leallas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c27f5f2b-a940-4c39-be64-e9b64f049188.jpg","index":0,"item":"be40a40d-4784-493e-ba99-b644880aa9d1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_europai-urugynokseg-gaia-urtavcso-leallas-urkutatas","timestamp":"2025. március. 30. 22:03","title":"Ennyi volt: kifogyott az üzemanyag, végleg leállt az az európai űrtávcső, amelyik feltérképezte a galaxist","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","shortLead":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","id":"20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5.jpg","index":0,"item":"638108e3-0043-476a-9604-8eff8c08b657","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","timestamp":"2025. március. 30. 14:18","title":"Nem vétózott Karácsony, mégis önálló cég maradhat a Klímaügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Metrót, HÉV-et, vasutat is kaphat Budapest, feltéve, hogy kormánykézen marad
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Valószínűleg jóval kevesebb uniós forrást kap Magyarország 2021-től, mint a mostani ciklusban, ám várhatóan így is mintegy 1100 milliárd forintot költhetünk majd közlekedésre. A korábbiakkal ellentétben sokan szeretnék, hogy most Budapest legyen a fejlesztések fókusza – legalábbis ha megtartja a fővárost az októberi választásokon a kormány, az építőipar viszont a nyíltvonali vasútépítésben érdekelt. Összeszedtük, mit építenének uniós pénzből.
Szeptembertől kerül a tagországok elé az új uniós költségvetés, amelynek a tétje az, mennyi pénzt osszanak ki a következő, 2021-27-es uniós pénzügyi ciklusban a tagállamok között. Magyarország várhatóan jóval kevesebb forrást költhet majd el, mint a most végéhez közeledő hétéves időszakban. Így is mintegy 700 milliárd juthat városi kötöttpályás és nagyvasúti fejlesztésekre a kohéziós és strukturális alapokból, illetve törzsvasúti infrastruktúránkra további 400 milliárd a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból.
Meg is indult a lobbizás itthon az egyes területek politikusai és az egyes kormányzati és állami szereplők között, hogy mely projektek kapjanak támogatást – tudtuk meg több a hvg.hu-nak név nélkül nyilatkozó, a folyamatra rálátó közlekedési szakértőtől is.
A vitában részt vett a MÁV, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt., a Fürjes Balázs-féle Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárság, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a főváros is, és különböző kormányzathoz köthető építőipari lobbicsoportok. A vitát az önkormányzati választások lezárultáig felfüggesztették, de az alapján, hogy mely beruházások tervezése jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben, látható, mely projektekre szeretnénk jelenleg uniós támogatást.
Reviczky Zsolt
A HÉV-ek lehetnek a nagy nyertesek
Míg a 2007-13-as uniós ciklusban látványosan sok pénzt kapott Budapest (lásd 4-es metró), addig a 2014-20-as uniós ciklusban kevés forrás került a fővároshoz, a pénzek többségét országos nagyvasúti korridorok nyerték el.
a vitázó felek között szinte teljes konszenzus volt abban, hogy a budapesti HÉV-hálózat felújítása és járműcseréje kapja a források jelentős részét.
Egy novemberi kormányhatározat szerint a ráckevei és a csepeli HÉV-et teljeskörűen felújítanák, valamint alagútban meghosszabbítanák a Kálvin térig. A szentendrei HÉV vonalát is felújítanák, a gödöllői HÉV-et pedig a 2-es metróval kötnék össze. Mindemellett teljes körű HÉV-járműcserét is ígérnek.
Máté Péter
Vagy az 1-es, vagy a 3-as metró örülhet még
Budapesten a HÉV-eken kívül – ami ugye nem önkormányzati hatáskör – a szándékok és a rendelkezésre álló források ismeretében kettő beruházás jöhet a jövőben: a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbítása és a kisföldalatti felújítása, esetleges meghosszabbítással a Vigadó térre, új megállóval a Hungária körútnál.
A kisföldalatti a kormánynak lehet fontos, hiszen a vonala mentén több kormányzati nagyprojektet is zajlik, vagy tervben van: ilyen a Liget-projekt, illetve az Andrássy út fejlesztése is.
MTI / Máthé Zoltán
A 3-as metró káposztásmegyeri hosszabbítását forrásaink szerint Tarlós István szeretné, noha a főpolgármester részéről még semmilyen kampánybejelentés nem volt. Az újpesti polgármester, Wintermantel Zsolt viszont – érthető módon – már többször kifejezte, hogy szeretné a metrót Káposztásmegyeren látni. Egyébként ez a projekt az összes közül az egyik legelőrehaladottabb, már a kiviteli tervek készülnek.
Sok múlik azon, ki lesz a főpolgármester
Nem kis tétje lesz azonban annak is, hogy milyen eredményeket hoznak az önkormányzati választások, elsősorban Budapesten – hívta fel a figyelmet több forrásunk is. A kormány ugyanis jelenleg azzal számol, hogy a főváros és a kerületek többsége is fideszes marad.
Ha azonban ellenzéki főpolgármestere lenne Budapestnek, vagy a kerületek többségében is az ellenzék nyerne – amivel a közgyűlésben is elveszne a fideszes többség –, könnyen lehet, hogy Budapest nem kapna semmit sem, azaz
a 3-as metró és a kisföldalatti meghosszabbítása biztosan ugrana, de lehet, hogy a HÉV-ek megújítása is, helyette inkább a MÁV kapna több pénzt.
Több brüsszelezés, kevesebb pénz?
