MI-ügynök a HR-osztályon: Mire figyeljünk?
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A rezidensek azért tiltakoznak, mert a kormány emelné az orvosi képzésekre felvehető hallgatók létszámát. Hiába volt már halálos áldozata is a munkabeszüntetésnek, nincs jele annak, hogy a felek álláspontja közeledne, pedig a kelet-ázsiai országban egy hét múlva parlamenti választások lesznek.
„Kartellnek„ nevezte a hét elején a koreai elnök azokat az orvosokat, akik több mint egy hónapja sztrájkjukkal bénítják meg az 50 milliós ország egészségügyi rendszerét. Jun Szogjol dühe érthető: egy héttel a dél-koreai parlamenti választások előtt nincs jele annak, hogy akár a kormány, akár a sztrájkoló rezidens orvosok engednének álláspontjukból, és véget érne a február 20. óta húzódó konfliktus. A pályakezdő orvosok lassan másfél hónapja tartanak ki követeléseik mellett. Ezek között a legfontosabb, hogy a kormány ne növelje az egyetemi orvosképzésekre felvehető hallgatók létszámát 3058-ról mintegy 60 százalékkal, 5058-ra.
Ahhoz, hogy megértsük, miért ennyire fontos a rezidenseknek, hogy ne emelkedjen az orvostanhallgatók létszáma, érdemes röviden áttekintenünk Dél-Korea egészségügyi rendszerét. A kelet-ázsiai országban ugyanis a kórházak többsége magántulajdonban van, a legnagyobb intézmények például a csebolok, azaz a számos ágazatban tevékenykedő koreai konglomerátumok (például Samsung, Hyundai) tulajdonában vannak. Az orvosok pedig vagy a magánkórházak alkalmazottjaként, vagy egyéni vállalkozóként űzik foglalkozásukat.
Hogy ne váljon megfizethetetlenné az egészségügyi ellátás, a kormányzat egyrészt kötelező biztosítást nyújt a teljes lakosságnak, másrészt meghatározza az egészségügyi szolgáltatások díjait. Az egyetemi felvételi létszámok korlátozásával pedig közvetetten, de az orvosok számára is hatással van. Az ország egészségügyi rendszere a legtöbb mutatóban a legjobbak között van, az 1000 főre jutó kórházi ágyak száma 2021-ben 12,77 volt, a legmagasabb az OECD-tagállamok körében. Ugyanennyi lakosra azonban átlagosan mindössze 2,56 orvos jut, ez a második legalacsonyabb (Mexikó 2,51-gyel az utolsó az OECD-országok között).
Az orvoshiányt tovább súlyosbítják a területi és szakterületi egyenlőtlenségek. Az orvosok többsége ugyanis próbál a kedvezőbb fekvésű és jobban felszerelt nagyvárosi kórházakban elhelyezkedni, és az osztályok közül is azt veszik célba, ahol alacsonyabb a terhelés, magasabbak az ellátások díjai, és kisebb a kockázati tényező, a hibázó orvosokat ugyanis komoly felelősség terheli a kórházi balesetekért. Így aki teheti, olyan területen helyezkedik el, mint például a plasztikai sebészet vagy a bőrgyógyászat, miközben a rizikós és stresszes osztályokon, mint amilyen a belgyógyászat, a sebészet, a szülészet és a nőgyógyászat, kevesen vállalnak munkát.
A Jun Szogjol elnök vezette dél-koreai kormány a hallgatók létszámának emelésétől várja a probléma orvoslását. A létszámnövelést az is alátámasztja, hogy a kelet-ázsiai ország lakossága meglehetősen gyorsan idősödik. A 100 aktív korban lévőre (15 és 64 év közöttiek) jutó 65 év felettiek létszáma a Világbank adatai szerint a 2013-as 16,6-ról 2022-re 24,7-re emelkedett. A kormánynak jelenleg nincs többsége a parlamentben, a kiélezettnek ígérkező parlamenti választáson, április 10-én azonban megszerezheti azt. Ehhez pedig határozottnak kell tűnnie, és ellen kell állnia az orvosok nyomásának. Az orvoshallgatók számának emelése népszerű a választók körében, a The Guardian által idézett közvélemény-kutatás szerint 76 százalékuk támogatja az intézkedést.
