szerző:
Kálmán Attila
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Brain Bar Budapest keretében tartott előadást Richard Florida, korunk egyik leghíresebb társadalomtudósa. A 2000-es évek elején a kreatív osztály ideológusaként elhíresült professzor gondolatai városok átalakulását írták le egy újnak ható fogalomrendszerben. A meleg közösségek bevonzásától nő a GDP? Budapest lesz a következő New York? Florida szerint Magyarországon az áttöréshez szükséges 3 T-ből (technológia, tehetség, tolerancia) csak az utóbbiban állunk rosszul.

“San Francisco, New York, Toronto, Berlin, London, ezek a menő városok lassan megtelnek, és a kreatív osztály tovább fog állni következő helyekre. Például Budapestre” – hitegette a Brain Bar Budapest közönségét Richard Florida, aki korunk talán legnagyobb társadalomtudós szupersztárja. (A múlt csütörtöktől péntekig tartott Brain Bar Budapestről lásd keretes írásunk – a szerk.) Ezt a státuszt egy rengeteg oldalról támadott elmélettel érte el, de a mai napig polgármesterek, urbanisták és nagy hatalmú véleményformálók esznek a tenyeréből.

A torontói egyetem professzora, az Atlantic magazin szerkesztője, befolyásos think tankek vezére 2002-ben A kreatív osztály felemelkedése című bestsellerével robbant be a köztudatba. Tulajdonképpen azóta ezt az elméletet terjeszti, és lett a kreatívok fő prófétája.

Kézműves GDP

A kreatív osztály egy meglehetősen bizonytalan körvonalú csoport, ahova Florida mérnököktől médiamunkásokon át művészekig mindenkit besorol, aki “kreatív munkát” végez, azaz valamilyen módon újszerűt alkot. A ‘90-es évek végi dotcom boom levegőjében fogant elmélet szerint azok a városok lesznek gazdaságilag sikeresek, amelyeknek sikerül ezeket a kreatívokat magukhoz csábítaniuk. A galériák, popup store-ok, kézműves bármit áruló boltok, skandináv minimál miliőben vodkaszódát mérő bárok világa ez; ilyen környezetben érzik magukat legjobban a kreatívok, ilyet kell teremteni egy városnak, hogy beszippantsa a kreatív osztályt. Illetve ilyenné formálják a környéket, ahol megtelepednek.

Richard Florida előadása
hvg.hu

“Elképesztő gazdasági, kulturális, társadalmi változások korában élünk” – mondta Florida, aki nem bánt szűkmarkúan a túlzó jelzőkkel. Arról beszélt, hogy az elmúlt egy-két évtizedben az ipari forradalomhoz fogható felfordulás történt a világban. Ahogy akkoriban az ipari szektor volt a gazdaság motorja, most a tudásalapú, innovatív szektor viszi a prímet.

Puha indexek

Florida jól ismert számokkal támasztotta alá a munkaerőpiac átrendeződését: míg a XX. század elején az emberek csupán 5 százaléka tartozott a kreatív osztályba, addig ez most fejlett régiókban már 40 százalék körüli. Korábban a föld és a tőke voltak az erőforrások, mostanra a tudás lett az, ami miatt a gazdaságot húzó munkaerő mobilabb, ezért is lehet “elcsábítani” őket.

Florida és követői szerint a tudásipar és az innovatív technológiák fontosságának növekedésével párhuzamosan a “kemény” gazdasági mutatókat el kellene felejteni, és helyüket “puha” indikátoroknak kellene átvenniük. Előbbiek közé tartozik például a kiszámítható jogi környezet vagy a helyi adók. Utóbbihoz Florida indexeket készített, amiket budapesti beszédében is hangsúlyozott.

Ilyen indexek például a bohémindex, a kreatívindex vagy a melegindex. Ezek azt mutatják, hogy hány író, művész vagy éppen meleg lakik egy környéken, városban. Mivel Florida szerint a kreatívok a nyitott, toleráns környezetet keresik, ha ezek a mutatók magasak, akkor a gazdaság is jól fog teljesíteni.

Attól függetlenül, hogy ki mit gondol arról, mennyire fontos egy toleráns városi közösség, a számok azt mutatják, hogy ezek a mércék nem igazán korreláltak a városok gazdasági teljesítményével. Ezért Floridát sokan vádolták azzal, hogy politikai megfontolásokhoz igazította az elméletét, amit ugyan neutrálisnak állít be, mégis komoly politikai tartalma van.

Mindenki kreatív

Florida a pátosszal sem spórolt, és elmesélte, hogy apja elvitte egyszer a kis Richardot a gyárba, ahol dolgozott. Az apa körbemutatott, és azt mondta: “Látod fiam, az itt dolgozók közös munkája miatt olyan ez a gyár, amilyen, nem a gépek miatt.” Florida ettől és Marxtól ébredt rá Oravecz Nórát is kenterbe verő igazságára: mindenki kreatív, nem csak a kreatív osztály tagjai. Hagyni kell kibontakozni a munkások kreativitását, és ez vezethet okosabb munkaszervezéshez, gazdaságosabb működéshez, innovációhoz és a többi. (Ezt azért már előtte is többen észrevették, és alkalmazzák is szerte a világon.)

