szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A dotkom korszak virágzása idején nagyon sok kezdő vállalkozás esküdött erre a módszerre, de a cégek nagy része már nincs jelen az üzleti életben. Cikkünkből kiderül mi a vírusmarketing sikerének titka.

Mi a vírusmarketing?
A vírusmarketing kifejezés általános jelentése: olyan szájról-szájra terjedő reklám melynek hatása és terjedési sebessége a hálózati csatorna használatával felerősödik.
A vírusmarketing  olyan vírus hordozója, mely különböző honlapok közreműködésével terjed az interneten. Jóllehet ideális szállító eszköze az internet, a címzett  csak akkor továbbítja a vírust, ha azt arra érdemesnek tartja.


A vírusmarketing-kampány 6 legfontosabb jellemzője:

1. Látszólag értékes termékeket, szolgáltatásokat vagy tartalmat ad tovább
2. Könnyű továbbítási lehetőséget biztosít mindenki számára 
3. Kicsiből, nagyon könnyen válik hatalmassá
4. A felhasználók közös motivációit és viselkedés-típusait használja ki
5. Felhasználja a már létező kommunikációs hálózatokat
6. Kihasználja a mások forrásaiban rejlő előnyöket

A sikeres vírusmarketing-kampány egyik kulcseleme egy hiteles külső személy bevonása, mert növeli a felhasználók bizalmát.

A vírusüzenet elemei: 

• Kreativitás és eredetiség
• Hitelesség
• Rezonancia - együtthangzás
• Mérhető, cselekvésre ösztönző elem

Ha a megosztani kívánt e-mail, weboldal, alkalmazás vagy videó nem egyedi, informatív vagy nem tartalmaz legalább egy értékes megoldást valamilyen problémára, abból soha nem lesz vírus. Amennyiben nem látszik rajta, hogy egy hiteles személyről vagy szervezettől ered, akkor csak egy otromba reklámnak fogják elkönyvelni, ráadásul azonnal elveszti a hitelességét. Ha az üzenet nem éri el a megcélzott közönséget, vagy nem szólít fel akcióra, akkor az egész kampány csak pénz- és időpazarlás.

Az üvegházhatás (Oldaltörés)

Minden víruskampány 3 fő szakaszra bontható, amit a hasonlatosság miatt így hívunk: mag, csíra, növekedés. Ahhoz, hogy egy mag növekedésnek induljon természetes, hogy minőségi anyagból kell lennie, majd sikeresen ki kell csíráznia, végül ha megkapja a megfelelő tápanyagokat, akkor növekedésnek indul. Szó szerint ugyanez igaz az online vírusokra is. A legtöbb víruskampány véletlenszerűen alakul ki, talán hasonlóan, mint ahogy a növények világában a szél szétszórja a magokat. Ők nem egy előre kidolgozott terv szerint csíráznak és nőnek, hanem a lelkes kívülállóknak köszönhetően.

Nézzük meg például az egyik sörreklámot: a cég televíziós hirdetése egyáltalán nem víruskampánynak készült, de a lelkes rajongóknak olyannyira megtetszett, hogy némi átalakítás után villámgyorsan elkezdték küldözgetni egymás közt. A sörgyártó cég erre az eseményre pozitívan reagált és elkészített még jó néhány humoros verziót az említett hirdetésből, hogy tovább fokozza a hatást.

A legtöbb ember a vicces üzenetet tartalmazó videókat és honlapokat a vírusmarketinggel azonosítja. Ebben a technikában azonban sokkal nagyobb potenciál rejlik, mint egyszerűen csak az ismertség vagy az értékesítés növelése. Jó néhány vállalat már az üzleti modellje részeként kezeli a vírusmarketinget. Ilyen például a Hotmail, mely az első ingyenes e-mail küldő alkalmazás volt. A legtöbb ilyen cégnél a termék használatához csak regisztráció szükséges, a bevétel a hirdetésekből, valamint a prémium szolgáltatásokból származik. Miután az üzleti életben a nyomás egyre nagyobb, a legtöbb marketinges csak összedobja a kampányokat, hogy minél előbb elkezdhesse a vírusként történő terjesztésüket. A legtöbb kampány ezért egy egyszerű ok miatt el is bukik: túl gyengék.

A víruskampányok lehetséges buktatói a következők:

• Az üzenet nem összeegyeztethető a márkával
• Nem segíti elő a marketingcélok elérését
• A célközönség számára irreleváns
• A fenntarthatóság és a mérhetőség hiánya
• Irreális elvárások a kampánytól

Ha a víruskampány célja az ismertség és az eladások növelése, akkor nem árt szem előtt tartani azt, hogy ha a kampány nem képes azonosulni a márka legfontosabb tulajdonságaival, vagy nem illeszkedik a már meglévő marketing célokhoz akkor el fog bukni. Ha a legfontosabb üzenete vagy a kivitelezés módja nincs összhangban a célközönség viselkedésével és motivációs tényezőivel akkor kudarcra van ítélve. Amennyiben a kampányért felelős vezetők nem elég képzettek a sikertényezőket és a buktatókat illetően, akkor a kampány biztosan el fog bukni.

Forrás: www.internet-marketing.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Salgó Andrea (hvg.hu) Válaszol a szakértő

Milyen a jó vírusmarketing?

Ma már minden második cég rendelkezik saját honlappal, de legtöbbjuk vagy nincs tisztában, vagy nem tud élni az online marketing adta lehetőségekkel. Ezt bizonyítják a HVG Online szerkesztőségébe beérkező levelek. Wolf Gábor válaszaiból kiderül, hogy mikor nem minősül spamnek a cég honlapjáról kiküldött levél, s miért fontos a jó címsor.

Kiricsi Gábor (hvg.hu) Média

Gerillakampány és vírusmarketing: harc az ingyenreklámért

A fokozódó média- és reklámzaj túlkiabálása a hirdetők számára megfizethetetlen és fölösleges próbálkozás volna, a tizenévesek a hagyományos hirdetésekre úgyis csak a vállukat rándítják. Úgy kell tehát terméket eladni és márkát építeni, hogy a reklámok nehogy reklámnak tűnjenek.