szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?

Közlekedési, turisztikai és urbanisztikai szempontból is fontos lenne, hogy Budapest végre kezdjen valamit a Dunával és a hónap elején műemlékké nyilvánított rakpartjaival. A magyar főváros pénteken csatlakozott a folyó menti városok kiáltványához, ez azonban még csak amolyan szándéknyilatkozat. A cél a kikötők fejlesztése és a vízi tömegközlekedés megteremtése.

A városvezetést Brigitte Grouwels, a Brüsszel Fővárosi Régió kikötőkért is felelős minisztere kereste meg azzal, hogy Budapest is csatlakozzon az európai folyó menti fővárosok együttműködéséről szóló kiáltványhoz. A chartához társul egyebek mellett Brüsszel, Bécs, Berlin, Prága és Párizs is. A kiáltványt pénteken Budapest nevében Hutiray Gyula városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója írta alá Brüsszelben.

A charta célja, hogy az európai fővárosok politikai és közlekedési szereplői kifejezzék: elkötelezettek a fenntartható közlekedési módok iránt a teherszállításban, illetve meg kívánják erősíteni a városokon belüli vízi közlekedés pozícióit.

Az európai fővárosok aktivizálódásának oka a charta szerint az, hogy a városokban élő lakosság aránya Európában a mai 74 százalékról 2050-ig várhatóan 85 százalékra emelkedik, továbbá a számítások szerint a teherszállítás költsége 80, a dugók okozta költségek pedig 50 százalékkal emelkednek. Ugyanakkor az Európai Bizottság a közlekedésből eredő, üvegházhatást okozó gázok kibocsátását 2030-ig 60 százalékkal csökkenteni akarja.

Bánkuti András

Kicsit több

„Ez még nem operatív megállapodás, Budapest esetében azonban több annál, mint a károsanyag-kibocsátás csökkentésének szándéka. A Duna közlekedési hasznosításának tervét mutatja, hogy a vízi utak gazdájaként a chartát a BKK vezetője is aláírja” – mondta a hvg.hu-nak Hutiray Gyula. A főpolgármester-helyettes hozzátette: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a kiáltvány aláírását kifejezetten szorgalmazta.

Amint azt a charta is megjegyzi: vízi úton az árukat környezetkímélő módon, a dugókat elkerülve lehet a városközpontokba szállítani, ennek persze feltétele a hatékony átrakodó állomások és kikötők megléte.

A Duna mintegy 64 kilométer hosszú budapesti szakaszán a vízi közlekedés aligha integrált része a főváros közlekedési rendszerének, a Duna mint közlekedési folyosó kihasználatlan, a kikötők megközelítése nehézkes és nincs valódi összeköttetésük a szárazföldi közlekedési hálózattal – állapítja meg a budapesti Duna-partok rendezéséről szóló előterjesztés, amelyet a Fővárosi Közgyűlés augusztus végén tárgyalt meg és fogadott el.

Hutiray elmondta: a főváros célja, hogy a rakpartok, kikötők kezelése egységesen Budapesthez kerüljön, úgy fogalmazott: „a világon mindenütt a városoknak vannak kikötői, és nem kikötők vannak a városokban”. A Fővárosi Közgyűlés még szeptemberben dönt egy a Duna-partokat rendező építészeti pályázat kiírásáról.

Bánkuti András

Euforikus szédület

A városvezetés szándéka szerint Budapest közigazgatási határain belül a városnéző és a nemzetközi hajózáson túl a helyi és a helyközi vízi tömegközlekedés kiszolgálásának kell prioritást élveznie. A főváros az észak-déli irányú rakpartok közösségi közlekedésben betöltött szerepét tervezi meghatározni, mindenekelőtt egy átfogó koncepcióval, amelynek kidolgozásával a közgyűlés a BKK-t bízta meg.