“Korunk kihívása, hogy mindenkit felemeljünk azáltal, hogy hagyjuk őket kreatívnak lenni” – Florida szerint az amerikai álom is erről szólt, na meg arról, hogy kormányzati beavatkozásokkal és állami jóléti politikával a kétkezi munkásnak is perspektívát adtak. A kettő között nem tett minőségi különbséget. Florida odáig ment, hogy a kreativitás univerzálissá válásával rasszok, nemek és más kategoriális különbségek is a múlthoz fognak tartozni.

Brain Bar Budapest

Idén először rendezték meg a Design Terminalban a Brain Bar Budapest fesztivált, amely az ember és a gép közötti határokat, a permanens technológiai forradalomban, az egészségügyben, oktatásban, várostervezésben stb. látható trendeket vizsgálta félszáz neves nemzetközi előadó részvételével, ahol világszinten neves előadók követték egymást a színpadon három napon át. Az esemény közel tucat helyszínen zajlott, a központ az Akvárium Klub volt. A technológiai és társadalmi kérdésekkel egyaránt foglalkozó rendezvény a TED konferenciák optimista világát idézte, egymás után sorjáztak az inspiráló előadások, a jelen elitje szemszögéből. Az eseményen bemutatkozott tucatnál több interaktív lab és több tucat zenei fellépő. A Brain Bar Budapestnek a szervezők láthatóan hagyományt szeretnének teremteni, az elsőt a WE Love Budapest, a HG Media és a Magyar Telekom mellett a Magyar Nemzeti Bank Alapítványa, a PAGEO is támogatta.

Ezzel összefüggésben Florida felidézte másik kedvenc gondolatát, a gazdaság felpörgetéséhez szükséges “3 T”-t: technológia, tehetség, tolerancia. Fentebb már mindegyikről volt szó, Magyarországgal kapcsolatban Florida azt jegyezte meg, hogy egyedül a toleranciamutatóban állunk rosszul, pedig egyik “T”-vel sem szabad fukarkodni, ha sikeres várost akarunk.

A Föld lapos

“A technológia meghódította a távolságot, a helyek már nem fontosak ebben a korban” – mondta Florida, aki szerint a világhálóval összekötött globális világban a világ kilapult, a Föld bármely pontjáról bárki bekapcsolódhat a tudásiparba. Igaz, ennek ellenére körülbelül negyven megarégióban jön létre az innovációk 90 százaléka. Ezekben a funkcionálisan összekapcsolódó, országhatárokon átívelő, gazdaságilag kiemelkedő régiókban él a bolygó lakosságának 80 százaléka, és itt termelődik a világ GDP-jének elsöprő hányada. “Ez az ipari kapitalizmus történelmi aberrációja” – kommentálta Florida, hogy szerinte ez meg fog szűnni, de jelenleg tagadhatatlan valóság.

hvg.hu

Ezzel vissza is kanyarodhatott kedvenc témájához, a városok fejlesztéséhez, és előhúzta egy másik vesszőparipáját, a “hely minőségének” fontosságát. Budapesttel kapcsolatban kiemelte a kulturális hagyományok és a természeti környezet “páratlan együttállását”. Szerinte ezekre kellene építeni, és akkor valóban Budapest lehet a következő London vagy New York. Ugyanis ezek a városok már olyan keményen dzsentrifikálódtak, és annyira drágák lettek, hogy lassan csak a globális elit (az 1%) engedheti ezeket meg magának – mondta mindezt a dzsentrifikáció nagykövetének is nevezett professzor.

Provokálni akart a kormánybiztos

Richard Florida után Fürjes Balázs, a Budapest kiemelt beruházásaiért felelős kormánybiztos kapta meg a mikrofont, aki azzal kezdte, hogy provokatív dolgokat fog mondani, ezért a sajtó munkatársai keressék meg előadás után, ha írnak az előadásáról.

Fürjes előadása a címe szerint a 2025-ös Budapestről kellett volna, hogy szóljon, azonban konkrétumok helyett semmitmondó általánosságokkal készült a kormánybiztos. Amik még csak provokatívak sem voltak. Például elmondta, hogy nincs globálisan működő recept, így Floridáét is finomítani kell a helyi viszonyokhoz. Azt is mondta, hogy Budapest tele van energiával, és a reneszánszát éli.

Na de ahogy a nemzeteknél, úgy a városoknál is kulcsfontosságú az identitás kérdése. “Budapestnek Budapestnek kell lenni most és a jövőben is” – provokált tovább Fürjes. A k

ormánybiztos szerint az identitással két rossz dolog történhet: el lehet veszíteni, de az is hiba, ha másnak akar valami látszani, mint ami. Ezért Fürjes szerint Budapest identitására nagyon kell ügyelni, amit úgy képzel el, hogy egyszerre univerzális és helyi. Helyi, azaz magyar. És univerzális, azaz keresztény.

Amellett, hogy Fürjes magyar, keresztény Budapestet szeretne, azt a Budapest-koncepciót is támogatásáról biztosította, ami szerint a belső városmag külön adminisztrációs egység lenne.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!