szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Rác Gábor azt állítja, hogy azért bocsátotta el a tankerület vezetője, mert véleményt mondott arról, ahogyan egy kollégáját ért igazságtalanságot kezeltek.

Ötszáznál is többen írták már alá azt a petíciót, amely a szombathelyi Bartók Béla Zeneiskola tanárának elbocsátását követően indítottak szülők. Rác Gábort az illetékes tankerület vezetője, Fodor István azután küldte el, hogy kritizálta az iskolája igazgatóját.

Az ügy még tavaly augusztusban kezdődött azzal – írta korábban a Nyugat.hu –, hogy kinevezték a zeneiskola új igazgatóját, Czenek Lászlót, aki mellett Pulay Teréz pályázott még a posztra, aki aztán az intézmény igazgatóhelyettese lett. Pulay a lap beszámolója szerint mesterpedagógusi vizsgát tett, ahol két külső szakértő mellett harmadik, belső bírálójának Czenek László jelentkezett. Vizsgamunkája február végi védésén azonban nem kapta meg a minősítést, miután a zárt rendszerű pontozás eredménye csak 82 százalékos lett. Holott legalább 85-öt kellett volna szereznie.

A lap szerint a két külső szakértő úgy megdöbbent ezen, hogy amikor Pulay fellebbezett, közölték a saját értékelésüket: az egyikük 100, a másikuk 91 százalékot adott. Így egyértelművé vált, hogy saját iskolájának igazgatója, korábbi riválisa pontozta le Pulayt. Az Oktatási Hivatal helyt adott a pedagógus fellebbezésének, aki így megismételheti a vizsgát egy másik bizottság előtt.

Az eset híre eljutott a zeneiskola többi tanárához is, akik többsége a Nyugat.hu cikke szerint erkölcsileg elfogadhatatlannak találta az igazgató értékelését, holott korábban és azt követően sem adta jelét annak, hogy elégedetlen lenne Pulay munkájával.

A pedagógus mellett kiállók nevében Rác Gábor felkereste a szombathelyi tankerület vezetőjét, Fodor Istvánt, és felszólította, hogy hívja vissza Czeneket az igazgatói posztról vagy hagyja, hogy bizalmi szavazást tartsanak róla.

Fodor ehelyett vizsgálatot indított és mediációt rendelt el, aminek eredményéről szintén a Nyugat.hu számolt be: az igazgató és helyettese kibékült, írásba adták, hogy a céljuk az iskola színvonalas működtetése, ami csatározások közepette nem lehetséges. A lap megkereste Rác Gábort is, aki annyit mondott:

Az erkölcsi győzelem a miénk, de a végeredmény sajnálatos.”

Rác azt már a Savaria Fórumnak nyilatkozta, hogy e mondata miatt behívatta magához Fodor, aki állítása szerint azt közölte vele, hogy megsértette a tankerületet, kétségbe vonta az ítéletet és rossz hírét keltette az iskolának. „Felajánlotta, hogy kezdeményezzem a közös megegyezéssel történő felmondásomat, amit elutasítottam, így a fenti indokkal, mai nappal elbocsátott az állásomból. Pulay Teréz pedig nem lehet többé igazgatóhelyettes.”

A cikkben megjegyezték, hogy Rácnak harminc napja van fellebbezni a döntés ellen.

A tankerület igazgatója közleményt adott ki az ügyben, amelyben azt írta: Rác Gábor hegedűtanár mintegy negyven levelet írt kollégáinak, buzdítva vagy éppen megfenyegetve őket, hogy jól gondolják meg, kit támogatnak a vitában, két alkalommal még a tankerületi igazgatót is megfenyegette, hogy országos sajtóbotrányt robbant ki. A tankerület mindent elkövetett az ügy békés rendezése érdekében, mediációs eljárást folytatott le, majd közös nyilatkozattal próbálta a feszültséget csökkenteni. Az intézményből érkező visszajelzések alapján azonban a légkör továbbra is feszült, a szakmai munka nehézségbe ütközik, ezért a tankerület egy másik intézmény ajánlott munkát Rác Gábornak, amit ő nem fogadott el.

Lemondott a „vasalódeszkás tanárt" a diákjaitól eltiltó tankerületi igazgató

Balázs József döntése miatt vizsgálatot indított az oktatási jogok biztosa.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gyarmathy Éva Élet+Stílus

Gyarmathy Éva: Erőszak kontra szakértelem

A rendőri megoldások és fegyverek nem megoldják, hanem növelik a feszültséget, amit az egyenlőtlenség okoz. És ez mindenhol így van és így lesz. Az Egyesült Államokban is, a magyar iskolákban is.

Balla István Élet+Stílus

Ahol eleve hatékonyabb az iskola, ott jobban működik a távoktatás is – interjú Csapó Benővel

Eddig optimista hipotézis volt, hogy a pedagógusok tudnának önállóbban, a mindenkori helyi feladatokhoz alkalmazkodva dolgozni, a távoktatás erre kézzelfogható bizonyítékot nyújtott. Széles körben megtapasztaltuk, hogy a hagyományos iskola számos tevékenységi formája felesleges, és kipróbáltunk új dolgokat, amelyek hatékonyabbnak tűnnek – állítja Csapó Benő oktatáskutató, akivel arról is beszélgettünk, miért fontos igazán a PISA-teszt eredménye.