A közelmúltban Nyíri Csaba, Leányfalu polgármestere vetette fel, hogy a BKV vásároljon négy-hat, egyenként 100-120 személyes katamaránt, amelyek már 2-3 év múlva – nagyjából a szárazföldi járatok tarifájáért – szállíthatnák az utasokat Leányfalu és a budapesti Batthyány tér között, Szentendre és a Római-part érintésével, az öröm azonban korai lenne. „Nyíri Csaba – aki kiváló polgármester – valamilyen euforikus szédületben fogant motiváció alapján szűrhette ki egy magánbeszélgetésből, hogy nyomban veszek hat katamaránt” – hűtötte le a kedélyeket Tarlós István a Heti Válasznak adott augusztusi interjújában.

Szaniszló Sándor fővárosi MSZP-s képviselő sajnálja, hogy a katamaránok ügye lekerült napirendről, mivel a Duna-menti agglomerációs településekről hajóval a jelenleginél lényegesen gyorsabban és biztonságosan lehetne bejutni Budapestre. „A Leányfalu-Budapest útvonalat a Dunán 40 perc alatt meg lehetne tenni, közúton vagy BKV-val ma kétszer ennyi az eljutási idő” – mondta a hvg.hu-nak a témával foglalkozó ellenzéki politikus.

Fülöp Máté

Igénytelen

Noha a budapesti rakpartokat a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal szeptember elején műemlékké nyilvánította, a Hutiray Gyula által jegyzett előterjesztés is kiemeli, hogy a fővárosi rakpartszakaszok környezete városképileg igénytelen, elhanyagolt, méltatlan a főváros összképéhez és a Duna környéki területek városépítészeti jelentőségéhez.

A rakpartokból a főváros – legalábbis az előterjesztés szerint – kevés hasznot húz. Mint írják: a közterület-használati díjakból az önkormányzat 2010-ben mindössze 30 millió forintos bevételhez jutott, miközben a magáncégek a kikötők továbbhasznosításával nagyságrendileg több pénzt szednek be. A főváros ezért a közterület-használati hozzájárulások rendszerét és a díjakat is felülvizsgálná.

A rakpartokra vonatkozó engedélyek a BKV szerződéseinek kivételével szeptember végén lejárnak, ám mivel a fenti koncepció megalkotása négy hónapot vesz igénybe, a főváros a lejáró hozzájárulásokat 2012 márciusának végéig meghosszabbította.

„Reményeink szerint a főváros bevételei növelhetők, a kikötők környéke rendezhető és az építészeti összkép javítható, továbbá a helyi és helyközi dunai hajóközlekedés parti infrastrukturális feltételei megteremthetők” – olvasható a közgyűlés által elfogadott előterjesztésben. A rakpartok rendezését ugyanakkor a kerületi illetékességek és a vízügyi hatósági feladatok megnehezítik, ezért a koncepció része lesz a jogszabályi környezet áttekintése, és az esetleges módosítások megfogalmazása.

Minimálprogram

„Az alapprobléma az, hogy a városvezetés egy minimálprogramban gondolkodik, úgy tűnik, hogy az egyetlen célja a bevételek növelése, a turizmust viszont már figyelmen kívül hagyja” – bírálta az előterjesztést Szaniszló Sándor. „Fontos lenne, hogy a hajón érkező turisták ne csak két órára szálljanak ki Budapesten, mert így nem szállnak meg, nem étkeznek helyi étteremben, nem mennek el kiállításokra” – tette hozzá a szocialista politikus.

„Konferenciára járásban erősek vagyunk, ennél azonban többre lenne szükség. El kell ismerni, hogy ebben a kérdésben az előző városvezetés sem jeleskedett, mindenesetre megszületett a Duna-stratégia, amelyet a mostani vezetés sem dobott ki. Bízom benne, hogy ez a munka folytatódik majd” – mondta lapunknak Szaniszló.

A rakpartok rendezésére vonatkozó koncepció kidolgozása során figyelembe kell venni a Duna közlekedési szerepének erősítését, a folyónak és a part menti területeknek a városszövetbe integrálását, az alulreprezentált közlekedési módok (gyalogos, kerékpáros, vízi közlekedés) erősítését, az észak-déli irányú átmenő közúti forgalom problémájának megoldását és a kikötői funkciók ellátását.

