szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Az iparágat érdemes négy részre bontani, mert ezek mindegyikére eltérő...

Az iparágat érdemes négy részre bontani, mert ezek mindegyikére eltérő verseny, illetve más fejlődési lehetőség jellemző – kezdte a piaci áttekintést Karli Péter, a Deloitte pénzügyi tanácsadási részlegének telekom és média szakértője, a regionális iparági csoport vezetője.

Az első csoport a hagyományos vezetékes telefonszolgáltatás. Itt a következő években nem kell nagy dolgokra számítani, az ebben a szegmensben elérhető nyereség, de még a bevétel is évről-évre folyamatosan csökken, így sem új belépőkre, sem a fogyasztók szempontjából érdekesnek számító újításra nem lehet számítani. 

A kishalak eltűnése a nagyobbakat hízlalja

Karli Péter
Deloitte

Sokkal érdekesebb az ADSL szolgáltatók piaca, mivel ez egy dinamikusan növekvő szegmens, ahol a nagy szolgáltatók mellett megjelentek kis és közepes cégek is. Az elmúlt években a kis szolgáltatók - akik a vezetőktől, a Magyar Telekomtól, vagy az Inviteltől bérelték a hálózati kapacitást - is meg tudtak élni. Ők nem kényszerültek infrastrukturális beruházásokra, és jellemzően pár 1000 fős ügyfélkörrel rendelkeztek. A változás azonban hamar elérte őket is, elindult egy profitmarzs-csökkenés, ami folyamatosan erodálta ezen cégek nyereségét. 

Az egy-másfél éve elinduló, és jelenleg is tartó konszolidációs folyamatban ezeket a kisebb, néhány ezer ügyféllel rendelkező cégeket megvette, vagy épp fölvásárolni készül valamelyik nagyobb szereplő, például az Externet, az Enternet vagy épp a TvNetWork. Karli Péter szerint ezek a közepes szolgáltatók a következő években az akvizícióknak köszönhetően a jelenlegi 50 ezer környékén lévő ügyfélszámukról tovább bővülhetnek. 

Némileg másképpen fest a kábeltelevíziós piac. Itt a szolgáltatás az infrastruktúrára épül, szolgáltatni tehát csak az tud, akinek van hálózata. A profitmarzsok és az elérhető nyereség csökkenése ebben a szegmensben is jelentkezett, ami ugyancsak a konszolidációs folyamat elindulásához vezet. Ennek során a kis és közepes szolgáltatók folyamatosan beolvadnak a nagyobbakba, például az egymillió előfizetővel büszkélkedő UPC-be, a 400 ezres Magyar Telekomba, vagy esetleg a 150-200 ezres Fibernet vagy DigiTV-be. 

Az újonnan érkezőknek is van még keresnivalója a piacon

A mobiltelefon-szolgáltatás piaca viszonylag egyszerű szerkezetű, itt nincsenek kis és közepes szolgáltatók, a három ”nagy” (T-Mobile, Pannon, Vodafone) megközelítőleg 44-34-22 arányban birtokolja a piacot. Állóvíznek ugyanakkor ez a szegmens sem nevezhető, hiszen régóta lehet hallani arról, hogy egy negyedik szereplő is beléphet, amit alátámaszt, hogy az NHH (Nemzeti Hírközlési Hatóság) kész kiadni egy negyedik liszenszet is. 

Mégha ez nem is következik be, Karli Péter szerint akkor is jó esély van rá, hogy egy vagy több virtuális szolgáltató hazánkban is megjelenik - ezek a jelenlegi mobilszolgáltatók valamelyikétől bérelt hálózaton keresztül szolgáltathatnak majd. Mindez nem mond ellent az egyéb szegmensekben megfigyelhető konszolidációs folyamatoknak, hiszen a virtuális mobilszolgáltatók üzleti modellje megengedi kisebb cégek piacra lépését. 