A munkájukat beszüntető rezidensek szerint azonban a létszámnövelés nem jelentene valódi megoldást, ahhoz az osztályok és kórházak közötti egyenlőtlenséggel kellene kezdenie valamit a kormányzatnak. Az orvosok emellett szeretnék elérni az egészségügyi szolgáltatások díjainak emelését is. A hallgatók – és ezáltal néhány év múlva az orvosok – számának növekedésével pedig értelemszerűen a jelenlegi rezidensek alkupozíciója is romlana a munkaerőpiacon, de azzal is érvelnek, hogy a kormányzati terv miatti megnövekedett verseny hatására több szükségtelen kezelést végeznek majd az orvosok – csak azért, hogy pénzüknél maradjanak. Jun Szogjol ugyanakkor azzal védekezik, hogy a megemelt létszám nem fog alacsonyabb keresethez vezetni az orvosok számára, hiszen idővel annyi lesz az idős ember, ami bőven ad majd elegendő munkát mindenkinek. És amúgy is, a dél-koreai orvosok átlagkeresete a legmagasabb a fejlett világban – tette hozzá. A rezidensek mindenesetre aggódnak, és úgy gondolják, hogy a hirtelen feltöltött létszámmal csak romlani fog a szolgáltatás milyensége, így ez nagyobb probléma, mint az, hogy túl sokat kell dolgozniuk: a fiatal orvosoknak akár 36 órás műszakokat is végig kell csinálniuk, egy héten pedig akár több mint 100 órát is dolgozhatnak.
Február 15-én az orvosok első körben egy több ezer fős tüntetéssel próbáltak érvényt szerezni követeléseiknek, a sztrájkfenyegetést ekkor a kormány még nem vette komolyan. Nem sokkal később, február 19-én a rezidensek elkezdték benyújtani a felmondásukat, majd másnap, február 20-án az országban dolgozó 13 ezer gyakornok és rezidens (a teljes orvosi létszám mintegy tizedét teszik ki) több mint fele otthagyta a munkát az AP szerint. A dél-koreai kormány határozott fellépéssel próbálta megtörni a tiltakozások lendületét, azonban nem járt sikerrel. A sztrájk kezdetének másnapján, február 21-én utasította a munkát otthagyó rezidenseket, hogy térjenek vissza a kórházakba. A kitűzött, február 29-ei határidőig azonban az addigra 9000 sztrájkolóból mindössze 300 tért vissza.
Annak ellenére tartottak ki a munkabeszüntetés mellett, hogy a kormány szigorú szankciókat helyezett kilátásba azok számára, akik nem térnek vissza a munkába. A sztrájkoló rezidenseket orvosi engedélyük felfüggesztésével fenyegették, de a 30 millió koreai won (kb. 8 millió forint) pénzbüntetés, valamint az akár három év börtön lehetősége is felmerült. Az ellenállás mégis tovább nőtt, a The Guardian március 12-én már 11 994 résztvevőről írt.
