Banki csalás áldozata lett, és úgy érzi, nem hibázott? Varga Mihály öt csapása segít önnek. Vagy nem
Elkésett, tüneti, de látványos az MNB öt csapása, amelyekkel a bankok rovására ütne a kiberkalózokon. Az ügyfeleket továbbra is érheti kár.
Szegedi kutatók megvizsgálták, mi áll a szombati tömegbalesetet okozó porvihar hátterében: a klímaváltozást és az intenzív földhasználatot találták. Vannak ötleteik, hogyan lehetne megelőzni a hasonló eseteket.
A klímaváltozás és az intenzív földhasználat áll az M1-es autópályán szombaton történt tömegkarambolhoz vezető porvihar hátterében – közölték a Szegedi Tudományegyetem Földrajz és Földtudományi Intézetének geográfusai, akik több oldalról is megvizsgálták az eseményt, és javaslatokat is tettek ahhoz, hogy hogyan lehetne elkerülni a jövpben a hasonlókat.
Az utóbbi idők legsúlyosabb tömegbalesetében összesen 32 személykocsi, öt kisteherautó és hat kamion karambolozott szombat délután. A balesetben egy ember meghalt, több tucatnyian pedig, köztük tíz gyermek is, súlyosan vagy életveszélyesen megsérültek. A balesetet részben az okozta, hogy egy porvihar miatt jelentősen lecsökkent a látótávolság. A kutatók – Sipos György az SZTE TTIK Geoinformatikai, Természet- és Környezetföldrajzi Tanszék, valamint Gál Tamás, a Geoinformatikai, Természeti- és Környezetföldrajzi Tanszékének docense – ehhez a végzetes porviharhoz vezető tényezőket szedték össze:
A talajerózióról részletesebben is írtak, mejegyezve, hogy az érintett térséget, a Zsámbéki-medence középső részét vastag lösztakaró borítja, melyen egykor jóminőségű – a legjobb hazai talajok közé tartozó – mészlepedékes csernozjomok alakultak ki, és ezek emiatt rendkívül intenzív mezőgazdasági művelés alatt is állnak. Ennek viszont súlyos következményei vannak:
Szinte mindenhol az országban jelentős szélerózió sújtja a csernozjomokat, lejtős területeken pedig a vízerózió is akár több 10 cm-es talajpusztulást eredményez néhány évtized alatt. Herceghalom környékén mindkét típusú erózió jellemző, hisz a domborzati viszonyok adottak, ráadásul a Tatai-árok szélcsatornaként is működik, így felerősíti az északnyugat felől érkező széllökéseket – idézték Barta Károlyt, Geoinformatikai, Természet- és Környezetföldrajzi Tanszék docensét, aki szerint
a Google Maps-en is jól látszanak a baleset helyszínétől északra és délre fekvő világos színű foltok, ahonnan a termékeny talajtakaró gyakorlatilag már eltűnt.
Mindez az 1960-as évek óta jellemző nagytáblás mezőgazdasági művelés miatt alakult így. Az erózió leginkább a magasabban fekvő hátakon érvényesül, ahol a felszín gyorsabban elveszíti nedvességét, és így a növényzetmentes tavaszi időszakban a talajszemcséket összetartó erő híján a szél nagyon könnyen fel tudja kapni innen a talajt.
Sokan a talajpusztulást csak a mezőgazdaság problémájának tartják, holott a szombati baleset is rávilágított arra, hogy lényegesen távolabbra mutató következményei is lehetnek – állapítják meg a kutatók, akik javaslatokat is tesznek a jelenség megelőzésére, vagy legalább hatásának csökkentésére:
A közleményben idézték Szilassi Pétert, a Földrajz és Földtudományi Intézet egyetemi docensét, aki szerint a fenti megoldások gyakorlati, a helyi viszonyokhoz leginkább megfelelő alkalmazásában segítséget tudnak nyújtani a náluk végző geográfusok.
Elkésett, tüneti, de látványos az MNB öt csapása, amelyekkel a bankok rovására ütne a kiberkalózokon. Az ügyfeleket továbbra is érheti kár.
Az elmúlt napokban látványosan megszaporodtak a kibeszélések.
15 hónap alatt sajátította el a szakmát.