Magyarország sem ússza meg a koronavírust, és még megbetegedés sem kell hozzá

Az autógyáraktól az IT-cégekig magyarországi vállalatok is megérezhetik a koronavírus hatását: több kínai gyárban nincs termelés, nem tudni, a készletek meddig tartanak ki, lesznek-e ellátási gondok. Olyan cégek vezetőivel beszéltünk, amelyeknek Kínában (is) van érdekeltségük.

  • Balla Györgyi Balla Györgyi
Magyarország sem ússza meg a koronavírust, és még megbetegedés sem kell hozzá

Fogadást, koncertet, találkozókat mondtak le Magyarországon a koronavírus miatt. Nádasi Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar-Kínai Tagozatának elnöke a hvg.hu-nak azt mondta, bizonytalan ideig ő sem fogad kínai delegációt.

Alig egy hónap telt el azóta, hogy a koronavírus-járvány kitört, és Kína – az elnök szerint – mindent megtesz azért, hogy megállítsa a kór terjedését. Több helyütt két héttel, február közepéig meghosszabbították a tavaszünnepet is, azt kérve az emberektől, hogy ne menjenek be a munkahelyükre. Kína keleti részén, leginkább Hupej tartományban állnak a gyárak, nincs termelés.

Mentőápoló egy érkező busz utasait készül ellenőrizni a koronavírus-járvány miatt a letenyei határállomáson 2020. február 5-én
MTI / Varga György

Tavaly éppen az a 21 régió termelte meg a kínai GDP 80 százalékát és az export 90 százalékát, ahol most leállt a termelés. Nádasi szerint ez nagyon nehéz gazdasági döntés Kína részéről, tekintettel arra, hogy

  • a részvénypiacok jelentős veszteségeket szenvedtek el,
  • a jüan veszített értékéből,
  • lassul a gazdaság növekedése, visszaesett az autóeladás.

Magyarország és Kína 2019-ben mintegy 9 milliárd dollár kereskedelmi forgalmat bonyolított egymással, négyszer annyi kínai termék érkezik Magyarországra, mint amennyi magyar árut exportálni tudunk. A két ország között együttműködési megállapodások vannak érvényben

  • az informatika,
  • az élelmiszeripar,
  • a járműgyártás,
  • a gyógyszeripar,
  • a közlekedés és a vízgazdálkodás területén.

Olyan magyarországi cégvezetőkkel beszéltünk, akiknek Kínában van üzleti érdekeltségük, arra voltunk kíváncsiak,

  • mit tapasztalnak,
  • milyen óvintézkedéseket kellett bevezetniük a járvány kitörése óta,
  • mekkora káruk lehet,
  • hogyan érinti a vírus a termelést.

Utazzunk? Mikor lesz vége a járványnak?

Az, hogy egy magyarországi üzem megérzi-e a kínai koronavírust, vagy sem, nagyban függ – egyebek közt – attól, hogy az ázsiai ország mely területéről szerzi be a gyártáshoz szükséges alkatrészt – magyarázta Nádasi Tamás. Vuhanban, ahonnan a járvány kipattant, és a környékén még nincs termelés, a gyárak állnak, a szállítás innen problémás. „Bizonytalanság van ezen a piacon, ami komoly problémát jelent” – hangsúlyozta a Magyar-Kínai tagozat elnöke, aki több olyan magyarországi vállalkozásról is tud, amelyik a betegség miatt most kivár, nem indít szállítmányt Kínába, mondván, bár a vámolás működik, bizonytalannak érzik, hogy az áru eljut-e rendeltetési helyére.

Védőruházatot viselő egészségügyi dolgozók az új koronavírussal fertőzöttek ellátására átmenetileg kórházként használt szállodák egyike előtt a közép-kínai Hupej tartománybeli Vuhanban 2020. február 3-án
MTI / AP / Chinatopix

Nádasi Tamást folyamatosan keresik a magyar cégvezetők, azt szeretnék tudni, hogy

  • utazzanak-e vagy sem Kínába,
  • mikor lesz vége a járványnak.

Nem igazán tudok nekik mit mondani,

magyarázta az elnök, hozzátéve, azt mindenkinek tanácsolja, hogy egyelőre várjanak, ne foglaljanak, ne utazzanak.

