szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Meggyengült az állandóság, az igazgatók jogköre csökkent, napi működési zavarok jellemzik az iskolai munkát, zavar van a tankönyvellátásban – írja többek között nyílt levelében az Eötvös József Gimnázium tantestülete.

A levelet a Gimnáziumok Országos Szövetsége elnökének címezték, de Szebedy Tas mellett elküldték Balog Zoltánnak, Hoffmann Rózsának, Pokorni Zoltánnak és másoknak is. A bevezetőjében számos, az iskolák normális működését zavaró tényezőt írnak le, amelyek az új jogszabályi környezetből adódtak.

Az iskolák életében elengedhetetlen állandóság meggyengült, az igazgatók jogköre jelentősen csökkent. Az „átvezényelhetőség” lehetősége, az intézményi önállóság megszűnése, az iskolák fenntartójának és működtetőjének szétválasztásából adódó működési zavarok a minőségi munka ellenében hatnak – vélik. De említik még a tankönyvellátásban előállt rendszerszintű problémákat, csakúgy mint az ebédeltetés, takarítás körüli zavarokat is.

Több pontban fogalmazzák meg a szükséges változásokat a címzettek felé. Ebben a nagyobb pedagógiai önállóság (a kerettantervektől való eltérés 10 százalékos határának megemelése) éppúgy szerepel, mint az, hogy a diákokat érintő változások bevezetését legalább 4 évre kell megemelni, a tanárok munkaterhelésének növelését pedig meg kell állítani.

Kifogásolják a pedagógus-életpályamodellből adódó egyenlősítő bérkategóriákat is. Úgy vélik, épp az oktatásért legtöbbet tevő pedagógusok bére csökkent (vagy nem nőtt jelentősen), s ez erősen a minőség ellen hat. Nem értenek egyet azzal sem, ahogy a 62. életévüket betöltő tanárokkal bánik a jogszabály, továbbá, hogy mindenféle egyeztetés nélkül kötelezővé tették a Pedagógus Karba való belépést.

A tantestület hangsúlyozza, a levelet a szakmai együttműködés jegyében írták, az oktatás színvonalának emelése érdekében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!