Egy kis karcolás az autón és már fizethet is a rendőr

Elég egy karcolás a szolgálati autón, máris kemény elszámoltatásra számíthat a rendőr: rendszerint fegyelmi eljárás indul vele szemben, sőt az okozott kárt is meg kell térítenie. Pest megyei rendőrfőkapitány viszont szerencsés volt, könnyen megúszta az árvízes kalandját: bátran belehajtatott egy vízátfolyásba, mire a Skoda lerobbant, de a feljebbvalói úgy ítélték meg, nem esett kár az autóban. Rendőrségi forrásaink szerint azért is nagy a szigor a testületben, mert CASCO-ra nem jut pénz.

  • Cs. B. Cs. B.
Egy kis karcolás az autón és már fizethet is a rendőr

Fáradt lehetett az a rendőr, aki túlszolgál teljesítése közben, figyelmen kívül hagyta az elsőbbségadás kötelező jelzőtáblát és összeütközött egy másik autóval - értesült a hvg.hu rendőrségi forrásokból, hogy mi okozhatta a IV. kerületben az Óceánárok utca és a Megyeri út kereszteződésében történt balesetet. Ám a fáradtságra való hivatkozás nem mentette fel az őrmestert, akivel szemben fegyelmi és kártérítési eljárás indul. Az ügyben a Budapesti Nyomozó Ügyészség vizsgálódik közúti baleset gondatlan okozásának gyanúja miatt.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság a hvg.hu-val azt közölte, minden rendőr ilyen eljárásra számíthat, ha felróható a felelőssége a szerencsétlenség következtében. A nekik felróható közlekedési bűncselekmények száma a Legfőbb Ügyészség honlapján megtalálható adatok alapján évente 33 és 71 között mozog, 2011-ben ezen belül 22 volt az ittas vezetés miatt történt közúti szerencsétlenségek száma. Ugyanakkor a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) a hvg.hu-val azt közölte, hogy tavaly 379 közlekedési balesetnek volt részese – azaz okozója vagy elszenvedője – rendőrségi gépjármű, idén pedig eddig 223 esetet rögzítettek.

Bár a rendőrök által okozott balesetek száma nem túl jelentős, augusztus közepén egymást követően négy rendőrségi baleset is történt egy hét leforgása alatt. Nettó egymilliárd forint értékű nyílt közbeszerzést írt ki egyébként az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a 2012-ben vásárolt gépjárművei – 1250 Opel, 1055 Skoda, illetve Volkswagen és 127 Mercedes – garanciális időn belüli karbantartására. A pályázóknak másfél hónapjuk van ajánlataik megtételére.

Ezzel kapcsolatban rendőrök a hvg.hu-nak elmondták, hogy a saját tulajdonú járműveknek kell a gazda, mivel a saját szervizbázist rég felszámolták, mondván, külsősökkel olcsóbb a javításokat elvégeztetni. Egy másik rendőr, egy volt parancsnok szerint logikus is, mert az új autókra a garanciát csak akkor vállalják, ha szakműhelyben szervizelik. Olcsóbb, mint felszerelni a rendőrséget annyi fajta szakműhellyel ország szerte és felvenni autószerelőket.

Vonják a fizetésből

Az állomány tagjai a legapróbb kárért, akár egy karcolásért is kártérítési felelősséggel tartoznak - mondta a hvg.hu-nak egy egyenruhás. Az autókat állandóan szemlézik, és ha találnak valamit, akkor azonnal jegyzik és megfizettetik a kárt. A rendőrségi forrás szerint szolgálat után megnézik az autót, van-e bármilyen sérülés rajta, ha találnak valamit, jegyzőkönyvezik. A járművek egyébként garanciálisak, ezért csak szakszervizben lehet azokat megjavíttatni, helyrepofoztatni – mondta a rendőr, aki szerint azért is fizettetik meg a kárt a hivatásosokkal, mert az autókra rendszerint nem kötnek a kötelező felelősségbiztosításon felül további biztosítást.

„Amennyiben a rendőr súlyos, nyolc napon túl gyógyuló sérülést okoz, büntetőeljárás indul vele szemben”, amit a fővárosi ügyek kivizsgálására illetékes Budapesti Nyomozó Ügyészség végez el - közölte a hvg.hu-val a BRFK. Ha a sérülés nyolc napon belül gyógyuló, úgymond könnyebb sérülés, akkor a baleset helyszíne szerint illetékes kapitányság szabálysértési eljárásban vizsgálja ki a történteket. 

A BRFK közlése szerint tavaly 14,5 millió forintot tett ki a javítási költség, idén eddig ez 7,7 milliójába került a testületnek - ennek egy jelentős részét a rendőrök fizették ki, a fizetésükből vonták le. Tavaly egyébként hat BRFK-s jármű lett totálkáros.

Yetiről Jettára 

Rendőrségi forrásaink egybehangzóan állították, sok bosszúságot okoz az állománynak, hogy az apróbb károkért őket teszik felelőssé, így hamar híre ment a belső fórumokon, hogy az egyik rendőrségi vezető könnyedén megúszott egy júniusi ügyet. A Pest megyei rendőrfőkapitány, Mihály István, szolgálati autója, egy Skoda Yeti lerobbant, amikor áthajtott vele egy vízfolyáson az árvízi védekezés idején Dunabogdányban. A rendőrök körében az terjedt, hogy sofőr figyelmzetette Mihályt kockázatos lenne áthajtani, mégis átmentek a vízfolyáson. Csakhogy az autó levegőszűrőjébe víz került, a gépjármű mozgását a fedélzeti számítógép letiltotta, így autómentővel kellett elvontatni. A hvg.hu információi szerint Mihály István már nem a Yetit, hanem egy VW Jettát használ.

