szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?

PIACI KITEKINTÉSA KSH és az Ecostat gyorsbecslései alapján 2009 3-ik negyedévében a GDP 7,2%-kal csökkent az előző év...

PIACI KITEKINTÉS

A KSH és az Ecostat gyorsbecslései alapján 2009 3-ik negyedévében a GDP 7,2%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A válságon már túljutott a gazdaság, az élénkülés 2010-re várható. Az ingatlanpiac továbbra is különféle nehézségekkel küszködik, a garázsfejlesztések sem alakulnak egyelőre a várakozásoknak megfelelően. Az elkövetkezendő

években öt helyszínen is várhatók intermodális csomópontfejlesztések (Kelenföld, Flórián tér, Újpest Városkapu, Örs-vezér tér, Határ út.) A fejlesztések nyomán nagy volumenű garázsépítésekre is elképzelhetők. (főleg P+R) Városközpont fejlesztések várhatók még a belső területeken is, és számolni lehet a 4-es metró városmegújító hatásaival is. Az állomások környékén a felszín is átalakul, megújul, amiből nem maradhat ki a parkolási kérdések rendezése sem.

PARKOLÁSI DÍJAK

Az alkotmánybíróság döntése nyomán az utcai parkolás díjfizetési rendszerét újra kell szervezni Budapesten. A közeli határidő miatt már folyik a jogalkotás előkészítő fázisa, aminek égisze alatt a Fővárosi önkormányzat jelentős lépést tervez egy egységes budapesti parkolási rendszer irányába. Az utcai parkolási bevételek újraelosztása és a rendszer racionalizálása érdekében a Parking Kft. már korábban kidolgozta a Budapesti Parkolásfejlesztési Alap működési koncepcióját. Emellett olyan törekvések is mutatkoznak, aminek eredményeképpen az egész budapesti közterületi parkolóhely portfólió üzemeltetését a Parking Kft-be szerveznék ki. A kialakult helyzettel kapcsolatban az utcai piac többi szereplőjének álláspontja egyelőre nem publikus. A döntés hatással lehet a garázspiaci tarifákra is.

Egy ideje egyértelműen látszik, hogy a gazdasági válság és parkolási díjak alakulása között nincs összefüggés. A tarifák a válság kezdete óta inkább emelkedtek Budapest egyes részein. A garázspiaci tarifákban a 3-ik negyedév folyamán jelentős változás nem mutatkozott.

KIHASZNÁLTSÁG

Éjszakánként jelentős tartalékok mutatkoznak a különböző bevásárlóközpontok garázsaiban. A pláza garázsok esetleges éjszakai töltésére célszerű volna összehangolt programot indítani. A Margit hídtól északra - a Pesti alsó rakparton - korábban P+R célokat szolgáló ingyenes parkolók fizetőssé váltak. A becsült kihasználtság kb.10% körüli, ennek fı oka, hogy az óradíjas fizetés a területen nem igazodik azoknak az autósoknak az életritmusához, akik korábban ezeket a parkolókat használták. Kérdéses vajon az automatákba fektetett pénz megtérül-e valamikor? Helyenként vannak még tartalékok irodaházi garázsokban is, bár az üzemeltetők kétségkívül nem preferálják a külsős bérlőket, a válság azonban még hozhat új fordulatot.

[[ Oldaltörés (Parkolási helyzet a belvárosban) ]]


BELVÁROS

Az előző negyedévben bekövetkezett jelentős mértékű utcai díjemelést követően a belvárosi parkolási alternatívák ismét karcsúbbak lettek. A Főutca program keretében az V. kerület több utcája is díszburkolatot kap. Az építés ideje alatt a terület autóval szint megközelíthetetlen, az elkészült díszburkolaton pedig kevesebb parkolóhely van. A lakossági parkolás pótlására újabb garázsok építése egyelőre nincs napirenden. Jelentős parkoló igényt fog támasztani a Ferenciek terén a Klotild palotában 2010-ben megnyíló hotel. Célszerű volna a Március 15 térre tervezett garázs ügyeit felgyorsítani. A Városháza tervei közt szereplő Hídfőterek program keretében a pesti oldalon megújulna Roosevelt tér és az Erzsébet híd környéke. Mindkét helyszínen közparkok épülnének, amikhez kapcsolódóan a parkolási problémákat (leginkább mélygarázsokkal) rendezni kellene. A Parlament garázs építése körüli viták egyelőre elcsendesedtek, remélhetőleg előbb utóbb megindul majd a garázs kivitelezés is.

