Tetszett a cikk?

Villamosmegálló a Mechwart liget és a Margit híd között? Vitézy Dávid szerint harminc éven belül ez elképzelhetetlen. De a kerületet vezetők szerint nem ez az egyetlen módszer arra, hogy jobb hely legyen a budai autópálya. Egy évvel az önkormányzati választások előtt nagy tervekről kezdett beszélni a II. kerület egy csütörtöki beszélgetésen, ahová a BKK volt vezetője is hivatalos volt.

Mi a baj a Margit körúttal? Erre a kérdésre könnyű választ adni még laikusként is: zajos, tele van autóval, Őrsi Gergely II. kerületi polgármester szerint erre pedig még az is rárakódik, hogy aszimmetrikusan vannak kiépítve a villamosmegállói. Ebből pedig csomó probléma fakad – megoldásuk pedig csak kis lépésekben lehetséges.

De haladjunk az elejétől: mit jelent az, hogy aszimmetrikusak a villamos megállók a Margit körúton? Azt, hogy a Széll Kálmán tér és a Margit híd között van a 4-6-os legrövidebb és leghosszabb megállója: a Széll Kálmán tér és a Széna tér között a villamos alig indul el, húsz másodperc alatt megteszi a távot, a Mechwart liget és a Margit híd budai hídfője között pedig rögtön ott a 4-6 (és ezzel együtt a budai fonódó 17-es járatának) leghosszabb megállója. Mi ezzel a probléma? Elég ránézni a körút ezen szakaszára: kihalt, sivár, egy üzlet sincs, egy étterem sem tudott megkapaszkodni (elég a tavaly decemberben bezárt Halkakasra gondolni), a kocsmák kínlódnak – élet tehát ott van, ahol megáll a villamos. Erre a problémára próbált egyelőre nem megoldást, csak vitaindítóként közös pontot találni csütörtök koraeste Őrsi Gergely társaságában Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke, Vitézy Dávid közlekedési szakértő és Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.

Őrsi rögtön egy rendkívül meredek ötlettel nyitott:

mi lenne akkor, ha beraknának még egy megállót a Mechwart liget és a Margit híd budai hídfője közé?

Hogy mitől meredek az ötlet, arra Vitézy Dávid válaszolt: attól, hogy sokmilliárdos beruházásról van szó. Azt pedig már csak mi tesszük hozzá, hogy jelen pillanatban a közlekedési tárca Lázár Jánosnál van, a fővárosban közlekedési témában pedig a kormánytól – még ha nem is közvetlenül Lázártól – egyetlen kommunikációs panel jön: hogy autósüldözés zajlik. Így Őrsiék jelenleg azzal kénytelenek kísérletezni, hogy egy forgalmi kérdést (mert a Mechwart és a Margit híd közötti szakasz fellendítése tulajdonképpen forgalmi kérdés) igyekeznek olyan eszközökkel megoldani, amiknek látszólag semmi közük nincs a forgalomhoz. Ilyen például a kerület három éve futó Margit negyed programja, ami egész konkrétan a városrész rehabilitációját hirdette meg: új közösségi terek, az üresen álló közösségi terek bérbe adása, kulturális programok szervezése, infrastrukturális fejlesztések (már amennyire a kerületi büdzséből telik). Őrsiék ezekkel dolgoznak és remélik, hogy egyszer elérik ezekkel azt a kritikus tömeget, amit már a kormány – vagyis az infrastrukturális fejlesztések fő beruházója – is kénytelen észrevenni.

Megállót rakni a Mechwart liget és a budai hídfő közé azonban jelen keretek között megoldhatatlan feladatnak tűnik, Vitézy szerint pedig a következő harminc évben erre jószerivel esély sincs. Méghozzá azért, mert a Margit körút – ha kicsiben is, de – gyakorlatilag Buda autópályája: kétszer két sávon dől a forgalom, ennek csillapítása pedig még az ambiciózusabb tervekben sem realitás. Ahhoz ugyanis kétszer egy sáv kellene minden irányba, viszont ebben az esetben nem volna olyan út – sem a II., sem a XII. kerületnek nincs ilyen úthálózata – ami felszívná az agglomerációból és a kerület nyugodtabb részeiről ide dőlő forgalmat. Ha sávokat zárnának le, Őrsi szerint az autósok egyszerűen feltódulnának a hegyre, ez pedig nem jelentene érdemi megoldást.

