szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A 4-es metró meghosszabbítása nincs tervben, de a 3-as metró szerelvényeinek és infrastruktúrájának felújításáért küzdeni fog – mondta Tarlós István egy interjúban. Lassan aktuális a Lánchíd felújítása is, dugódíj pedig 2016-tól biztosan lesz.

"A műszaki lehetőség megvan a 4-es metró folytatására, az a kérdés, hogy ennek mi a realitása a következő ciklusban, figyelembe véve a források elérhetőségét. Az unió még csak nem is tárgyalt soha a 4-es metró második szakaszáról, egy engedélyes vonalterv nincsen, ráadásul a szakma még csak el sem döntötte, hogy az északi vagy a déli irány hosszabbítása indokoltabb-e" – fejtette ki Tarlós István budapesti főpolgármester a Privátbankárnak adott interjújában.

Tarlós azt mondta, 2010-ben már nem volt alternatíva a 4-es metró építésének leállítása, mert a különböző kárigények és perek miatt a városnak többe került volna leállítani, mint befejezni az építkezést. Bár elismerte, hogy "nem butaság" új metrót építeni Budapesten, de a város akkori pénzügyi helyzetében és állapotában, figyelembe véve ennek a szakasznak a jelenlegi hasznát is, nem feltétlenül tartja bölcs dolognak a beruházást. Tarlós azt mondta, szerinte "rosszul számoltak" elődei a 4-es metró kihasználtságát illetően.

A 3-as metróval kapcsolatban Tarlós azt mondta, azért újítják csak fel a szerelvényeket, mert ez hozzávetőleg 35 milliárd forinttal olcsóbb, mint az új szerelvények beszerzése. Mint mondta, az infrastruktúrát is fel kell újítani, hiszen 1976 óta senki nem nyúlt hozzá, de azt még nem tudja, honnan lesz erre pénz. "Talán érdemesebb lett volna a 3-as metrót felújítani, ez szállítja a legtöbb utast, a MÁV-ot is ideértve. Vagy talán érdemesebb lett volna a BKV teljes elhasználódott járműparkját kicserélni, nem pedig eladósítani a várost azért, hogy elkezdjék a 4-es metrót" – mondta a főpolgármester.

Fülöp Máté

"Három éve küzdök a 3-as metró felújításáért. A szerelvények felújítását meg tudjuk oldani, ami pedig az infrastruktúrát illeti, tart az egyeztetés a kormánnyal" – mondta Tarlós, aki hozzátette, már másfél éve cserélik a síneket a 3-as metróban. "Én továbbra is azért fogok harcolni, akár a saját politikai közösségemmel is, hogy az uniós beruházás keretei közé szuszakolja be a kormány a felújítást. A vidék és a főváros között folyik egy harc a pénzekért, és ez nem ér véget azzal, hogy X vagy Y a főpolgármester. Őszintén megmondom, ma még nem tudom, hogy lesz-e rá uniós forrás vagy sem. Ha nem lesz uniós forrás, akkor nyilván a kormánynak a zsebébe kell nyúlni, meg a fővárosnak is, akár további hitelt kell felvenni, de ezt a problémát meg kell oldani" – tette hozzá.

A programjával kapcsolatban azt mondta, a jelenleg racionálisan elérhető forrásokat nagyjából meghaladó összeg kellene a benne foglaltak megvalósításához, így az operatív programnak egy tekintélyes részét reálisan megvalósíthatónak tartja, míg egy részét nem. Mint mondta, komoly bizonytalansági tényező a Lánchíd és a Petőfi híd felújítása is, de ez utóbbi a következő ciklusban irreális. A járműcserék, a P+R parkolók, a Sibrik-felüljáró, a Százlábú híd felújítása, az elektronikus jegyrendszer bevezetése biztos, hogy a következő ciklus végéig befejeződik és szerinte több mint valószínű, hogy az Állatkert és a Margitsziget Program is belefér.

A Várkert Bazár és a Lánchíd utca felújításáról Tarlós azt mondta, nem a fővárosi önkormányzat terveztette és bonyolította le az építkezést, hanem az illetékes kerület, emellett viszont nem igaz, hogy elméretezték az utcát.

A dugódíjról Tarlós kifejtette, a 4-es metró uniós támogatásának alapfeltétele volt, ezért nem lehet már nem bevezetni, mert akkor az unió visszakéri a 180 milliárdos támogatást. Végül egy hallgatólagos 2016-os határidőt "kikuncsorogtunk" az Európai Uniónál, ez pedig azt jelenti, hogy igenis lesz 2016-ban dugódíj, "hacsak nincs az ellenzéknek 180 milliárdja a stelázsiban".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!