Nem is igazán tudnának, hiszen a Budapestről közvetlenül elérhető öt kínai városból négybe nem lehet utazni március végéig. A Budapest Airport tájékoztatása szerint felfüggesztették a Csungking–, a Sanghaj–, a Csengtu–, illetve a Hszian–Budapest járatok közlekedését. A Magyar-Kínai Tagozat elnöke szerint a leállás a lehető legrosszabbkor jött, holdújévkor ugyanis sokan útra kelnek.

HM

Ahogyan a hvg.hu is megírta, a kínai kiutaztató társaságok foglalásainak egy részét lemondták a koronavírus miatt, így néhány száz kínai turista Magyarországra sem érkezett meg. Bi Yao idegenvezető lapunknak korábban azt mondta, Magyarország körülbelül az elmúlt 10 évben vált a kínai turisták célpontjává.

A kínaiak az utóbbi időben fedezték fel maguknak igazán Magyarországot

– erősítette meg Nádasi Tamás is. Az elnök félti a magyar–kínai kapcsolatokat, szerinte Magyarországon nem indokolt „pánikhangulat van”, attól tart, hogy a kínaiaknak elmegy a kedvük attól, hogy Magyarországra utazzanak, és itt fektessenek be.

Magyarországról olyan vállalkozóval egyelőre nem beszélt, aki konkrét pénzügyi kárról számolt volna be, azt azonban többen is jelezték neki, hogy előrehaladott üzleti tárgyalásaikat – tekintettel a világjárványra – megszakították, vagy bizonytalan ideig felfüggesztették.

Magyarország sem ússza meg

Az, hogy a koronavírus elérte a globalizált ipart, a Hyundai közleménye jelezte: a cég ellátási problémák miatt kénytelen volt leállítani a gyártást dél-koreai üzemében. A járványt a magyarországi autógyárak is megérezhetik – erről Sinkó Ottó, a Videoton Holding társ-vezérigazgatója beszélt a Portfoliónak. Szerinte néhány hét múlva Magyarországon is adódhatnak ellátási gondok. Úgy fogalmazott,

a legtöbb cégnek annyi puffere van, hogy kitartson a holdújév időszakára, ha viszont a meghosszabbítás után sem áll helyre a kínai szállítás – amire egyre nagyobb esély van –, akkor számos vállalat termelése akadozhat vagy akár le is állhat.

Magyarországon működő vállalat eddig még nem állt le a koronavírus miatt. A Magyar Suzuki Zrt. megkeresésünkre azt közölte, jelenleg nincsenek alkatrész-ellátási problémáik. Úgy fogalmaztak, bíznak benne, hogy

a termelés Kínában hamarosan újraindul, és a jövőben is folyamatos lesz a szállítás.

A kecskeméti Mercedes-gyár tulajdonosánál, a Daimlernél rugalmas a munkabeosztás, Kathrin Schnurr, kommunikációért felelős munkatárs a hvg.hu-t arról tájékoztatta, hogy

  • Vuhanban nincs üzemük,
  • Pekingben február 10-én tervezik újraindítani a termelést,
  • ha szükséges, ezen módosítanak a munkatársak biztonsága érdekében.

Bizonytalan jövő, korlátozások

Az EPS Global Zrt. okosparkolást fejlesztett Kínában, ehhez a pénzt részben az Eximbank adta. A társaság vezetője, Gyarmati Zoltán a hvg.hu-nak azt mesélte, két városban vannak jelen, Jangcsungban és Csifengben, előbbiben 20, utóbbiban 25 évre szól a koncessziós szerződésük. Ennek lényege, hogy a magyar cég szedi be a pénzt a parkolásért, a bevételen pedig osztozik az önkormányzatokkal.

„A január kiemelkedően jól sikerült” – mondta Gyarmati a hvg.hu-nak, azt, amit az üzleti tervükben erre a hónapra vállaltak, sokszorosan túlteljesítették, „117 százalékot hoztunk”. Csakhogy előbb a holdújév, majd a koronavírus miatt a helyiek nem utaznak, márpedig „attól függ a bevételünk, hogy hány autó, mennyi ideig parkol, ha kevesebben utaznak, kevesebben is parkolnak, alacsonyabb lesz a bevétel is” – hangsúlyozta. Emellett értesítették őket, hogy gondoskodjanak kínai alkalmazottaiknak szájmaszkról és kézfertőtlenítőről. A jangcsungi önkormányzat rendelete az utcán dolgozó parkolóőrökre vonatkozik. A magyar kollégák már hazajöttek, a kínaiakat fizetett szabadságra küldték.

