HVG |
Elhalt remények |
Nem termett babér azoknak, akik a költségvetési vita során egyéni ötleteiknek, hóbortjaiknak igyekeztek volna képviselői módosító javaslattal közpénzt szerezni. A kormánypárti padsorokból ezúttal - szemben az elmúlt évek gyakorlatával - feltűnően kevés ilyen átcsoportosítási szándék fogalmazódott meg. Ezek közül talán a legsajátosabb Világosi Gáboré, miszerint az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium büdzséjében külön soron megjelölt 60 millió forintos támogatással kellene segíteni a Magyar Szumó Szakszövetséget a 2007-ben Budapesten megrendezendő Európa-bajnokság alkalmából, amelynek forrását az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumnál vélte felfedezni...tovább |
Jövőre a központi költségvetés tervezett kiadásainak összege 8325,9 milliárd forint, mintegy 60 milliárddal kevesebb, mint amennyit az idén költ a kormány, ami a 6-7 százalék körüli inflációt figyelembe véve valóban súlyos kurtításnak számít. Csakhogy az idei eredeti előirányzat 7496,6 milliárd forint volt - amit a jelek szerint kormányzati körökben nem vettek túl komolyan. Ehhez viszonyítva a 2007-es kiadások már mindenképpen lépést tartanak az átlagos áremelkedési tempóval. Hasonló pályát írnak le a bevételek is: 2006-ban a tervezett 5965,7 milliárd forintnál az év végéig 470 milliárddal több folyik be, amire a jövő évi büdzsé további mintegy 230 milliárdot rápakol - a 2007-es bevételi terv 6669,5 milliárd forint -, főleg az adók növelésével. Utóbbival némi mozgásteret teremtett magának a kormány, abban a reményben, hogy így a kiigazítás kevésbé lesz fájdalmas.
HVG |
A túlzott hiány az állam magas működési költségeire, a központi költségvetés kamatkiadásaira, a szociális jellegű támogatások mértékére, valamint a társadalombiztosítás bevételei és kiadásai közötti növekvő szakadékra vezethető vissza. Ezek közül az államapparátus karcsúsítása a kezdeti, jelképes döntéseken túl - kevesebb minisztérium, központi létszámcsökkentés - hosszadalmas folyamat, és csak fokozatosan hoz megtakarításokat. Az önkormányzati rendszer átalakítása kétharmados döntést igényelt volna, ezt az ellenzék a nyár végén elutasította, a kistérségi társulások felgyorsítása, illetve a települési hivatalok funkcióinak összevonása pedig a költségvetési támogatások és kényszerítők kombinációjával csak mérsékelt eredményekkel kecsegtet. A közoktatásban a pedagógusok kötelező óraszámának növelése, illetve az iskolák tanulólétszámhoz kötött finanszírozása válthat ki spórolási és átszervezési kényszert.
Nemhogy csökkennének a kamatkiadások 2007-ben, hanem a felpörgő inflációval együtt növekednek, megközelítik a GDP 5 százalékát. A szociális juttatások pedig követik a kormányzat által kalkulált 6,3 százalékos áremelkedést. Kemény megszorítások csupán a társadalombiztosítás, főleg az egészségügy területén várhatók. A nyugdíjrendszer múlt héten megszavazott korrekciója - miszerint a nyugdíjszámítás módja 2008-tól megváltozik - valamelyest tehermentesíti a következő évek költségvetését. Az előrehozott nyugdíjazás tervezett szigorítását azonban egy alkalmi Fidesz-SZDSZ-koalíció - néhány szocialista vokssal megtámogatva - megtorpedózta (HVG, 2006. december 2.).