Bánkuti András

Ugyancsak szempont a belső kerületek közúti megközelítése, a parkolás biztosítása, a turisztikai, rekreációs, vendéglátó-ipari és kereskedelmi funkciók fejlesztése, az olyan nagyrendezvények lebonyolítása, mint a tűzijáték, a futóversenyek, a hajós és légi bemutatók, a hajós áruszállítás logisztikájának megerősítése, valamint a rakpartok egységes kezelése a közrend és köztisztaság tekintetében.

Drasztikusabb esetben

Beleznay Éva, Budapest volt főépítésze szerint a Duna nem csupán vízi út, és nem szükséges, hogy a folyópartok kizárólag az autós közlekedés területei legyenek. Beleznay létrehozott egy Facebook-oldalt is, amellyel azt szeretné elérni, hogy a Duna-part rendezésének előkészítésében ne csak a mérnök szakma, hanem a budapestiek is megszólalhassanak.

„A világban minden vízparti város e területek visszafoglalását, sokszínű használatát próbálja elérni. És mindegyiknek nehéz dolga van, mert a kialakult és növekedő gépkocsiforgalom korlátozása vagy drasztikusabb esetben megszüntetése komoly ellenállásba ütközik. A budapesti rakpartok közlekedésszervezési, városfejlesztési és városrendezési döntéseiben a mai napig is az autós közlekedés túlnyomó szempontjai érvényesülnek” – írja a közösségi oldalon a volt főépítész.

Dunáról fúj a szél

Miközben a folyamjáró hajókkal Budapestre érkező turisták évente 80 millió eurót költenek el a magyar fővárosban, a megnövekedett forgalom egyre több kellemetlenséget okoz a budai Duna-parton élők számára – olvasható a HVG csütörtökön megjelent számában. A szállodahajók egyre nagyobb része szerzi be Magyarországon az étel-alapanyagot, az italt, vesz igénybe üzemi szolgáltatást, megnövelve ezzel a környék személy- és teherforgalmát. A hajók, illetve kiszolgálásuk háromszáz lakásban közel ezer ember életét keserítik meg – írja a hetilap.

Nyári hétvégéken 10-12 hajó motorja jár, éjjel-nappal, a hajók utasait hangosbeszélőn tájékoztatják a napi programról, és a parkoló buszok motorja is zajt csap. A lakók panaszai miatt a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség 2010 augusztusában zajszintmérést végeztetett, amelyből kiderült: a kikötők zajszintje a megengedett határértéket 15 decibellel haladja meg. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint ez már egészségkárosítónak számít.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Király Dávid Itthon

Budapest lemarad, ha nem költ többet turizmusra

Budapestre viszonylag kevés turista érkezik, rövid ideig maradnak, keveset költenek, aztán ha elmentek, többet nem jönnek vissza – így foglalhatók össze a főváros idegenforgalmának problémái. Biztató jelek ugyan vannak, de komolyabb előrelépéshez hatékonyabb városmarketingre és persze sokkal több pénzre lenne szükség.

hvg.hu Kult

Műemlékké nyilvánították a budapesti rakpartokat

Százhetvenhárom objektumot nyilvánított egyedi műemlékké, négy területet pedig műemléki jelentőségűvé rendeletében a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, 13 helyszín részleges vagy teljes védettsége azonban megszűnt – mondta Hammerstein Judit, a tárca kultúráért felelős helyettes államtitkára az InfoRádió szerint.

Király Dávid Itthon

A Dunától vagy a gáttól kell-e megvédeni a Római-partot?

Több a kérdés, mint a válasz a budapesti Római-part árvízvédelmével kapcsolatban. A főváros vezetése mindenesetre megtette az első lépést a gátépítés felé. A probléma összetett: meg kell őrizni a Római természetes vízi kapcsolatát, ugyanakkor a part menti ingatlanokat is meg kellene védeni, ha már hagyták őket felépíteni.