Kellemes meglepetések futószalagon - Pezseg az autópiac
A gyártók többsége nem az európai piachoz fűzi a legvérmesebb reményeket; a leggyorsabb ütemű bővülést többnyire...
A gyártók többsége nem az európai piachoz fűzi a legvérmesebb reményeket; a leggyorsabb ütemű bővülést többnyire Kínában, a világ legnagyobb nemzeti autópiacán érték el.
Toyota: újra robog a világelső
A világ első számú autógyártója, a Toyota a Nikkei napilap hét végi értesülése szerint az idén megkezdi hibrid modelljének, a Priusnak a gyártását Thaiföldön. A társaság szintén a múlt hét végén jelentette be, hogy texasi gyárában 1000 fővel bővíti a létszámot.
A Toyota a június végén zárult első üzleti negyedévet – nem kis részben az amerikai eladások 36 százalékos megugrásának köszönhetően – 4870 milliárd jenes (az egy évvel korábbit 27 százalékkal meghaladó) árbevétellel zárta, és az egy évvel korábbi veszteség után ismét nyereséges volt.
A társaság 30 milliárd jennel 340 milliárd jenre (3,98 milliárd dollár) emelte a március végéig tartó üzleti évre vonatkozó profitprognózist.
Honda: a Toyotáét is meghaladó profit elérése a cél
A második számú japán autógyártó (és a világ vezető motorkerékpár-gyártója), a Honda a nagy riválisét is meghaladó, 455 milliárd jenes adózott eredményt vár az április 1-jén kezdődött üzleti évben. A befektetőknek módfelett tetszett a korábbit 105 milliárd jennel (!) meghaladó prognózis, a részvényárfolyama a bejelentést követően két hónapja nem látott rallyba kezdett.
Az első negyedévet a Honda 272,5 milliárd jenes adózott eredménnyel zárta, ez több mint kétszerese az egy évvel korábbinak, és jelentősen meghaladja a várakozásokat is.
A Honda a kínai piacon az év első hét hónapjában 366 ezer autót adott el, bő 20 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
Hyundai, Kia: tovább a megszokott tempóval
A dél-koreai autógyártók teljesítményének elismerése, hogy a Moody’s Investors Service a múlt hét végén kilátásba helyezte a két cég minősítésének javítását. A hitelminősítő a versenyképes modellekre, és a – „robosztus” értékesítési eredmények nyomán – növekvő piaci részesedésre hivatkozott.
A Moody’s érvei nem alaptalanok: A Hyundai árbevétele a június 30-án zárult negyedévben 18 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, elérve a 9560 milliárd vont. A kiskereskedelmi forgalom 13 százalékkal 916,5 ezer gépkocsira nőtt, elsősorban az amerikai értékesítés 33 százalékos megugrásának köszönhetően, de Kínában és Indiában is közel ötödével több autót adtak el. Az adózott eredmény 1390 milliárd won volt (1,2 milliárd dollár), 71 százalékkal több, mint 2009 hasonló időszakában.
A szép eredményeket látva a cég vezetése jelezte: könnyen elképzelhető, hogy sikerül felülteljesíteni a 2010-es célkitűzéseket, azaz világszerte több mint 3,46 millió autót adhat el a Hyundai.
A „kistestvér” sem maradt le: a Kia Motors a második negyedévet az egy évvel korábbit 61 százalékkal meghaladó adózott eredménnyel zárta, miközben árbevétele 23 százalékkal emelkedett.
Természetesen a Kia is fölfelé módosította idei értékesítés-prognózisát: a társaság globálisan több mint kétmillió gépkocsi eladását helyezte kilátásba (a korábbi terv 1,94 millió volt).
Ford: 1988 óta nem látott eredmények
Úgy tűnik, kifelé halad a gödörből a csődöt egyedül elkerülő nagy amerikai autógyártó, a Ford is, amely a második negyedévet 2,6 milliárd dolláros adózott eredményt zárta; az árbevétel 31,3 milliárd dollár volt, ez 15 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbit és közel kétmilliárd dollárral a Bloomberg konszenzusát.
Az év első hat hónapjában a Ford 4,7 milliárd dolláros profitot termelt, ezzel ez az időszak lett az autógyártó legeredményesebb féléve 1988 óta. A Ford az egyesült államokbeli piacon is javított az első félévben: részesedése az egy évvel korábbihoz képest 1,4 százalékponttal, 17,5 százalékra emelkedett.
[Az amerikai és az európai autópiac első félévéről szóló összefoglalónkat itt olvashatja el.]
Volkswagen: reszkess Toyota, reszkess BMW!
A Volkswagen a múlt hét végén jelentette be: Kínában júliusban 91 400 autót adott el, 7,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A legnagyobb európai autógyártó modelljeiből a világ legnagyobb piacán az év első hét hónapjában 646 300 talált gazdára, 17 százalékkal több, mint a 2009. január-júliusi időszakban. Audiból az év hetedik hónapjában 20 537-et vásárolta Kínában, 53 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
A Volkswagennek, amely 2018-ra értékesítés és nyereségesség tekintetében a Toyota elé akar vágni, az Audival sincsenek kevésbé ambiciózus tervei: a divíziónak öt éven belül le kell hagynia a BMW-t, és a világ vezető luxusautó-gyártójává kell válnia.
A második negyedéves pozitív meglepetésekkel a Volkswagen sem maradt adós: az adózott eredmény az április és június közötti három hónapban 1,25 milliárd euró volt, több mint négyszerese a 2009 hasonló időszakában realizált profitnak, s jó 70 százalékkal több a Bloomberg konszenzusánál. A vállalat árbevétele 22 százalékkal 33,2 milliárd euróra emelkedett.
Peugeot Citroen, Renault: nyereséges első félévek
A francia autógyártók is várakozások feletti (első féléves) profittal lepték meg befektetőiket.
Európa második számú autógyártója, a Peugeot Citroen is „kétszámjegyű” növekedést vár Kínában, és közel 9 százalékos éves javulást a latin-amerikai piacokon, miközben Európában hét százalékos zsugorodásra számít.
Az első félévet a társaság a 2009. január-júniusi 962 millió eurós veszteséget követően 680 milliós nyereséggel zárta. Az árbevétel 21 százalékkal 28,4 milliárd euróra emelkedett.
A Renault, amely az európai piacon 7-9 százalékos zsugorodásra számít az idén, az egy évvel korábbi 2,73 milliárd eurós veszteség után az első félévet 780 millió eurós adózott eredménnyel zárta (a Bloomberg elemzői konszenzusa például 377 millió eurós volt). Az árbevétel 23 százalékkal emelkedett.
(A 43 százalékos Renault-tulajdonban lévő Nissan is hasonló pályán mozog: a japán autógyártó a június 30-án zárult első üzleti negyedévben 106,6 milliárd jen profitot termelt – az egy évvel korábbi 16,5 milliárd jenes veszteség után.)
BMW: még a Rolls-Royce is rekordot döntött
A BMW a múlt héten két és fél éve nem látott, az egy évvel korábbi közel hétszeresére rúgó és a várakozásokat majd 300 millió euróval meghaladó, 831 millió eurós adózott eredményről számolt be. Az árbevétel 18 százalékkal, 15,3 milliárd euróra emelkedett. (A gyorsjelentés közzététele után – augusztus 3-án – a részvényárfolyam 2007 óta nem látott magasságba emelkedett.)
A világ elsőszámú luxusautó-gyártója az idei értékesítés-prognózist már júliusban megemelte, amikor 2010-re 10 százalékos növekedést (ez 1,4 millió autót jelent) helyezett kilátásba.
A BMW Kínában több mint kétszer annyi autót adott el az első félévben, mint egy évvel korábban; a világszerte értékesített BMW-knek immár 11 százalékát a kínai szalonokból viszik haza a boldog újautó-tulajdonosok.
A BMW tulajdonában lévő Rolls-Royce az első félévben rekordot döntött: 970 autót értékesített, több mint négyszer annyit, mint egy évvel korábban.
Az eredmények közzétételével egy időben a BMW bejelentette: az idén 1000 fő felvételével tervezi megerősíteni a kutatás-fejlesztés, valamint a marketing és az értékesítés területeit.
Daimler: szombaton sem állnak a gyárak
A BMW-hez hasonlóan a kínai és az amerikai kereslet bővülésének köszönhette második negyedéves jó eredményeit a Daimler is, amely Kínában az első félévben 59 600 Mercedest adott el, több mint kétszer annyit, mint egy évvel korábban.
Az USA-ban a társaság 25 százalékkal, 106 972-re növelte értékesítését. (A világ legnagyobb luxusautó-piacán igen kiélezett a verseny: az első félévben a BMW 100 632 autót adott el, míg Lexusból 107 430 talált gazdára.)
A második negyedévet a Daimler 1,25 milliárd eurós adózott eredménnyel zárta, ami amellett, hogy jelentős javulás az egy évvel korábbi 1,02 milliárdos veszteséghez képest, majd negyedével meghaladta a Bloomberg konszenzusát is. A cég vezetése szerint a két legnagyobb nemzeti piac a következő hónapokban is jól teljesíthet, éppen ezért felfelé módosították a korábbi egész éves prognózist. A mostani várakozások szerint a 2010-es EBIT 6 milliárd euró lehet, ez pedig épp másfélszerese a korábbi előrejelzésben jelzett értéknek.
Hogy a megugrott keresletnek megfelelje, a Daimler átmeneti jelleggel 1800 főt vett fel, és németországi gyáraiban szombati műszakokat vezetett be. (Extra műszakok az Audinál is vannak, a BMW háza tájáról pedig 5000 fős „szezonális” felvételről szólta a hírek.)