szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kormányt tájékoztatási kötelezettség terheli. Erre hivatkozik a Miniszterelnöki Hivatal (MEH), amikor a kormányzati pr-re elköltött pénzek felől érdeklődünk. Orbánék kezdték, Gyurcsányék folytatják.

A "kormányzati pr" bűvigéje az 1998 és 2002 közötti ciklusban hangzott fel legelőször a hazai közéletben, köszönhetően annak az – immár talán közhelynek számító – ténynek, hogy a rendszerváltozást követő politikai vezetések közül az Orbán-kormány volt az első, amely komolyan vette kormányzati eredményeinek kommunikálását, s amelynek minden részletre kiterjedő médiavíziója volt. A sokat szidalmazott kormány-péer gyakorlatát azután Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc kormánya szemrebbenés nélkül vette át, s alkalmazta négy éven keresztül.

Gál J. Zoltán mint konferanszié.
© hvg.hu
A miniszterelnöki kommunikációval jelenleg negyven munkatárs foglalkozik, négy szervezeti egységbe osztva. Ezek közül hármat felügyel Gál J. Zoltán, a Medgyessy-kormány kormányszóvivője, akit éppen lemondása előtt menesztett az exkormányfő, s aki – a mellékelt ábra szerint – probléma nélkül evickélt vissza a Gyurcsány-kabinetbe. Alá tartozik a Kormányszóvivői Iroda, amely – értelemszerűen – a kormányszóvivő munkáját segíti, az Általános Információs Főosztály, amely a sajtófigyelést, és elemző munkák gyűjtését végzi, valamint a Kormányzati Stratégiai Elemző Központ, amelynek „stratégiai elemzések készítése” a feladata.

A negyedik kommunikációs egység, vagyis a Sajtófőosztály közvetlenül a miniszterelnöki kabinethez tartozó Nyilvános Kapcsolatok Titkársága alá van rendelve, feladata pedig a "sajtószervezés". A miniszterelnök útjaival, fellépéseivel kapcsolatos meghívókat, s tájékoztatókat küldik szét az újságíróknak, amelyek alapján aztán a sajtó munkásai elkészítik "egyedi" beszámolóikat.

Az előző ciklusban szinte mindenki a kormányzati kommunikációra költött adófizetői pénzeket siratta, az MSZP is, persze amióta kormányon vannak, azóta sikerült megbarátkozni a helyzettel. A magyarázat persze adott: „a kormánynak kötelessége döntéseiről tájékoztatni az embereket”, ennek egyik módja pedig a rádiós és televíziós reklámszpotok, oldalas sajtóhirdetések és plakáthelyek vásárlása. „Nagy-Britanniában a kormány a harmadik legnagyobb hirdető” – érvel Batiz András. Ezzel együtt itthon ilyen pozíció kivívása nem cél - nyugtat meg bennünket a kormányszóvivő. A kormányzati kommunikáció eszközei még a különféle közszolgálati funkciót ellátó szájtok, így a www.magyarorszag.hu, vagy a www.miniszterelnok.hu felépítése és üzemeltetése is.

A MEH szerint a kormányzat kényszerűen költ reklámra, hiszen ha nem szenzációszámba menő, csak egyszerűen „jó, ésszerű” döntéseket hoz, azzal nem tud a lapok címoldalára kerülni. Sokan pedig egyszerűen nem olvasnak újságot, így az őket érintő üzeneteket más csatornákon kell hozzájuk eljuttatni.

A marketing-szakkifejezések közül legtöbbet talán a „targetálásról” hallunk, minden hirdető álma ugyanis, hogy – a költséghatékonyság elvén – csak azok kapják meg üzenetüket, akik érintettek egy témában, ők viszont bizonyosan megkapják. A fiatalokat a kormányzat internetes hirdetések és ún. free-cardok, vagyis szórakozóhelyeket terített ingyenes reklám-képeslapok útján kívánja elérni. Ugyancsak célzottan küldi ki a panelprogrammal kapcsolatos tájékoztatóját (nyilván a lakótelepeken élőknek).