Akár 100 ezer ügyflél is "elég" lehet

Amíg akár egy részleges lefedettségű mobilhálózat kiépítése is csak akkor éri meg, ha azzal elérhető legalább 1-1,5 milliós ügyfélkör, addig a hálózati kapacitástbérlő virtuális szolgáltatók már akár 100 ezres ügyfélállománnyal is megélhetnek a piacon. A virtuális szolgáltatók létrejöttének kulcskérdése a hálózati kapacitás bérlése a három nagy valamelyikétől, amire eddig ugyan nem volt példa, a szakember szerint azonban ebben most változás jöhet. Érdemes a határainkon túl keresni a hasonló eseteket, Lengyelországban például van Avon-mobil, a németeknél pedig Tesco-mobil. 

Egy ilyen virtuális mobilszolgáltatást csak olyan cég tud létrehozni, melynek márkaneve vonzza az embereket – a Tesco és az Avon ebből a szempontból például tökéletes – és valami pluszt is tud nyújtani. Nem szabad ugyanis elfelejteni, hogy a hálózat bérlése jelentős költséget jelent, így ezt valamivel ellensúlyozni kell.

KLIKKELJEN TOVÁBB, A CIKK FOLYTATÓDIK!

[[ Oldaltörés: A kisebb szolgáltatók miben lehetnek versenytársai a nagyoknak? ]]



Rugalmasság és gyorsaság

A kérdésre, miszerint a kisebb szolgáltatók miben lehetnek versenytársai a nagyoknak, Karli Péter elmondta, hogy elsősorban a rugalmasság és a gyorsaság, esetleg a hatékonyabb marketingtevékenység lehet az, amiben egy kisebb szereplő előnyt szerezhet.

Hova fejlődik a telekom-szektor?
ww.sxc.hu

A jövőbeli fejlődési lehetőségekről szólva a szakértő elmondta, hogy a vezetékes internetszolgáltatás esetében a sávszélesség további növekedésére lehet számítani, melynek üteme azért nem fogja elérni az elmúlt pár évben tapasztalt tempót. A kábel TV esetében a digitális földfelszíni sugárzás, valamint az IP TV elterjedése vár a fogyasztókra, utóbbi egyébként idővel a DVD eltűnéséhez is vezethet. 

Ami igazán izgalmas lehet, az a mobil internetszolgáltatás, ennek piacán ugyanis még rengeteg tartalék van: árcsökkenésre, és természetesen ütemes elterjedésre lehet számítani. A szakértő szerint ugyanakkor nem valószínű, hogy a vezetékes ”otthoni” internet szerepét teljesen átveszi a mobil alternatíva, ezek inkább kiegészítik majd egymást. Eszerint például vonaton ülve a telefonról megnézünk majd egy-egy e-mailt, de a nagyobb lélegzetű internetezést vélhetően ezután is a vezetékesről bonyolítjuk majd. 

A verseny a fogyasztóknak kedvez

Ugyan a közeljövőben több piacon is a szolgáltatók számának csökkenésére lehet számítani, a fogyasztóknak Karli Péter szerint mégsem kell aggódniuk. A telekom-szektorban várhatóan változik a verseny jellege, és a technológiákon belüli versenyről a technológiák közötti verseny felé tolódik a hangsúly, miközben fennmarad az általános trend, hogy ugyanazért a havi díjért egyre jobb szolgáltatást – például nagyobb sávszélességet, vagy több TV-csatornát – kapnak majd a fogyasztók. 

Míg a múltban a verseny minden részpiacon külön zajlott, külön a telefon-, külön a kábel- és külön a mobilszolgáltatók között, addig a jövőben várhatóan nagyobb integrált szolgáltatók fognak versenyezni a fogyasztók kegyeiért, akik akár egy csomagban is kínálhatnak összetett kommunikációs szolgáltatásokat, beleértve a televíziós, internetes és mobil-előfizetést. Az egyszerű fogyasztó pedig a piaci versenyből továbbra is jól jöhet ki, hiszen jellemzően olcsóbb szolgáltatást, vagy ugyanazért az összegért jobb minőséget kaphat – mondta a Deloitte szakértője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!