A sztrájknak kézzelfogható hatása volt a teljes dél-koreai egészségügyre. Már a február 20-ai munkabeszüntetést követően arra kényszerültek a kórházak, hogy elhalasszák a nem sürgős műtéteket, és megtagadják az újabb páciensek fogadását. A rezidensek távozása főleg az amúgy is munkaerőhiánnyal küzdő osztályokat érintette, így gondokat okozott például a sürgősségi betegellátásban is. A kórházak elkezdték az ápolókat beosztani olyan feladatokra – például a műtétek során az orvosok segítésére –, amelyeket korábban a rezidensek végeztek, és amelyekhez az ápolóknak nincs megfelelő végzettségük. A sztrájk a kórházaknak az elhalasztott műtétek és a kevesebb fogadott páciens miatt pénzügyi gondokat is okozott, aminek következtében több kórház hivatalosan fizetés nélküli „szabadságra” küldte dolgozóit, miközben azok folytatták a munkát. A munkabeszüntetés következményei emberéletet is követeltek: február végén egy 80-as éveiben járó nő hunyt el, miután az őt szállító mentőautó fogadását hét kórház is kapacitáshiányra hivatkozva utasította el. Az idős nőt végül egy egyetemi kórház fogadta 67 perccel a segélyhívást követően, az életét azonban már nem tudták megmenteni, erről a BBC számolt be.
A kormányzat a sztrájkoló orvosokat tette felelőssé a kialakult helyzetért, és töretlenül próbálta visszavezényelni a rezidenseket a kórházakba. Március 4-én Jon Szogjol elnök illegálisnak nevezte a munkabeszüntetést, a kórházakat pedig az egészségügyi minisztérium hivatalnokai kezdték ellenőrizni. A rezidensek közül többen úgy kerülték meg a kormányzat által SMS-ben küldött utasításokat, amelyek a munka folytatására vonatkoztak, hogy egyszerűen kikapcsolták a telefonjukat, vagy telefonszámot cseréltek, erről a Time írt. Március elején elkezdték kiküldeni az orvosi engedélyek felfüggesztésére vonatkozó értesítéseket is. A felfüggesztés akár egy évvel is hátráltathatja a rezidenseket specializációjuk megszerzésében, azonban ez sem volt elég ahhoz, hogy meggyőzze a sztrájkolókat.
Március 16-án orvosprofesszorok egy csoportja jelezte, hogy március 25-ei határidővel ők is benyújtják felmondásukat, és csatlakoznak a sztrájkhoz. Néhány nappal később két olyan főorvos kapott értesítést engedélye felfüggesztéséről, akik vezetőségi tagjai a sztrájk mögött álló egyesületnek. A kormány az akkor már egy hónapja tartó ellenállás ellenére március 20-án hivatalosan is bejelentette az egyetemekre felvehető orvostanhallgatók létszámának emelését.
Március 25-én, alig több mint két héttel az áprilisi parlamenti választások előtt az orvosi egyetemek professzorai – akik egyben főorvosok több kórházban – csatlakoztak a sztrájkolókhoz, néhányan munkaóráik csökkentésével, míg egyesek teljes munkaszüntetéssel. A The Guardian által szemlézett márciusi felmérés szerint ugyan a választók többsége egyetért az orvosi egyetemek felvételi létszámainak emelésével, ám mindössze 38 százalékuk gondolta úgy, hogy a kormány jól kezeli az orvosok ellenállását. Ez pedig a közelgő választásokra is hatással lehet.
Nyitóképünkön orvosok transzparensekkel tünetnek Szöulban 2024. február 25-én. Fotó: AFP / Jung Yeon-je
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Hétfőn vált le a Nemzetközi Űrállomásról a magyar kutatóűrhajóst is szállító Dragon űrhajó. Kövesse velünk, cikkünk folyamatosan frissül!
Bár a kormány mind az ipari, mind a háztartási méretű szolárfejlesztéseknél behúzta a féket, a kapacitások bővülnek, sorra dőlnek a rekordok.
A miniszterelnök vejeként megtanulta, hogy bizonyos dolgoktól távol kell magát tartania – nyilatkozta az épp Amerikába készülő üzletember.
A kormánybiztos aggodalmai nem jutottak el a katonakoporsókról és a kerítést átvágó Magyar Péterről készült kamuvideók készítőihez.
40 hektárnyi nádas kiirtása, több száz tonna beton beépítése, 13 milliárd forint elköltése és három év állás után.
Közigazgatási hatósági eljárásban vizsgálják halálának körülményeit.