Az V. kerület jelentős része új díszburkolatot kap, így csökken a felszíni parkolóhelyek száma

KÖZPONTI PIAC

Hetedik parkolóházát nyitja meg decemberben az EZPARK a belső Terézvárosban. Az ír tulajdonú garázslánc 2004-óta van jelen a magyar piacon és az elmúlt 5-6 évben az egyik legdinamikusabban fejlődő üzemeltetővé vált. A Pollack Mihály téri mélygarázs üzemeltetését időközben a Józsefvárosi önkormányzat saját hatáskörébe vonta, mivel a Legfelsőbb Bíróság határozata szerint a közterület alatti ingatlan nem idegeníthető el. A válság visszafogó hatása megmutatkozik a mélygarázsépítésben is: korábban a szakma által nagy várakozással fogadott Parking Kft-féle mélygarázsfejlesztések indítása elhúzódik, valószínűleg a külső és belső forráshiány miatt (pl. Műegyetem rakpart, Baross téri mélygarázs). A Rákóczi téri mélygarázs megépül ugyan, de főként a piac belső igényeit elégíti ki. A WIPARK által indított várgarázs projekt elhúzódása nem pénzügyi, inkább technikai okokra vezethető vissza.

Rákóczi tér - Az 1200 férőhelyes mélygarázs elsősorban a piac vendégei számára épül


PESTI NEM KÖZPONTI PIAC

Jelentős változás, hogy kb. 8600 új parkolóhelyet vonnak be a felszíni díjfizetési rendszerbe a IX. és a XIII., kerületben. A két kerületbe autóval dolgozni járók - ha nem tudnak elfogadható áron bérletet váltani valamilyen parkolóházba - a jövőben a tömegközlekedést fogják használni. (mivel a felszínre bérletet váltani csak a helyi lakosoknak lehet.) Súlyos a helyzet az Árpád hídi irodanegyed környékén, ahol nemcsak az irodai dolgozók, de a lakók miatt is szükség volna a korábban pályázaton már kiírt 300-400 férőhelyes Népfürdő utcai mélygarázsra. A Váci úti irodafolyosó mellékutcáiban, valamint a díjfizetési zónák határain a feltorlódott autók miatt szintén nehéz a felszínen megállni. Folyamatban van a felvonulási térre tervezett 1000 férőhelyes mélygarázs előkészítése is melynek gazdája a Parking Kft.

BUDAI NEM KÖZPONTI PIAC

Dél-Buda legjelentősebb ingatlanfejlesztése során 1200 új garázsférőhely létesült az ALLEE bevásárlóközpont mélygarázsában. Az óriásgarázs rámpái is óriásiak, a Bercsényi utca egy részét szinte teljesen elfoglalják. A környéken a felszíni parkolás gyakorlatilag már korábban holtpontra került, parkolóhelyet találni az esti órákban szinte lehetetlen. Az új létesítmény remélhetőleg enyhíti majd a környék parkolási feszültségeit. Befejeződött az IPWEST irodaház III-V. ütemének építése a Budafoki úton, az irodaházak alatt 502 férőhelyes mélygarázs létesült. Óbudán szintén irodafejlesztés során épült 130 férőhelyes mélygarázs a Bécsi Corner irodaházhoz. Technikai fejlesztések vannak folyamatban a MOMPARK mélygarázsában, ahol lecserélésre került a beléptető és garázsfelügyeleti rendszer, a mobiltelefonos fizetés pedig kiépítés alatt van.

Az Allee bevásárlóközpont 1200 férőhelyes garázsa jelentősen könnyít a környék elkeserítő parkolási helyzetén

PERIFÉRIA

A budai periféria egyik legnagyobb parkoló beruházását a TÓPARK területén létesülő különféle - összesen 3600 férőhelyes – parkolók, parkolóházak és mélygarázsok jelentik. A technikai fejlesztése I. ütemére a fejlesztő pályázatot hirdetett. A nyertes a német OPG PARKING-APCOA-DESIGNA csoport lett. Fókuszba kerülhetnek a perifériális parkolófejlesztések a Parking Kft. jóvoltából is. A cég által elnyert Uniós pályázati pénzből Szigetszentmiklóson és Veresegyházon épülhet P+R parkoló. További P+R parkolók épülnek még a perifériához közel a XXII. kerületben Budafok-Háros és Budafok Belváros vasútállomások mellet, valamint a XVII. Rákoskerten, Rákoshegyen és Rákoscsabán is.

A Tópark projektben 3600 autó számára épül garázs
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!