szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A pénzügyi válsághelyzet miatt 116 településen nem fogja elvinni a szemetet az érintett Zöld Híd Kft. A lakosság, az érintett 125 ezer család addig is gyűjtse a hulladékot, amígy a Katasztrófavédelem meg nem szervezi a szemét elvitelét. A cégnek 2,5 milliárd forintra lenne szüksége. A hiány oka többek közt a rezsicsökkentés.

Amitől tartani lehetett, bekövetkezett: hétfőtől leáll a szemétszállítás 116 településen, 125 ezer érintett családnál. Az érintett Zöld Híd Kft. hivatalos közleményt adott ki, melyben bejelentik,

"társaságunk október 29-től (hétfő) a hulladékszállítást a működtetés pénzügyi feltételeinek hiánya miatt, határozatlan időre felfüggeszti".

A cég dolgozik a helyzet megoldásáért, a szükséges forrásokat szeretné megkapni. "Ez ügyben korábban tárgyalásokat kezdeményeztünk a finanszírozásért felelős Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.- vel. Pénzügyi teljesítés esetén a szolgáltatásainkat azonnal indítjuk."

A leállás 1-2 szállítás kimaradását jelenti, utána a Katasztrófavédelemnek kell gondoskodnia a szemét elszállításáról. Ez azt jelenti, egy hétig áll majd a szemét az érintett telpüléseken. És ott mi lesz? Mindenki zsákban gyűjtögesse a szemetet.

"Kérjük, hogy a felhalmozódó hulladékot biztonságos módon, az edény méretének megfelelő, a későbbi elszállíthatóság érdekében lezárt zsákokban, lehetőleg saját területen tárolják.

Társasházak esetén javasoljuk, hogy a közös képviselő vagy a gondnok segítségével jelöljék ki az átmenetileg felhalmozódó, zsákokban gyűjtött hulladékok ideiglenes tárolási helyét."

Senki ne vigye a cég telephelyeire a szemetet, mert azok sem lesznek nyitva.

A szemétszállítás elmaradása miatt a szemétdíjat nem utalja a cég vissza, mert a szemetet később el fogja szállítani valaki.

Leállnak a kukásautók

A kukásautók minden érintett településen elndultak pénteken, ma csak a Katasztrófavédelmet és az érintett önkormányzatokat értesítette a cég, hogy a kialakult helyzetben hétfőtől már nem tudják vállalni a szemétszállítást. (Egy ilyen levelet tett ki Fót városa a Facebookra, ebben az áll, a Zöld Híd tárgyalásokat kezdeményez, és minden érintett partnerrel a lehető legmesszemenőbbik együttműködik.)

Az alulfinanszrozást a rezsicsökkentés okozta: a cég szerint a közszolgáltatási díjak 2012-es befagyastása is hozzájárult a vásághelyzet kialakulásához, és erre jött a rezsicsökkentés, e-útdíj, tonnánkénti 6000 forintos lerakési járulék, banki tranzakciós adó. Összesen 2,5 milliárd forint kellene az elmaradt fejlesztésekhez.

Ez csak akkor nem lesz így, ha a Kukaholding elismeri a cég igényeit, és rendezi a kérdést. A Zöld Híd ugyanis 130 millió forinttal kap kevesebbbet minden hónapban a működéshez szükséges öszegnél, tehát ebben nics benne a fejlesztés, amortizáció költsége. A Zöld Hídnak lejárt tartozásai vannak, ezeket rendezné, illetve újraindítaná a szolgáltatást, ha a szükséges pénzt megkapná. A cég a dolgozók október havi bérét félretette, de az üzemanyagra már nem jut pénz - addig mennek a kukásautók, amíg van bennük gázolaj, benzin. Innentől csak a közüzemek, iskolák, kórházak, (és a halottak napjára tekintettel) a temetők szemetét viszik el. És, mint írtuk, a telephelyek is bezárnak.

Agyrém

A kormány belengette a Katasztrófavédelmet, mint megoldást, az intézmény át tudja venni a szolgáltatást. A Katasztrófavédelmet kerestük az ügyben, milyen járműparkkal és szakembergárdával oldaná meg a feladatot, válaszuk nem is lehetne semmitmondóbb: "A katasztrófavédelem szükség esetén a hulladékszállítás biztosítása érdekében a vonatkozó jogszabályok szerint fog eljárni".

A forrásunk szerint a Katasztrófavédelemnek egy kukásautója sincs, ő csak a szemétszállítás megszervezését tudja megoldani, amire csak a súlyos munkaerőhiánnyal küzdő FKF Zrt. alkalmas - nekik kéne a sok nógrádi kis falu szemetét elszállítani hétfőtől - a céget megkrestük kérdéseinkkel. Teherautókkal nem lehet a szemetet szállítani, ezekhez speciális járműpark kell: szelektív hulladéknak is külön, a zöldhulladéknak is külön jármű kell, erősebb, tömörítős. Délután várható az ügyben a cégtől hivatalos tájékoztatás.

Mivel a Katasztrófavédelem soraiban leginkább tűzoltók dolgoznak, megkérdeztük az Egységes Tűzoltó Szakszervezet társelnökét, Antalfi Zsoltot, hallottak-e arról, hogy a Katasztrófavédelem tűzoltókat akarna-e átképezni szemétszállításra.

"Ez egy agyrém",

mondja Anftalfi, aki szerint a Katasztrófavédelemnek maximum talicskái vannak szemétszállításra. Miközben egyre több feladatot testálnak a Katasztrófavédelemre, a tűzoltók bérezése katasztrofális: 9 év munkaviszony után 169 ezer forint nettó bér a "jutalom". Ehhez képest a rendvédelem kötelékeiben a tűzoltók a katonai ügyészség sokkal szigorúbb elbírálása alá esnek, a feddhetetlenség alap. Antalfi nem tudja elképzelni, hogy akkor hogy lesz a napi munkavégzés, reggel eligazítják őket: te életet mentesz ma, te pedig kukásautóra?

Ráadásul képezni is kéne a tűzoltókat (ha nem civil kukásokat vesz fel a Katasztrófavédelem, mint ahogy az a kéményseprőknél történt)., de mikor? Szabadnapon? Antalfi szerint nem életszerű ez a kormányzati kommunikációba bedobott ötlet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!