szerző:
OS
Tetszett a cikk?

Március 23-24-én tartott Európai Tanács következtetéseiben megfogalmazza, hogy az Európai Bizottság vizsgálja meg az állami támogatások előzetes bejelentés nélkül nyújtható összeghatára, az úgynevezett de minimis küszöb duplájára emelésének lehetőségét.

Baráth Etele, az európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter 2006. május 10-én levélben fordult az Európai Bizottsághoz, közvetlenül Neelie Kroes
versenyügyi biztos asszonyhoz annak érdekében, hogy az állami támogatásokat szabályozó rendelkezések – jelenleg bizottsági kidolgozás alatt álló – módosítása megfeleljen a magyar kis és közepes vállalkozások érdekeinek és elősegítse az Európai Unió versenyképességének fokozását.

A Bizottság tavaly júniusában meghirdetett Állami Támogatási Cselekvési Tervnek megfelelően el is készítette az új de minimis csoportmentességi rendelet tervezetét, amely 150 ezer euróra (körülbelül 38 millió forint) emelné a jelenleg 100 ezer eurós plafont. Az összeghatár emelését támogató Magyarország – számos tagállammal egyetértésben – egy magasabb összeg (200 ezer euró) mellett száll síkra.

Az emeléssel egyidejűleg azonban a tervezet komoly korlátokat állít fel a csekély összegű támogatásokra vonatkozóan. Kimondja, hogy a rendelet csak olyan vissza nem térítendő- és egyéb formában nyújtott támogatásokra alkalmazható, amelyek esetében a bruttó támogatástartalom előzetesen pontosan kiszámítható anélkül, hogy kockázatelemzést kellene végezni.

A fentieken túl kívül maradnának a rendelet alkalmazási körén azok a hitelekből, kezességvállalásból, kockázati tőkebefektetésből és tőkeinjekcióból álló támogatások is, amelyek esetében az ügylet teljes értéke meghaladja a de minimis határt – tekintet nélkül arra, hogy a Bizottság értelmezésében az adott támogatás transzparensnek minősülne-e.

A magyar álláspont szerint az említett támogatási formák nagyobb része esetében a támogatástartalom ugyanúgy számszerűsíthető, mint a vissza nem térítendő támogatás esetében, ezért a tervezet javasolta megkülönböztetés – amely jelentősen leszűkítené a tagállamok mozgásterét – nem indokolt.

A szabályok ilyen módosulása rendkívül kedvezőtlenül érintené a piaci kockázatoknak egyébként is jobban kitett kis- és középvállalkozások (KKV-k) forráshoz jutását, amely nem csupán a tavaszi Európai Tanács következtetéseivel és a Bizottság KKV támogatási politikájával ellentétes, hanem az Állami Támogatási Cselekvési Tervben foglalt célkitűzésekkel is.

A fenti szabály alkalmazása ugyanis feltehetően a vissza nem térítendő támogatások irányába való hangsúlyeltolódást eredményezi, csökkentve a vállalati alkalmazkodáson alapuló gyors hatékonyságjavulás lehetőségét, amely
nincs összhangban a hatékony és jobban célzott állami támogatások
előtérbe kerülésének céljával.

   
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Mégis levonható az áfa az állami támogatások után?

Kétséges, hogy az EU szabályai szerint lehet-e áfa-levonási tilalmat alkalmazni Magyarországon az állami támogatásokból megvalósított fejlesztésekre. A direktíva erre lehetőséget teremt, de egy folyamatban lévő spanyol bírósági ügy bebizonyíthatja, hogy erre csak akkor van lehetősége a tagállamoknak, ha az adóalanyok „vegyes”, azaz áfa-köteles és áfamentes tevékenységet egyaránt végeznek - írja hvg.hu részére készített elemzésében az Ernst & Young.