szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Olyan esetekben alkalmaz kerékbilincset a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság, amikor a közterületen szabálytalanul elhelyezett jármű balesetveszélyt nem jelent, és a forgalmat nem akadályozza – közölte a Főpolgármesteri Hivatal.

A hivatal azután adott ki közleményt, hogy Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár arra hívta fel a figyelmet: újra bevezetik Budapesten a kerékbilincselést.

Később Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója is megnyilatkozott a kérdésben, azt írta Facebook-oldalán, hogy „a kerékbilincselés újbóli bevezetése helyett a kék lámpás, a forgalmat akadályozó autókat soron kívül elszállítani képes járművek számának növelése lenne indokolt”.

Újra kerékbilincset raknának Budapesten a szabálytalanul parkoló autókra

Ellentmond egymásnak a közúti közlekedésről szóló törvény és a közterület-felügyeletről szóló törvény, ha valaki a megengedett időn túl várakozik, vagy egyáltalán nem vett parkolójegyet, illetve ha jegy nélkül még időn túl is parkol.

A kerékbilincselés, ahogy megírtuk, jelenleg sem tilos, de a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) az utóbbi időben mégsem büntetett a módszerrel a fővárosi kezelésű utakon. (Az önkormányzatokhoz tartozó utcákban eddig továbbra is használnak kerékbilincset.) A Fővárosi Önkormányzat most azt közölte: a kerékbilincs alkalmazását nem Tarlós István volt főpolgármester vezette ki, hanem a FÖRI korábbi igazgatója függesztette fel. A hivatalos statisztika szerint 2016-ban még 4536, egy évvel később 2963, azt követően csak 84, tavaly pedig összesen 3 esetben szereltek fel kerékbilincset.

Arról, hogy 2018-ban mi történt, ami miatt a FÖRI felfüggesztette a kerékbilincselést, az előző városvezetést és Tarlós Istvánt kérdezze Vitézy Dávid és Fürjes Balázs”

– írták a Fővárosi Önkormányzat közleményében.

Azt is jelezték, nem igaz, amit Fürjes írt, miszerint a Tarlós vezette városvezetés nem alkalmazta a kerékbilincset, Vitézy pedig akkor téved, amikor azt állítja, hogy a FÖRI olyan helyeken kerékbilincsel, ahol ezzel a megbilincselt jármű tovább növeli a forgalmi dugót.

„A 2019. november 6-ai igazgatóváltás után a FÖRI új igazgatója, Handl Tamás a kerékbilincs alkalmazásának lehetőségét felülvizsgálta és 2020. január 1-jével engedélyezte a jogszerű és szakszerű felhelyezését. A szabályok szerint a közúti forgalom folyamatosságát, biztonságát vagy a közbiztonságot veszélyeztető jármű esetén tilos kerékbilincset felhelyezni, a rendészek ennek megfelelően járnak el. Olyan esetekben alkalmaz kerékbilincset a FÖRI, amikor a közterületen szabálytalanul elhelyezett jármű balesetveszélyt nem jelent, és a forgalmat nem akadályozza.”

Szerda délután Fürjes ismét a Twitteren reagált a Fővárosi Önkormányzat állításaira. Azt írta, a Városháza mellébeszél, a kerékbilincselés igenis Tarlós döntése nyomán szűnt meg.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!