szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Járműbeszerzési támogatásról kötött szerződést a MÁV-Start Zrt. az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM).

A megállapodás 2021-re csaknem 56 milliárd forintot, 2022-re pedig több mint 50 milliárd forintot biztosít a beszerzésre. Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára felidézte, hogy a MÁV-Start Zrt. 2017 áprilisában kötött 8 évre szóló keretmegállapodást a Stadler Bussnang AG-vel 40 darab 600 ülőhelyes elővárosi villamos motorvonat beszerzéséről. Ebből 19 motorvonatot két eseti szerződésben 100 milliárd forintért már megrendeltek, felhasználva az EU-s társfinanszírozású Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásait. A maradék 21 szerelvény megvásárlását a kormány azért segíti, mert az uniós keret kimerült, de a támogatási szerződés teljes összege beforgatható a következő ciklus forrásainak terhére - tette hozzá az államtitkár.

Az új vonatok Budapest és Újszász-Szolnok, Székesfehérvár, valamint Győr-Hegyeshalom között közlekedhetnek, így 2022 végétől a főváros körüli vonalakon a még nem villamosított lajosmizsei vonal kivételével mindenütt korszerű Flirt és Kiss motorvonatok szállítják az utasokat. A korábban megrendelt járművek utasforgalmi próbaüzeme jövő februárban kezdődik, elsőként a ceglédi és váci vonalakon indulhatnak el.

Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója kitért arra, hogy a motorvonatok kisebb átalakításokkal, kerékpárok és nagyobb csomagok befogadására alkalmassá téve a balatoni forgalmat is kiszolgálhatják. A Déli pályaudvar utáni szakaszon a vasúti pályát 15-20 centiméterrel meg kell süllyeszteni, hogy az emeletes vonatok közlekedhessenek az alagútban, de Kelenföldről már jövőre is indulhatnak a Balaton felé. A munkálatok 2021-ben indulhatnak, és hamarosan megkezdődhet a lajosmizsei vonal korszerűsítése is.

Kerékgyártó József beszélt arról is, hogy a MÁV-Start hosszabb távú céljai között van a nagy sebességre képes vonatok beszerzése a nemzetközi vonalakra. A vasúttársaság piacokat veszítene, ha ezt az igényt nem elégítené ki, hiszen a nyugati szolgáltatók nagy távolságokon haladó szerelvényei 230-250 kilométeres óránkénti sebességre is képesek, és ezt hamarosan a magyar társaságtól is el fogják várni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!