Egymillió lépés Magyarországon (Oldaltörés)

Mennyiért üzennek?
A 2005 tavaszán lezárult közbeszerzési eljárás keretében a MEH négy kommunikációs szakterületre öt reklámcéggel szerződött le: a kreatív munkákért a Young & Rubicam felel (275 millióért), a médiavásárlást (tehát a reklámfelületekre alkudozást) a Media Edge végzi (900 millióért), a nyomdai szolgáltatást a Magyar Hivatalos Közlönykiadó Kft-vel végeztetik (ők 550 milliót kapnak), míg a közvéleményt a Medián és a Szonda Ipsos kutatja (összesen 441 millió forintért). Ezek a szerződések 2006. június 30-ig szólnak – közölte a kormányszóvivő.
A „tájékoztatás” egyik eszközének tartják a vidéki rendezvények „road-show”-k szervezését is. A kormány 100 lépés programjával kapcsolatos körúton három hét alatt haknizták körbe az összes megyét – mondja a kormányszóvivő, emlékeztetve arra is, hogy az alkalmazandó eszközökről a MEH-hel szerződött reklám- és médiaügynökségek döntenek (hogy kik ők, az keretes írásunkban olvasható).

A kormányszóvivő szerint a kormányzati kommunikációra szánt összegek esetében a 2005-ös, a parlamenti választásokat megelőző évet a 2001-es hasonló időszakkal érdemes összevetni, akkor ugyanis 6,9 milliárd forint ment el erre, míg tavaly 2,2 milliárdot költöttek állami ünnepségek szervezésére és kommunikációs kiadásokra. Batiz szerint a csaknem ötmilliárdos különbség abból adódik, hogy az előző kabinet Országimázs Központja „sziporkázóbb” állami ünnepségeket szervezett, s sokkal több pénz ment el egyéb kampányokra is (megemlíti a Terror Háza népszerűsítésére szánt egymilliárd forintot).

Batiz állítja: a kormánydöntések előkészítésekor nem vesznek figyelembe kommunikációs szempontokat. A végső szó pedig a miniszterelnöké, a szóvivő szerint Gyurcsány a legjobb kommunikátor közöttük.

Az előző ciklusban sokan pazarlásnak tartották, hogy a kancellária minisztérium egy céggel (az Ezüsthajó kft-vel) évi 160 millió forintért szerződött arra, hogy kizárólag a kormányfőt filmezzék fellépésein. A jelenlegi miniszterelnöki szerepléseket csupán a miniszterelnök személyes fotósa, Déri Miklós rögzíti, havonta 750 ezer forintért. Batiz szerint a "belsős fotós" jóformán minden kormányfőt elkíséri útjain, ez főleg olyan esetekben hasznos, amikor szigorú biztonsági előírások miatt a sajtó munkatársai nem lehetnek jelen. (Példaként az európai alkotmány római szignálását említi.) Ezeket a képeket a sajtó ellenszolgáltatás nélkül megkaphatja, mi is kaptunk egy galériára valót. A kormányfői beszédeket egyébként kamerával nem, csak diktafonnal rögzítik, „utólag, esetleges vitás kérdések tisztázására”.

Kattintson a galériára!
© MeH
A kormányfő vidéki útjait a Nyilvános Kapcsolatok Titkársága szervezi, s a helyi kapcsolattartóval való megegyezésen múlik, hogy a fellépés technikai feltételeinek biztosítását ki állja. A sajtószervezésről és a biztonsági feladatok ellátásáról bizonyosan a MEH gondoskodik. Egy lakossági fórum megszervezéséhez például 6-8 ember közreműködése szükséges. A szóvivő szerint Gyurcsány Ferenc „szakított a korábbi hagyományokkal”, ezen pedig azt érti, hogy gyakran oldottabb, kötetlenebb módon közelít az emberekhez (avagy választóihoz). A „szokatlan, mégis hétköznapi” javaslatok között emlegetik a fagylaltozás közben. Más emlékkeinkben az jelenik meg, amikor a pesti éjszakában bukkant fel a miniszterelnök, hogy romkocsmákban csocsózzon bárkivel, vagy amikor március 15-én a Parlamentből gyalogszerrel indult a Múzeumkertbe Kuncze Gáborral az oldalán.