A villamosmegálló kiépítéséhez viszont elengedhetetlen lenne a forgalom csillapítása, hiszen jelenleg ha oda is képzelünk egy megállót a Mechwart és a budai hídfő között álló ferences templom elé, nehéz azt elképzelni, hogy hogyan lehet úgy kiépíteni, hogy egyszerre legyen akadálymentes és az autók is férjenek el mellette.

Ötlet szintjén csütörtök este Vitézy bedobta, hogy el lehetne gondolkozni az egyirányú megálló kiépítésén (azt ugyanis senki nem gondolja komolyan a szakértők közül, hogy megállót az autóforgalomba be lehet rakni, hogy a gyalogosok az autók között várjanak, majd szálljanak fel a villamosokra), ennek azonban Bodor Ádám szerint már csak az utastájékoztatás szempontjából is akadnak kihívásai. Egyirányú megállók ugyanis – ha nem is sok – de vannak Budapesten. Bodor beszámolója szerint pedig többször is előfordult már, hogy az utasok nem értették a fogalmat sem, így odamentek a villamos ablakait, ajtóit kopogtatni, hogy nyissa ki nekik az ajtót.

A helyzetet Balogh Samu foglalta össze jóval tömörebben: a megoldáshoz „vagy nagyon sok pénzre, vagy elképzelhetetlen megoldásokra van szükség”.

De akkor mit lehet tenni? Ebben minden szakértő egyetértett: azt, amivel Őrsiék is kísérleteznek évek óta, vagyis hogy megpróbálják fellendíteni a gyalogosforgalmat milliárdos beruházások nélkül – ezzel pedig lehetőséget teremtenének a Margit körút újbóli fellendülésének. A körút ugyanis tranzitút fog maradni: Bodor azt mondta, még a középtávú tervekben is akként szerepel, hiszen akkora forgalmat visz Pest felé, amivel nem tudnak máshol mit kezdeni. A Margit körútnak ugyanis az agglomeráció forgalmát is fogadnia kell, azt pedig nem lehet egy az egybe azonnal leválasztani.

Megoldási kísérletek persze vannak: ilyen az évek – ha nem évtizedek – óta ígért részleges budakeszi buszsáv, vagy az M0-s körgyűrű valóban évtizedek óta emlegetett bezárása. Utóbbit viszont például pont Őrsi sem támogatná úgy, ahogy az a legutóbbi tervekben szerepelt, hiszen az egy lehajtót hozna a II. kerület közelébe – vagyis nem csökkentené, hanem növelné a körút és a kerület forgalmát.

És itt jutunk vissza a kormány által Karácsony megválasztása óta emlegetett autósüldözéshez: a II. kerület P+R parkolót szeretne a Hűvösvölgybe, hogy legalább onnan kevesebb autó zúduljon be. Kevesebb autó, kevesebb probléma – ez viszont addig Balogh Samu szerint nagyon nehezen oldható meg, ha közben folyamatos az a trend, hogy a fővárosból kiköltöznek az emberek az agglomerációba. Mi a baj az agglomerációval? Leginkább az infrastruktúra hiánya, ehhez pedig elég visszapillantani a tavalyi, solymári vízhiányra. Viszont nem csak a víz hiányzik, hanem jószerivel minden: az iskola, az egészségügy, a kultúra, vagyis a kiköltözők elkezdenek visszajárni a fővárosba – autóval. A kormány pedig Balogh szerint mindezt jelentősen fűti is, legyen szó a csokról és az egész támogatási rendszerről.

Gyors megoldást várni a Margit körúti helyzetre felesleges, középtávon viszont, ha bejön Őrsiék terve, talán élhetőbb lesz a „budai autópálya” környéke. A Fővárosi Önkormányzat mindenesetre már kidolgozott egy stratégiát, amivel élhetőbbé tennék a sugárutak környékét, ennek egyik zálogát pedig a villamosfejlesztésekben látják. Azt viszont, hogy mindez csupán okosan időzített és (a II. kerület esetében) szűk körben tesztelt kampányszöveg csupán egy évvel a választások előtt, vagy komolyan vehető városfejlesztési koncepció, egyelőre lehetetlen eldönteni.

Új villamos a Bajcsy-Zsilinszky úton, bringautak a Váci és az Üllői úton - mutatjuk a főváros sugárút-tervét

Kétszázmilliárd forintos fejlesztési csomagot álmodott meg Budapest vezetése a 3-as metró vonalának felszínére: új villamost, a felüljárók elbontását, bicikliutakat ígértek. A projekttel egy gond van: EU-s pénzből valósítanák meg, ráadásul abból a forrásból, amit az Unió jogállamisági problémák miatt nem hajlandó egyelőre átutalni Magyarországnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!