Ostromlott állomány |
Azért jelzett előre a kormány körülbelül 200 milliárd forinttal nagyobb kamatkiadást a következő négy évre az EU-nak decemberben benyújtott konvergenciaprogramban a szeptemberi verzióhoz képest, mert a Magyar Televízió (MTV) szeptember 18-ai ostroma után csak a korábbinál drágábban tudott piacra dobni állampapírokat - állította Veres János pénzügyminiszter hétfőn, az Országgyűlés európai ügyek bizottsága előtt...tovább |
Márpedig a hiánycsökkentés mellett reformok is szükségesek ahhoz, hogy a deficit tartósan alacsony szinten maradjon - hangsúlyozta expozéjában Veres János pénzügyminiszter, és azok halogatása vagy halasztódása esetén valóban szinte lehetetlen a gazdaságot egyensúlyi pályára terelni. Mert még közel sincs azon. Mindazonáltal a rapid átszervezések jövőre gyaníthatóan több köznapi bosszúsággal és zavarral járnak, mint a megszorító intézkedések, bár a közszféra összegében változatlan vagy némiképp csökkenő támogatáshoz jutó intézményeinek működtetése nem lesz könnyű menet, mint ahogy az adófizetők türelmét is próbára teszi a reálbérek átlagosan 4 százalékos csökkentése. Ezekre a feszültségekre alapozott a költségvetési viták során a Fidesz, amelynek vezérszónoka, Orbán Viktor pártelnök a törvény elfogadása esetén „megélhetési válságot” jósolt, és arra kérte a kormányt, iktassa ki a költségvetésből a tandíjat, a vizitdíjat, állítsa le a patikaliberót, a kórházak magánosítását, illetve ne nehezítse meg a nyugdíjasok munkavállalását. Vagyis önként vegye le a napirendről azokat a kérdéseket, amelyeket a párt népszavazással kíván eldönteni. Varga Mihály alelnök pedig képviselőtársaival „elsősegélycsomagot” nyújtott be módosító javaslatok formájában, amelyekkel 200 milliárd forintot csoportosított volna át az önkormányzatok, az egészségügy, a foglalkoztatás és a versenyképesség javítására, valamint a szociális juttatások emelésére.
Érzékeny alapkérdések |
A kormány olyan éves költségvetési törvényjavaslatot köteles az Országgyűlés elé terjeszteni, amelynek elsődleges, azaz kamatfizetések nélkül számított egyenlege többletet mutat - szigorítottak valamelyest az államháztartási gazdálkodás gyakorlatán a képviselők. Hétfőn ugyanis elfogadták a szocialista Szabó Lajos és a szabaddemokrata Gegesy Ferenc módosító javaslatát a 2007. évi költségvetést megalapozó egyes törvényekhez...tovább |
A költségvetési vitában csupán a Magyar Vöröskereszt támogatásának növelésében tudtak megállapodni a kormánypárti és ellenzéki képviselők, amely így 120 millió forint helyett 243 millióhoz jut, szemben az idei 229 millióval. „Annak idején mi is törekedtünk arra, hogy legalább egy ellenzéki javaslatot elfogadjunk” - ironizált a költségvetési bizottság voksolás előtti utolsó ülésén az elnök Varga Mihály. A Vöröskereszt-konszenzuson kívül a KDNP - természetesen kormánypárti segédlettel - hozzájárult a legszegényebb önkormányzatok megsegítéséhez is. Az alapfokú művészeti oktatás támogatásának szigorán azonban szocialista javaslat enyhített, holott ilyet az ellenzék is benyújtott. A kormányzat évek óta szeretné így-úgy csökkenteni az erre fordítandó összeget, ennek ellenére a tanulónkénti 105 ezer forintos támogatás végül jövőre is megmarad, ám azok az oktatási intézmények, amelyek 2007 szeptemberéig nem szerzik meg a megfelelő minősítést, ennek csak a felét kapják meg. "Negyedik éve változatlan a normatíva, az pedig rejtély, hogyan fogja mind a 841 iskola időben megszerezni a minősítést" - reagált a döntésre a HVG-nek a Tóth Aladár Zeneiskola igazgatója, Magyar Margit.
Szocialista és szabaddemokrata összefogás eredményeként különítenek el 2,5 milliárd forintot a belterületi utak szilárd burkolattal való ellátására a gazdasági tárca költségvetéséből, ezt a módosítást ugyanis a kormány nem támogatta. Azt viszont igen, hogy a vendéglátó- és szállodaipari egységek a felkészülés jegyében áprilisig mentesüljenek új kötelezettségük alól, miszerint a nyilvánosan üzemeltetett tévékészülék után üzemben tartási díjat - havi 2901 forintot - kell fizetniük. Az idegenforgalmi képviselői lobbi azonban az utolsó pillanatban közbeszólt, és a díj 40 százalékát a központi költségvetés nyakába varrta, mondván, a szállodák átlagos kihasználtsága csak 60 százalékos. Képviselői indítványra, ám kormányzati jóváhagyással az újszülöttek jövőre már nem 40 ezer, hanem 42 500 forint - 18. életévük után felhasználható - életkezdési támogatáshoz jutnak. Summa summarum, az átcsoportosítások nem tettek jelentősebb kárt a kincstári tervezetben. Keddtől már csak az egyes fejezeteken belüli ide-oda tologatásra van lehetőség, a december 21-ei végszavazásig.
FARKAS ZOLTÁN