szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az olasz vádiratban még csak nem is említik, hogy a busz sofőrje súlyos alvászavarban szenvedett.

Az olasz bíróság már a negyedik tárgyalást tartja a veronai buszbaleset ügyében. Az Index cikke szerint gyakran alapvető információk vagy éppen fontos szakértői vélemények szívódnak fel az olasz és a magyar hatóságok között. Ilyen például, hogy szó sem esett arról eddig, hogy a buszsofőr, V. János

kóros alvászavarban, vagyis súlyos apnoéban szenvedett a baleset idején és az azt megelőző csaknem húsz évben.

A magyar hatóságok szerint a szakértői véleményt megküldték az olasz hatóságoknak, de a vádiratban még említés szintjén sem szerepel. Az egyik áldozat családtagja azt állítja, hogy az olasz ügyészség nem találja az iratot. A hozzátartozók szerint ez a szakértői vélemény akár perdöntő jelentőségű is lehetne. A cikk szerint ezért végül a saját költségükön fordíttatták le az szakértői véleményt, és nyújtották be még a márciusi tárgyaláson.

Magyarországon is folyik eljárás az ügyben. Mint arról már korábban beszámoltunk, itthon egyetlen embert gyanúsítottak meg, V. János háziorvosát, foglalkozás körében elkövetett, gondatlan veszélyeztetés vétségével. A gyanúsítással szemben panasszal élt, de ezt a hatóság elutasította. A Bács-Kiskun Megyei Főügyészség szerint az orvos tudott a sofőr alvászavaráról, és soron kívüli vizsgálatot kellett volna elvégeznie, és el kellett volna tiltania az éjszakai vezetéstől.

Az Index megismerte a vallomásokat és abban az olvasható, hogy a sofőr alvászavarát vizsgáló neurológus a rendőröknek azt mondta, hogy a férfinak légzést segítő készülék állandó használatát írta fel, és 2 hónap próbahasználatot javasoltak neki, melyet 2016. március 1-jén kezdett és május 10-én fejezett volna be. Azért a feltételes mód, mert a buszos cég üzemorvosa április 22-én kiállította a férfinak a munkaköri orvosi alkalmassági véleményt. Ő ugyanis – állítása szerint – egyáltalán nem tudott arról, hogy a sofőrt alvászavarai miatt kezelik. Szerinte annak az orvosnak kellett volna szólnia erről, aki vizsgálta a férfit.

A busszal sem volt minden rendben, több engedély nélküli átalakítás is történt rajta. 2003-ban hozták forgalomba 53 férőhellyel, de később még 5 ülést behelyeztek. Beszereltek a járműbe ezen felül pót-üzemanyagtartályt is, holott erre a buszt üzemeltető cég, a Pizolit Kft. nem volt jogosult. Ráadásként a busz részecskeszűrőjét is kiszerelték. A busz el sem indulhatott volna, mert közúti közlekedésre alkalmatlan volt.

A magyar rendőrség mindezek ellenére nyáron bűncselekmény hiányában megszüntette a nyomozást a buszt fenntartó társasággal szemben.

Az egyik hozzátartozó olyan információt kapott, hogy a sofőr háziorvosával szemben is megszüntethetik az eljárást. Úgy fogalmazott, szomorú és nonszensz, hogy olyan orvosok, akik nem ismerik a törvényt, nem ismerik a kezelési protokollt, nem vonhatók felelősségre.

Az olaszországi Verona közelében 2017. január 20-án éjjel tizenheten haltak meg, amikor a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjait és tanárait szállító busz balesetet szenvedett. A buszon 56-an utaztak, 43 gyermek, 11 felnőtt és a 2 sofőr.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!