Az ORFK Kommunikációs Szolgálata azt közölte, hogy a történtekkel kapcsolatban fegyelmi vagy kártérítési eljárás megindítása nem volt indokolt. Ezt az Országos Rendőr-főkapitányság azzal indokolta, hogy "a gépjárművet a dandártábornok nem tette használhatatlanná". Azt elismerték, hogy egy vízfolyás miatt robbant le a Skoda, de cáfolták azt a híresztelést, hogy a sofőr eredménytelenül figyelmeztette, ne hajtsanak a vízve. A hvg.hu-nak küldött válasz szerint az autóban "kár nem keletkezett", ám az ORFK azt elismerte, hogy el kellett vontatni, sőt a levélben az is olvasható, hogy a szakszervizben mégiscsak kicserélték a levegőszűrő betétjét, ami 7500 forint plusz áfába került.

Mihály Istvánnak nem ez az első autós ügye. Mint a hvg.hu is beszámolt róla, négy évvel ezelőtt - amikor a lakhelyéről a Hungaroringre hajtott - kollégái száguldáson kapták, amikor még a gödöllői kapitányságot vezette. Állítólag áthajtott egy piros lámpán a fővárosban, és nem állt meg a nyomába eredő járőröknek. Nem tudni, hogy a gépkocsit az ezredes, a sofőrje, netán valaki más vezette-e, ugyanis intézkedés vagy fegyelmi eljárás nem történt. Mihály - akit a hvg.hu akkor megkérdezett az ügyről - nem tagadta, hogy járműve járt az Andrássy úton, de szerinte őt senki nem akarta megállítani, nem akartak vele szemben intézkedni, és nem is kapott értesítést arról, hogy szabálysértést követett volna el.

Az ügynek eleinte nem volt nyoma a Pest megyei főkapitányságon, ám Mihály nyilatkozata után a rendőrség mégis megtalálta az ügyet, és azt közölte a hvg.hu-val, a járőrök azért eredtek az autó nyomába, hogy meggyőződjenek arról, az nem bűncselekményből származik-e. Ám erről arra csak az M3-as autópálya mogyoródi kijáratánál bizonyosodhattak meg, mert ott derült ki, hogy a gödöllői kapitány szolgálati Opeljét követték.

Torlódó szerencsétlenségek 

A cikkünk elején említett újpesti közlekedési szerencsétlenséget követő napon, augusztus 18-án kigyulladt egy balesetnél helyszínelő rendőrautó az M5-ös autópályán. A szolgálati jármű megkülönböztető fényjelzést használva a külső forgalmi sávban állt meg. Ezt nem vette észre egy terepjáró sofőrje, és hátulról nekiütközött a rendőrségi autónak, amely kigyulladt. A balesetben senki nem sérült meg.

Néhány nappal később, augusztus 22-én újabb szolgálati jármű lett közlekedési baleset részese: Kőbányán, a Jászberényi úton összeütközött egy rendőrautó és egy mentő. A történtekről nem közöltek részletes tájékoztatást, de annyit elmondtak, hogy sérülés nem történt. Ezzel szemben áprilisban, Szombathelyen három egyenruhás és a másik jármű civil vezetője szenvedett sérülést, amikor szolgálati autójukkal belerohantak egy furgonba a város egyik kereszteződésében. Az oda behajtó kisteherautót már nem tudta a rendőrségi Opel kikerülni és a furgon oldalának csapódott. Az ütközésben a furgonos és a rendőrautóban ülő három rendőr is megsérült. Az újabb rendőrautó-balesetre nem kellett sokat várni: augusztus 29-én egy szolgálati jármű karambolozott az 50-es villamossal az Üllői úton a Beregszászi úti kereszteződésben. A  balesetben a rendőrautót vezető egyenruhás megsérült.

Gépjármű legek a fővárosi zsaruknál 

A legöregebb jármű egyébként egy IFA W50, amely 31 éves, a leggyorsabb a 200 lóerős Skoda Octavia RS, a leggyengébb a 49 köbcentis segédmotor kerékpár, a legtöbbet egy VW Caravelle GL 1.9-es futotta, amely eddig 595 616 kilométeren át szolgálta a budapestieket. A legeket folytatva a legtakarékosabbnak számítanak a rendőrség járművei között a segédmotor kerékpárok, amelyek 2 liter benzint fogyasztanak 100 kilométeren, a legtöbbet faló gépek pedig azok az autóbuszok, amelyek száz kilométeren 45,1 liter üzemanyagot esznek meg.

2011 első félévében Budapesten 265 olyan baleset történt, amelyben a BRFK járművei érintettek voltak; 91 baleset a rendőrautó vezetőjének a hibájából következett be. Akkor a főkapitányságok között legnagyobbnak számító fővárosi testület 1225 gépjárművet üzemeltetett, amiből a saját személygépkocsik száma 535, a bérelteké pedig 441 volt. Az új konstrukcióban tavaly 1750 járművet vett a rendőrség, igaz, országosan és nem csak a BRFK számára. Ezekből tavaly karácsony előtt több száz Opelt és Skodát adtak át a Készenléti Rendőrségen, amely két különlegesebb járművet, két Mercedes Sprintert is kapott.