MTI / EPA / Jerome Favre

A cégvezető jelentősebb kárral abban az esetben számol, ha a járvány elhúzódik. Tervezik, hogy más kínai önkormányzatokkal is szerződnek, eddig jól is haladtak a tárgyalások, megegyezéshez közeli állapotban voltak, csakhogy „mindegyik önkormányzat jelezte, bizonytalan ideig nem tudnak ezzel az üggyel foglalkozni, a projekteket felfüggesztették”. Gyarmati Zoltán nem örülne, ha valamelyik üzlet meghiúsulna, de már „érvágás lenne az is, ha egy önkormányzattal újra, ne adj’ Isten az elejéről kellene kezdeni a tárgyalást”. A vállalkozó hozzátette, nagy kérdés az is, mi lesz a jüannal, mennyit ér majd a pénzük Magyarországra érve.

A Richternek is van érdekeltsége Kínában, egy leányvállalata Sanghajban folytat kereskedelmi tevékenységet. A gyógyszeripari cég megkeresésünkre azt írta, az ott dolgozó munkatársaik számára – együttműködve a kínai hatóságokkal – pontosan olyan óvintézkedéseket vezettek be, mint a legtöbb külföldi tulajdonú vállalat kínai kirendeltségénél.

A kínai kollégáink, mint szinte mindenki Kínában, ezen a héten otthonról dolgoznak

– tájékoztatott a cég, amelyik a tényleges gazdasági hatásokról még nem tudott nyilatkozni, „a jövőbeni események, esetleges korlátozások bizonytalansága miatt” – írták.

Szigorú intézkedések a BorsodChemnél

A legnagyobb kínai beruházó Magyarországon a Wanhua, övé a kazincbarcikai vegyipari vállalat, a BorsodChem. Itt szigorú intézkedések vannak érvényben a koronavírusos fertőzések megelőzése érdekében: szerkesztőségünket arról tájékoztatták, hogy

  • a társaság a Kínába tervezett üzleti utakat határozatlan időre felfüggesztette,
  • a kínai anyavállalat is törölte a magyarországi utazásokat,
  • a tavaszünnepre hazautazott kínai kollégák sem térnek vissza átmenetileg magyarországi munkahelyükre.

Ha valaki – halaszthatatlan okból – mégis Magyarországra jönne, szigorú óvintézkedésre számíthat: „a telephelyre belépés előtt két héten keresztül home office keretében a munkavállaló vagy látogató a maga vagy a vállalat által bérelt lakásban fog munkát végezni” – írták.

Van, ahol semmi gond nincs

Magyarországon, Biatorbágyon található a Huawei Kínán kívüli legnagyobb gyártó- és logisztikai központja. Gecse Mariann, a Huawei Technologies Hungary Kft. kormányzati kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója a hvg.hu azt mondta, a szállításban és az ellátásban ők semmiféle problémát nem tapasztalnak. Az áru 90 százaléka hajókon, konténerekben, rendben megérkezik. A technológiai cég korábban azt közölte, hogy 5G bázisállomás telepít, hogy így segítse az új, vuhani kórházban dolgozó orvosokat. Megfelelő sebességű internetkapcsolatot és fejlett infrastruktúrát ígérnek adatgyűjtéshez, távoli konzultációkhoz, járványügyi kommunikációhoz.

A járvány további gazdasági vonzata, hogy az Apple február 9-én bezárja az összes Kínában található boltját, ezt követően csak online lehet majd iPhone-okat, iPadeket venni. Egy elemző szerint a szállítások 10 százalékkal fognak visszaesni idén, az első negyedévben. A folyamatot az is késlelteti, hogy a Kínából érkező áruk várhatóan szigorúbb ellenőrzésen esnek majd át.

A vírus világszerte már több mint 20 ezer embert fertőzött meg, a halálesetek száma pedig már közelíti az 500-at. Az Egészségügyi Világszervezet még január 30-án kihirdette a közegészségügyi vészhelyzetet. Egyelőre egyetlen olyan esetet sem jegyeztek fel a járvány kitörése óta, amely bizonyította volna, hogy élettelen tárgy felületén lévő vírustól bárki is megfertőződött volna. Szakemberek szerint kicsi az esélye, hogy a vírus gazdatest nélkül túlélje a sokszor hetekig tartó hajóutat, például Kínából Magyarországra, így maga a szállítás veszélytelen – a kérdés inkább az, lesz-e mit feltenni a hajóra, és lesz-e, aki ezeket az árukat felteszi majd.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek