Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3896e0b4-77c7-405d-9002-ba8248b59bd6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az RTL-es munkái és a zenei karrierje miatt ugyanakkor egyelőre azt mondja, „várhat még a bizonyos másik élet kiépítése”.","shortLead":"Az RTL-es munkái és a zenei karrierje miatt ugyanakkor egyelőre azt mondja, „várhat még a bizonyos másik élet...","id":"20250424_Majka-nem-tett-le-arrol-hogy-kikoltozzon-Amerikaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3896e0b4-77c7-405d-9002-ba8248b59bd6.jpg","index":0,"item":"91c3684d-f2ec-403f-a0e2-1c83e437d9c4","keywords":null,"link":"/elet/20250424_Majka-nem-tett-le-arrol-hogy-kikoltozzon-Amerikaba","timestamp":"2025. április. 24. 08:21","title":"Majka nem tett le arról, hogy kiköltözzön Amerikába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c98c536e-83e5-4d46-a5c3-a9083a86e31e","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A húsvéthétfőn elhunyt pápára emlékezünk, itthon pedig körbenézünk: mi lesz a MÁV-val és milyen közeljövő vár a Fideszre? Ajánló a HVG friss számából.","shortLead":"A húsvéthétfőn elhunyt pápára emlékezünk, itthon pedig körbenézünk: mi lesz a MÁV-val és milyen közeljövő vár...","id":"20250424_hvg-fulszoveg-Nagy-Gabor-A-varosnak-es-a-foldkereksegnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c98c536e-83e5-4d46-a5c3-a9083a86e31e.jpg","index":0,"item":"a717ea27-a1ab-4097-8f63-a5bf969f9f82","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-fulszoveg-Nagy-Gabor-A-varosnak-es-a-foldkereksegnek","timestamp":"2025. április. 24. 08:00","title":"Nagy Gábor: A városnak és a földkerekségnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Világszerte 350 millióan tesznek fel legalább havi egyszer valamilyen kérdést a Gemini MI-nek, ami nem tűnik kevésnek – ám a Google maga közölt becsült adatokat arról, mennyien használják az OpenAI chatbotját. És úgy tűnik, bőven van mit ledolgoznia a keresőpiacot jelenleg uraló Google-nek.","shortLead":"Világszerte 350 millióan tesznek fel legalább havi egyszer valamilyen kérdést a Gemini MI-nek, ami nem tűnik kevésnek –...","id":"20250424_google-gemini-mesterseges-intelligencia-hasznalati-adatok-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4.jpg","index":0,"item":"1ffb273f-0f50-4394-b38d-acd86080ae56","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_google-gemini-mesterseges-intelligencia-hasznalati-adatok-birosag","timestamp":"2025. április. 24. 09:03","title":"Kitárta lapjait a Google, ennyien használják a Geminit – és ekkora a lemaradásuk a ChatGPT mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A kislány súlyosan megégett az áramütéstől, többször is újra kellett éleszteni.","shortLead":"A kislány súlyosan megégett az áramütéstől, többször is újra kellett éleszteni.","id":"20250425_meghalt-nyiregyhazi-kislany-kad-tolto-telefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"c50dffd9-03a6-4a75-9fa2-71b06d1f6c98","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_meghalt-nyiregyhazi-kislany-kad-tolto-telefon","timestamp":"2025. április. 25. 10:33","title":"Belehalt a sérüléseibe az a nyíregyházi kislány, aki beleejtette a kádba a töltőn lévő telefonját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8a8196b-e5bb-4cbb-8a5c-dabfa192e3d5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"90-es táblánál lépte túl a sebességet.","shortLead":"90-es táblánál lépte túl a sebességet.","id":"20250423_Majdnem-200-zal-a-90-es-tablanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8a8196b-e5bb-4cbb-8a5c-dabfa192e3d5.jpg","index":0,"item":"94f59a12-280d-4b0f-8270-05b7805251c0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250423_Majdnem-200-zal-a-90-es-tablanal","timestamp":"2025. április. 23. 14:16","title":"Félmilliós bírságot kapott a sofőr, aki majdnem 200-zal száguldott húsvéthétfőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4296d62-24d1-47b9-93b1-e5ab897a184a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Közzétették az átláthatósági jelentést.","shortLead":"Közzétették az átláthatósági jelentést.","id":"20250424_tisza-part-penz-koltes-atlathatosagi-jelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4296d62-24d1-47b9-93b1-e5ab897a184a.jpg","index":0,"item":"3435843a-b120-42ed-ae93-182f982235cf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_tisza-part-penz-koltes-atlathatosagi-jelentes","timestamp":"2025. április. 24. 16:11","title":"660 millió forinttal támogatták magyar állampolgárok a Tisza Pártot az első negyedévben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e3a4436-5223-4cd2-8135-8f1038ec09fc","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A fővárosi imázscégtől a Közgyűlés Vitézy Dávid kezdeményezésére minden támogatást megvont, így az év elején szinte mindenkit kirúgtak a Budapest Brandtől, amely most formálisan is megszűnik, eddigi közfeladatait szétosztják.","shortLead":"A fővárosi imázscégtől a Közgyűlés Vitézy Dávid kezdeményezésére minden támogatást megvont, így az év elején szinte...","id":"20250423_karacsony-gergely-budapest-brand-zrt-kiss-ambrus-vitezy-david","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e3a4436-5223-4cd2-8135-8f1038ec09fc.jpg","index":0,"item":"88c07d47-0239-4111-b389-8c86d9deed12","keywords":null,"link":"/kkv/20250423_karacsony-gergely-budapest-brand-zrt-kiss-ambrus-vitezy-david","timestamp":"2025. április. 23. 15:51","title":"Karácsony kezdeményezi a Budapest Brand Zrt. megszüntetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bff83aee-521c-4c7c-8c38-60cbc3b565bb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A fiatalabb kínai generáció számára a Porsche magas státusza már nem sokat jelent.","shortLead":"A fiatalabb kínai generáció számára a Porsche magas státusza már nem sokat jelent.","id":"20250424_Kiutottek-a-Porschet-Kinaban-harc-helyi-rivalisokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bff83aee-521c-4c7c-8c38-60cbc3b565bb.jpg","index":0,"item":"4238100b-8196-410e-9dae-561a80e6d63c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Kiutottek-a-Porschet-Kinaban-harc-helyi-rivalisokkal","timestamp":"2025. április. 24. 11:59","title":"Kiütötték a Porschét Kínában: felmerült, érdemes-e még harcolni a helyi riválisokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kidurrant az F1 lufi - Új korszak kezdődik a Forma-1-ben
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Néhány nappal a 2009-es Forma-1-es szezon utolsó versenyét követően a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota is...
Néhány nappal a 2009-es Forma-1-es szezon utolsó versenyét követően a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota is bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. A japán vállalat a válság kirobbanása óta a harmadik autógyártó, amely búcsút int a sorozatnak, így a gazdasági krízis egyetlen tűszúrással szétrobbantotta azt a lufit, amelynek a szép lassú leeresztéséért a Nemzetköz Automobil-szövetség (FIA) már évek óta küzd. A durranás, amit a világ minden részén hallani lehet, egy új korszak kezdetét jelenti az F1 történetében, s minden bizonnyal a teljes autósportban is.
Hosszan fújt lufi
A Forma-1 eddigi - a 2009-es szezon kezdetéig működő - üzleti modelljének alapjait még a 70-es években fektették le. Amikor Bernie Ecclestone – akit ma legtöbbször csak az F1 teljhatalmú ura jelzővel illetnek – bő 30 éve megszerezte a száguldó cirkusz kereskedelmi - s köztük természetesen a sorozat közvetítési – jogait, elkezdte tudatosan üzleti alapra helyezni a sorozatot.
Ténykedését siker koronázta, hiszen a korábban csak néhány országban közvetített Forma-1 a 90-es évek közepére a világ nagy részére eljutott, rengeteg új piacot hódított meg, ráadásul a vasfüggöny lehullásának és a nagy népességű feltörekvő országokban tapasztalt gazdasági növekedésnek köszönhetően a következő évekre is óriási potenciált rejtett magában.
