szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Terézváros polgármestere szerint akár működik a telefonfülkékben a készülék, akár nem, akár kártyás, akár érmés, akár vécének használják egyesek, akár szemetesnek, az oldalán lévő hirdetések jól jövedelmezhetnek. Egyetlen fél profitál belőle: a Magyar Telekom.

Soproni Tamás, Terézváros polgármestere Facebook-oldalán tett közzé felhívást, melyben arra szólítja fel a Magyar Telekomot és az NMHH-t, hogy szüntessék meg végre a minősíthetetlenül ronda, mocskos, többségében használhatatlan belvárosi telefonfülkéket, vagy legalább takarítsák őket.

Fotó: Tuba Zoltán/Facebook
A polgármester bejegyzése szerint ez ügyben már 2021 óta levelezik az önkormányzat a Telekommal és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal, de érdemben semmi sem történt. Noha az NMHH a jogosult meghatározni, hogy mennyi telefonfülkét kötelező fenntartani egy településen, azok felszámolására tett lépések nem jártak sikerrel. Annak ellenére sem, hogy az 1 kilométer hosszú Teréz körúton 100 méterenként áll egy ilyen bódé – ez a szám a fülkék állapotától függetlenül is teljesen indokolatlan – véli a polgármester.

Soproniék úgy döntöttek, mindenki számára nyilvánvalóvá teszik, hogy a fülkék állapotáért, ezért a szégyenért, ami Budapest szívében van, s amit ezrek láthatnak minden nap, a Magyar Telekom a felelős.

„De kinek az érdeke, hogy álljanak ezek a fülkék?” – teszi fel a kérdést Soproni. „Nem a budapestieké, hiszen szinte senki sem használja őket. Nem a budapestieké, hiszen csúfítják a városképet. Egyetlen fél profitál belőle: a Telekom. Ugyanis akár működik a készülék benne, akár nem, akár kártyás, akár érmés, akár vécének használják egyesek, akár szemetesnek, az oldalán lévő hirdetések jól jövedelmezhetnek.”

Fotó: Tuba Zoltán/Facebook
Az önkormányzat ezért a júniusi testületi ülésén úgy döntött, hogy a településkép védelméről szóló rendeletében módosítja, és ha az állami főépítész vagy más állami szerv közbe nem szól,
  1. a telefonfülkék utcabútornak fognak minősülni, melyeken tiltják a reklámok elhelyezését,
  2. előírják, hogy az utcabútorok esztétikus megjelenéséről, fenntartásáról, tisztításáról a tulajdonos köteles gondoskodni, ha pedig ezt elmulasztja, akár 2 millió forintig bírságolható.

És hogy mit szeretnének elérni?

Fotó: Tuba Zoltán/Facebook
  1. Kérik a jogalkotókat és az NMHH-t, hogy vegyék ki a telefonállomásokat az egyetemes szolgáltatások sorából, és zárkózzanak fel ezzel a XXI. századhoz. Ahogy ezt megtették pl. Csehországban már 2020-ban, úgy Magyarország is megteheti 2023-ban.
  2. Kérik a Magyar Telekomot, hogy azokat a fülkéket, amelyekben nincs, vagy használhatatlan a telefonkészülék (pl. telefonkártyás), azonnal bontsa el.
  3. Felszólítják a Magyar Telekomot, hogy végezze el a fülkék graffiti-mentesítését, és a szerkezeti javításokat, festést.
  4. Felszólítják a Magyar Telekomot, hogy napi szinten biztosítsa a fülkék ellenőrzését, takarítását.
Fotó: Tuba Zoltán/Facebook

Amennyiben a Magyar Telekom ezeket a feladatokat nem képes tulajdonosként és üzemeltetőként ellátni (miközben a fülkék oldalát a mai napi hirdetési felületként értékesíti), úgy ellenszolgáltatás fejében az önkormányzat átvállalja a teendőket. Emellett az önkormányzat arra is nyitott, hogy a funkció nélküli fülkéket hasznosítsa, akár művészeti projektekhez, akár közösségi funkcióra.

Soproni azt is megemlíti, hogy a Színes Erzsébetváros csapata is figyelemfelhívó akciókkal próbálja elérni, hogy a döntéshozók és a Telekom is kezdjen valamit ezzel a problémával. Emellett mindenkit arra kér, ha koszos fülkét lát, fotózza le, és küldje be a fotót a Telekomnak és az NMHH-nak az ugyfelszolgalat@telekom.hu és az info@nmhh.hu címre, hadd érezzék, hogy milyen sokakat zavar ez az állapot!

Frissítés: a Magyar Telekom reagált a VI. kerület kéréseire. Mint írták,

„A Magyar Telekomnak, mint egyetemes szolgáltatónak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kijelölő határozatából eredő kötelezettsége, hogy az egyetemes szolgáltatási területén minden háromezer főnél kisebb lélekszámú település esetében településenként legalább egy darab, ennél nagyobb településeken pedig minden megkezdett háromezer lakosonként legalább egy darab nyilvános telefonállomást működtessen. Jelenleg a Magyar Telekom a fennálló egyetemes kötelezettség miatt nem szerelhet le tömegesen telefonfülkéket”.

Azt is hozzátették: „jelenleg is folyik az üzemelő nyilvános távbeszélő állomások mennyiségének áttekintése, racionalizálása, melynek keretén belül várhatóan több – az egyetemes kötelezettségen túli – telefonkészülék és telefonfülke leszerelésére, illetve típuscseréjére kerül sor. Ennek keretén belül a Magyar Telekom az elmúlt évben Budapesten nagyságrendileg 400, vidéken 50 telefonfülkét szerelt le. A Telekom éves szinten közel 350 millió forintot költ a fülkék fenntartására.”

Ami pedig a koszt és rongálást illeti: a nagyvárosokban, kiemelten Budapest területén sokszor az átlagosnál gyakoribb takarítás és karbantartás szükséges. „A telefonfülkéket rendszeresen ellenőrizzük, takarítjuk, illetve a lakossági bejelentésekre soron kívüli takarítást rendelünk meg, ilyen módon igyekszünk a telefonfülkéket rendben tartani, a szennyezéseket eltávolítani, a rongálásokat javítani annak érdekében, hogy a távbeszélőhelyeket ügyfeleink a jövőben is rendeltetésüknek megfelelően tudják használni” - írta a telefontársaság.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!