Gyurcsány Ferenc mindenkié? (Oldaltörés)

Formabontó felbukkanások.
Kattintson a galériára!
© MeH
„2005-öt írunk, tudomásul kell venni, hogy a legnagyobb példányszámú napilap ma Magyarországon nem politikai témájú, viszont egymillióan olvassák!” – feleli a – pályáját tekintve – közvetlenül a bulvárújságírásból érkezett szóvivő arra a kérdésünkre, hogy miért fontosak a kormányfőnek a tabloid sajtónak adott nyilatkozatok. A bulvárfogyasztók előtti szereplés (vagy ahogyan a hivatalos megfogalmazás szól: „az üzenetek eljuttatása” feléjük) egyrészt elemi érdeke az ország vezető politikusának, másrészt hihetetlen nyomás is nehezedik rá, hogy magánéletéből is felvillantson valamit, márpedig Gyurcsány Ferenc nem az a zárkózott típus. És valóban, a kormányfő szinte mindenkinek nyilatkozik: szerepelt Szulák Andrea showjában s a VIVA TV könnyűzene csatornán, sőt, a magyarországi kínai közösség tévéjében is. (Azt azért említsük meg: a Story magazin színes-szagos oldalain Orbán Viktor már évekkel korábban megjelent, amikor horvátországi családi nyaralásába engedett bepillantást.)

Ha tehetné, minden orgánum készítene interjút a miniszterelnökkel, a stáb ezért szűri, előrébb vagy hátrébb sorolja a megkereséseket. Ilyen szempontból prioritást élveznek azok az interjúkérelmek, amelyek éppen aktuális politikai témában érkeznek, amelyeket sikerül beilleszteni a kormányfő programjába, illetve amelyek a hivatal megítélése szerint korrekt sajtóterméktől érkeznek. „Minden orgánumnak lehetősége nyílik arra, hogy kérdéseket intézzen Gyurcsány Ferenchez, ha másutt nem, hát a sajtó előtt is nyilvános rendezvényeken, az viszont egy miniszterelnök elvitathatatlan joga, hogy a vele szemben rendszeresen inkorrekt, a bíróság által többször elmarasztalt lapnak ne nyilatkozzon, erre nem kötelezhető” – célzott Batiz a Magyar Nemzetre.

A külföldi sajtótermékektől érkező megkeresések között ugyancsak válogatni szokás, a külföldi olvasók-tévénézők akkor láthatják Gyurcsányt, ha az interjú valamely aktuális témát, ügyet érint, ha épp a kormányfő külföldi útjával kapcsolatos, vagy ha a nemzetközi sajtópiac olyan tekintélyes szereplőjétől érkezik, akinek lehetetlen nemet mondani.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Itthon

Gyurcsány: a kormány ért a nők nyelvén

Van itt egy kormány, amelyik érti a lányok, asszonyok nyelvét, amelyik felelőssége nem egy napra, nem egy ünnepi beszédre korlátozódik, hanem áthatja politikája mindennapjait – mondta Gyurcsány Ferenc miután a közelgő nőnap alkalmából személyesen osztott piros szegfűt.

MTI Itthon

Orbán vállalja a „populizmust” és készen áll a kormányzásra

Készen állunk a kormányzásra – jelentette ki Orbán Viktor, a Fidesz elnöke vasárnap a Polgári kormányzás 2006 munkacsoport záró konferenciáján, egyben hangsúlyozva azt is, hogy olyan kormányt kell választani, amely a magyar emberek szemével nézi a világot és a magyar érdekek megvédését tarja a legfontosabbnak.

Prieger Zsolt: Operettországban a merész farkasból bármikor lehet engedelmes kutya

Prieger Zsolt: Operettországban a merész farkasból bármikor lehet engedelmes kutya

Deutsch Tamásnak egy néppárti képviselő magyarázta el, mi a különbség a Gestapo és az EU között

Deutsch Tamásnak egy néppárti képviselő magyarázta el, mi a különbség a Gestapo és az EU között

Milánóban hamarosan már hidrogénmeghajtású vonatokon utazhatnak

Milánóban hamarosan már hidrogénmeghajtású vonatokon utazhatnak