A hatalmas publicitás miatt a sorozat természetesen felértékelődött a támogatók – köztük az autógyártók - számára, s a korábban csak technikai szponzorként (szállítóként) jelenlévő cégek is igyekeztek az F1 adta lehetőségeket minél jobban kihasználni. Mivel a márkaépítés szempontjából egyértelműen a névszponzoráció a legelőnyösebb, ezért az autóipari vállalatok egyszerűen elkezdték megvásárolni a csapatokat, illetve esetenként új istállókat indítottak, miközben a magántulajdonban lévő teamek száma csökkeni kezdett.
Nemsokára kiderült, hogy a folyamat öngerjesztő. A tőkeerős tulajdonosok megjelenésével a sorozat költségvetése rohamos emelkedésnek indult, amit a kisebb teamek már nem bírtak, így búcsúzni kényszerültek, helyükön pedig rendre újabb autógyártók jelentek meg.
A kilencvenes évek második felében, illetve az új évezred elején olyan patinás csapatok tűntek el a süllyesztőben, mint a Tyrrel, a Minardi, a Lotus, vagy éppen a Sauber, miközben számos autógyártóról elnevezett istálló jelent meg. Míg korábban tisztán gyári csapatként csak a Ferrarit tartották számon, 2002-ben már saját teammel állt rajthoz a Toyota és a Renault, 2006-ban a Honda, 2007-ben pedig a BMW, s folyamatosan növelte részesedését a Mercedes is a McLaren istállóban.
Az F1 tulajdonképpen a legnagyobb autógyártók presztízsharcává vált, s az újdonsült csapattulajdonosok mindent pénzt megadtak, hogy a konkurensek fölé kerekedjenek. Miközben a 90-es években az istállók költségvetése nem érte el a 100 millió dollárt, 2008-ban már a csapatok egy részének büdzséje a félmilliárdot közelítette, a tíz team pedig összesen több mint 3 milliárd dollárt költött, amiből nem mellesleg majd másfél milliárdot az autógyártók bocsátottak csapataik rendelkezésére.
Leeresztés helyett robbanás
Az FIA-nál vagy felismerték - a szakértők szerint racionálisnak már korántsem nevezhető - költekezés veszélyeit, vagy egyszerűen csak attól féltek, hogy néhány csapat különversenyévé válik az F1, mindenesetre néhány évvel ezelőtt a szövetség elkezdett a kiadások csökkentése mellett kampányolni. A törekvések azonban a csapatoknál süket fülekre találtak: a kedvező gazdasági környezetben volt miből a Forma-1-re költeni, s mivel a vállalatok soha nem látott eredményekről számoltak be tulajdonosaiknak, nem kellett nagyon magyarázkodni sem a száguldó cirkuszra fordított dollármilliók miatt.
Az FIA így hiába törekedett a léggömb szép lassú leeresztésére, meg kellett várnia, amíg történik valami, ami ismét racionális gondolkodásra készteti a csapattulajdonosokat és a szponzorokat. Nos, 2008 végén történt: a gazdasági válság egyetlen tűszúrással szétrobbantotta a 3 milliárdos személyszállításra is alkalmas léggömböt, amelyből könnyen elképzelhető, hogy 2011-re csak egy vidámparki lufi marad.
Horizont Sport
Az autógyártók közül az F1-re legtöbbet költő Honda már a 2009-es szezonban sem állt rajthoz, az idény közben – illetve végén – pedig a Toyota és a BMW is bejelentette távozási szándékát. A három csapattulajdonos mellett ugyanakkor a számos más szponzor is elpárolgott – főleg a válság által súlyosabban érintett ágazatok szereplői közül.
A búcsú mellett döntött többek közt a Bridgestone, a Royal Bank of Scotland, a Credit Suisse és az ING is. Becslések szerint a 2008-as szezonban csak a három távozó autógyártó több mint 900 millió dollárt költött a Forma-1-re, ha pedig az összes távozót figyelembe vesszük, akkor egyetlen év alatt az F1-be pumpált pénz 40-50 százaléka vált köddé.
Nincs vége az exodusnak?