Az EU a jelenleginél alacsonyabb uniós és magasabb nemzeti társfinanszírozási rátát szeretne –, mondta el a hvg.hu-nak Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője, az EP Közlekedési és Turisztikai Bizottságának alelnöke. Ez Magyarország esetében azt jelentené, hogy a mostani 85 százalékos uniós finanszírozási hányadot a rosszabbul teljesítő régiók esetében is 70 százalékra csökkentenék – az ország 8 régiójából 6 biztosan ebbe a kategóriába esik –, de a fejlettebb régiók esetében – ilyen a Pest megyétől különváló Budapest – a támogatási arány a legrosszabb forgatókönyvek szerint akár 40 százalékra is leeshet, ami szintén nem a fővárosi projektek megvalósulásának kedvez.
Mindezt a beindult magyar gazdasági növekedéssel indokolják, magyarázza Ujhelyi, de szerinte a kormány és Brüsszel megromlott viszonya miatt veszítünk pénzt:
Orbán a belpolitikai győzelemért feláldozta a jó uniós kapcsolatrendszert. Azonnali politikaváltás kell, különben a hosszú távú érdekeink sérülnek – mondta az MSZP-s politikus.
Rejtélyes, miért nem épül a reptéri vasút
Már 2016 novemberében döntés született arról, hogy vasút épüljön a a Nyugati pályaudvarról a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, majd onnan tovább Monorra. Ebben viszonylagos konszenzus van szakmai körökben, a projektre a CEF forrásra pályáznánk, amelyet jó eséllyel el is nyernénk rá.
Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató egy júniusi sajtó-háttérbeszélgetésen egy harmadik elképzelésről is beszélt a reptéri vasút ügyében. Eszerint a vasút szintén a reptér és a Keleti között járna, azonban azt a MÁV üzemeltetné. Homolya azt is mondta, hogy a Keletiben végállomásozó reptéri vasúthoz kapcsolódóan tudná elképzelni, hogy a Keleti pályaudvar komolyabb felújítást kaphasson.
Jöhetnének a budapesti S-Bahn-ok
A másik nagy budapesti vasúti beruházást is a CEF forrásból finanszíroznánk, ez azt tenné lehetővé, hogy a mostaninál sokkal több vonat közlekedhessen Kelenföld és Kőbánya-Kispest között. A projekt első üteme, a Déli összekötő vasúti híd háromvágányúsítása már folyamatban van, a következő ütemben Ferencváros állomás kapacitását növelnék meg (ez ma egy szűk keresztmetszet a vonatok számára), illetve új megállók épülnének a Közvágóhídnál, az Ecseri útnál, és az Infoparknál (ahol Garancsiék építik a MOL-tornyot, és a Budapart lakóparkot).
Ennek köszönhetően lényegében a berlini S-Bahnhoz hasonló sűrűségű városi vasútvonal jöhetne itt létre, komoly átszállási kapcsolatokkal, aminek köszönhetően akár Debrecenből a Balatonra is járhatnának egész évben közvetlen vonatok.
Fazekas Isván
Az építőipar szeretne még több vasúti korridort
Ebben az uniós ciklusban is folytatódhatnak a vasúti pályafelújítások országszerte, az alábbi projektek mind megjelentek az uniós közbeszerzési értesítőben, ami komoly szándékot feltételez a döntéshozók részéről a megvalósítás irányában.
Két helyen is hozzányúlnának az országban jelenleg egyedüliként 140-160 km/órára is képes Budapest–Győr–Hegyeshalom-vasútvonalhoz, ennek már folyamatban van a tervezése. Az Almásfüzitő–Komárom- és Kelenföld–Budaörs-szakaszokon végeznének felújítást.
A Budapest–Újszász–Szolnok-vasútvonalnak a Nagykáta–Újszász-szakaszát újítanák fel, a sebességet 120 km/órára emelnék.
Végre a szegedi vasútvonal is kaphatna komolyabb felújítást, a Kiskunfélegyháza–Szeged-szakaszon előbb 120, majd 160 km/h órás sebességet tennének lehetővé, ennek is halad már a tervezése.
Úgy tűnik továbbá, hogy a Lázár János szívének kedves Békéscsaba–Hódmezővásárhely–Szeged–Szabadka–Baja-vasútvonal felújítása is zöld utat kaphat.
Úgy hírlik, hogy az építőipari lobbi kardoskodik amellett, hogy a fenti projektek közül minél több valósuljon meg, hiszen a legjobb pénz a nyíltvonali vasútépítésben van.
Mészáros Lőrincnek van vasútépítő géplánca, annak pedig munkát kell adni,
egyik forrásunk csak ennyivel kommentálta a nagyvasúti projekteket.
Ami viszont biztosan lemarad az uniós listáról: a Budapest–Vác–Szob-, az ország legforgalmasabb elővárosi vasútvonalának felújítása – elsősorban a budapesti szakasznak lenne szüksége beavatkozásra –, de az agglomerációban legrosszabb állapotú veresegyház–váci és lajosmizsei vonalak modernizálása sincs tervben.
Omladoznak az állomások, beáznak a pályaudvarok, csúcsra jár a teljes budapesti vasúthálózat. Százmilliárdokra lenne szükség a fővárosi vasúti infrastruktúra modernizálására, tervekből nincs is hiány, pénz viszont nincs erre.
Könnyebb lesz lejutni a Balatonra, jöhetnek az emeletes vonatok és Hódmezővásárhely több villamost kap, mint Budapest, ha Brüsszel rábólint a legfrissebb közlekedésfejlesztési tervezetünkre.