A főnök hazudik!
A cégvezető az egész vállalat lelke, mozgatórugója. Ha valamit elszúr, nemcsak az üzlet, a dolgozók is bukhatnak. Egy rossz döntés, egy rosszul megfogalmazott - vagy szándékosan elferdített - közlemény elég ahhoz, hogy a vezetőbe vetett bizalom meginogjon.
A Stanford Egyetem két kutatója, David F. Larcker és Anastasia A. Zakolyukina úgy döntött, több ezer értekezlet és felszólalás hanganyagát megvizsgálva elemzi, hogyan és mikor ferdítik el az igazságot a cégvezetők és milyen nyelvi sajátosságokkal jár, ha mellébeszélnek vagy éppen hazudnak - írja internetes oldalán az amerikai közrádió, az NPR (National Public Radio). A Detecting Deceptive Discussions in Conference Calls elnevezésű felmérésben Larcker és Zakolyukina összegezi vizsgálatának eredményeit, néhány kulcsfontosságú motívumot hangsúlyozva.
Megállapították többek között - a hanganyagok leiratát tanulmányozva -, hogy ha a vezetők igyekeznek pozitív érzelmeket sugározni, a gondtalanság látszatát kelteni, ugyanakkor olyan általános frázisokkal, túlzásokkal élnek - miszerint minden a legnagyobb rendben van, csodálatos, a vállalat helyzete kitűnő, jobb nem is lehetne, a csapat remek, kiválóan dolgoznak együtt, csak álmodni lehet ilyen sikerről -, egyértelműen kiderül, hogy valami sántít.
A szerzők példaként az Enron energetikai cég egykori vezérigazgatója, Kenneth Lay alkalmazottaknak címzett szavait idézik, amelyek éppen akkor hangzottak el - 2001-ben -, amikor a cég korrupciós botrányba keveredett (2002-ben Lay le is mondott.) Beszédében a cégvezető hangsúlyozta, hogy a vállalat helyzete stabil, piaci előnye nagy, a jövőben újabb és újabb területeket tudnak majd meghódítani. Kompenzáció volt ez, törekvés, hogy az aktuális helyzetet, ami éppen ennek ellenkezője volt, leplezze - vélik a tanulmány készítői, akik éppen a gondtalan hangnem, a semmitmondó - általános - szöveg miatt vélik úgy, hogy egyértelmű a ferdítés.
Zakolyukina szerint azok, akik igyekeznek leplezni a valós helyzetet, tényeket, gyakran használják a csapat szót és a mi személyes névmást, hogy ezzel is hangsúlyozzák, közös a cél, az érdek, ezzel együtt a felelősség. Amikor a cégről és annak jövőjéről beszélnek, és kerülik az egyes szám első személy használatát, jelzik, hogy a vállalat összes dolgozója felelős a jelenlegi helyzetért, az eseményekért pedig, amelyek következnek, nem vállalnak felelősséget.