A fentieket látva nem csoda, hogy az FIA – ha nem is könnyen – végül csak átverte a csapatokon költségcsökkentő terveit, s a felek között megállapodás született arról, hogy a Forma-1 költségvetését néhány éven belül a 90-es évek elejére jellemző szintre szorítják vissza. Ez minden bizonnyal 2 milliárd dollárt is meghaladó összeg kivonását jelenti a sorozatból, s az istállók összesített büdzséje a jelenlegi harmadára csökkenhet. Bár azt a válság is bebizonyította, hogy a költekezés ésszerűsítésre mindenképpen szükség van, lehet, hogy az FIA a kiadások ilyen mértékű csökkentésével kissé túllőtt a célon.
Szakértők ugyanis régóta hajtogatják, hogy a Forma-1 nem csak a promócióról, a márkaépítésről szól, hanem a kutatás fejlesztésről is, s különösen igaz lehet ez a prémium autógyártókra. A költségvetés korlátozása pedig nyilván a fejlesztési lehetőségeket is behatárolja, azaz a csapatok tulajdonosai a szériagyártásban kevesebbet profitálhatnak majd az F1-es részvételből, mint korábban.
A BMW kiszállásának bejelentésekor már jelezte, hogy ez is szerepet játszott döntésükben, s feltehetőleg a Toyota sem kizárólag anyagi tényezők miatt döntött a búcsú mellett. Bár túl sok autógyári tulajdonos így már nem maradt az F1-ben, az új szabályok miatt ennek ellenére könnyen előfordulhat, hogy nem a japán cég volt az utolsó szektorbeli távozó.
Mit hoz a jövő?
A jelenlegi helyzetet látva kétféleképpen alakulhat a F1 jövője. Az egyik az FIA által szorgalmazott low cost (fapados) Forma-1, amely inkább a kilencvenes évek elejének száguldó cirkuszát idézné. Ez esetben a költségeket tartósan alacsonyan tarthatják, a fejlesztéseket pedig jó időre befagyasztanák, illetve lassítanák. Az autógyártók – a Ferrari és esetleg a Mercedes kivételével - a már említett okokból feltehetőleg elhagyják a sorozatot, s a jelenlegi támogatók egy része is távozik.
A nézettség – ha a színvonal romlik a technikai fejlesztések visszafogása miatt - enyhén csökkenhet a fejlett országokban, a feltörekvő államokban azonban továbbra is dinamikusan emelkedhet, így a szponzori bevételek feltehetőleg nem csökkenek majd számottevően. Mivel a csapatok kiadási oldalát korlátozzák, bevételeiket viszont nem, akár még jövedelmezővé is válhat egy istálló működtetése, s ismét megszaporodhat a magántulajdonban lévő csapatok száma.
A másik lehetőség, hogy az FIA nem tudja tartósan alacsonyan tartatni a csapatok költségvetését: a válságot követően a Forma-1-be ismét hatalmas mennyiségű pénz áramlik, az istállók büdzséje újra elkezd nőni. A szponzori kör ugyanakkor ez esetben is némileg átalakul.
Szakértők régóta hajtogatják, hogy az F1 szponzori piacán van még potenciál, hiszen a legnagyobb indiai és kínai vállalatok közül még csak néhány aktív a száguldó cirkuszban. Mivel a feltörekvő országokat, s vállalataikat kevésbé viselte meg a krízis, minden bizonnyal ezek a vállalatok megpróbálnak majd betörni az F1-ben, s elkezdenek egy újabb lufit fújni.
Az autógyártók, ha nem is ugyanazok, amelyek eddig voltak, visszatérnek, s néhány év múlva hasonló lehet a helyzet, mint a 2009-es idényt megelőző években. Amennyiben így alakul, a nagy kérdés az lesz, hogy tanulva a közelmúlt hibáiból önmérsékletet gyakorolnak-e a vállalatok, s megálljt lehet e parancsolni a kiadások növekedésének.
A Kossuth rádióban indította a napot a miniszterelnök, ahol beszélt Ferenc pápa örökségéről, az orosz-ukrán háborúról és az uniós források hazahozataláról is.