Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d0237a56-12d4-42f8-be60-e46b7d4636f6","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A kormány elvárásai között szerepel az is, hogy a szövetségi támogatások fejében a felvételi eljárás, valamint alkalmazottak kiválasztása során csak az érdem számítson, és a nem, a faj, a származás ne legyen tényező.","shortLead":"A kormány elvárásai között szerepel az is, hogy a szövetségi támogatások fejében a felvételi eljárás, valamint...","id":"20250422_harvard-per-usa-tamogatas-befagyasztasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0237a56-12d4-42f8-be60-e46b7d4636f6.jpg","index":0,"item":"681af635-3644-4ee7-b97a-f5458b1df83e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250422_harvard-per-usa-tamogatas-befagyasztasa","timestamp":"2025. április. 22. 08:47","title":"A Harvard Egyetem beperelte az amerikai kormányt a támogatások befagyasztása miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ebb12da-0d5c-47c4-81f0-ce8186df0312","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Klasszikus játékkal bővül a Duolingo, hamarosan mindenkinél megjelenik az alkalmazásban a sakk is. Az abszolút kezdők mellett azok is örülhetnek ennek, akik bizonytalanok a tudásukban.","shortLead":"Klasszikus játékkal bővül a Duolingo, hamarosan mindenkinél megjelenik az alkalmazásban a sakk is. Az abszolút kezdők...","id":"20250422_duolingo-sakk-kurzus-uj-tanfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ebb12da-0d5c-47c4-81f0-ce8186df0312.jpg","index":0,"item":"c3bd209e-1f63-42f4-b16a-df97ecc24b93","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_duolingo-sakk-kurzus-uj-tanfolyam","timestamp":"2025. április. 22. 14:03","title":"Ingyenes sakk-kurzus jön a Duolingóba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"756b6c44-0bf0-4c81-a219-b86bf35648df","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Ferenc pápa és Orbán Viktor: a katolikus tanítás szerint előbbi Szent Péter utóda, Krisztus földi helytartója, ám utóbbitól sem áll távol politikai hatalma isteni elrendelésének hangsúlyozása. Míg a pápa arra buzdít, hogy a hívők személyes példájukkal tegyék hitelessé a jézusi tanítást, a kormányfő a hagyományokra épülő, kulturális kereszténység „hadállásait” félti. Az alábbi cikk 2021. szeptember 12-én jelent meg a hvg360-on, a most elhunyt Ferenc pápa akkori magyarországi látogatására, pályafutásának magyar szempontból kiemelt eseményére emlékezve közöljük újra. ","shortLead":"Ferenc pápa és Orbán Viktor: a katolikus tanítás szerint előbbi Szent Péter utóda, Krisztus földi helytartója, ám...","id":"20250422_hvg-ferenc-papa-magyarorszagi-latogatas-bastya-helyett-papabbak-a-papanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/756b6c44-0bf0-4c81-a219-b86bf35648df.jpg","index":0,"item":"bc91c095-7e68-4745-bf34-bc5865ca0b1d","keywords":null,"link":"/360/20250422_hvg-ferenc-papa-magyarorszagi-latogatas-bastya-helyett-papabbak-a-papanal","timestamp":"2025. április. 22. 08:59","title":"Irgalmasságot gyakorolt a pápa azzal, hogy hajlandó volt misézni Orbán Viktor országában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7389836-3123-424d-a50e-a306001dabe1","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem kizárt, hogy éjfél után is nyitva marad a Szent Péter-székesegyház.","shortLead":"Nem kizárt, hogy éjfél után is nyitva marad a Szent Péter-székesegyház.","id":"20250423_ferenc-papa-szent-peter-szekesegyhaz-sorban-allas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7389836-3123-424d-a50e-a306001dabe1.jpg","index":0,"item":"17a6300c-70c3-411a-9789-408d9874e871","keywords":null,"link":"/elet/20250423_ferenc-papa-szent-peter-szekesegyhaz-sorban-allas","timestamp":"2025. április. 23. 18:46","title":"Nyolc órát is sorba kell állnia annak, aki szeretne búcsút venni Ferenc pápától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4775dc8e-9b50-49e1-a114-ade978a1c901","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az áldozatok családtagjai azt akarták, hogy legyen már vége az ügynek. Ennek volt egy feltétele, amit a gyilkos teljesített.","shortLead":"Az áldozatok családtagjai azt akarták, hogy legyen már vége az ügynek. Ennek volt egy feltétele, amit a gyilkos...","id":"20250422_halalbuntetes-texas-tomeggyilkos-el-paso-walmart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4775dc8e-9b50-49e1-a114-ade978a1c901.jpg","index":0,"item":"4fb05d13-92d4-46d8-93b6-087b4b39197d","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_halalbuntetes-texas-tomeggyilkos-el-paso-walmart","timestamp":"2025. április. 22. 12:13","title":"Elkerülte a halálbüntetést a 23 embert megölő texasi tömeggyilkos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cd0688d-1713-4eb2-8e0c-0e3b1d4a3cb9","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint kínaiak harcolnak Oroszország oldalán az ukrajnai háborúban, Peking tagadja, hogy részesévé vált volna a konfliktusnak. Az ukrán és az orosz haderőben is szolgálnak külföldiek, de az utóbbiakat Moszkva veti be tömegesen.","shortLead":"Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint kínaiak harcolnak Oroszország oldalán az ukrajnai háborúban, Peking tagadja...","id":"20250422_kulfoldiek-azukrajnai-haboruban-csecsen-visszavago-potlas-nemzetkozi-brigadok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cd0688d-1713-4eb2-8e0c-0e3b1d4a3cb9.jpg","index":0,"item":"0deb5137-3c38-40a5-87d9-577ead74fb23","keywords":null,"link":"/360/20250422_kulfoldiek-azukrajnai-haboruban-csecsen-visszavago-potlas-nemzetkozi-brigadok","timestamp":"2025. április. 22. 10:30","title":"Az ukrajnai front mindkét oldalán vannak idegenlégiósok, és csecsenek harcolnak csecsenekkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"162e6042-0bac-4d2a-85ba-37d40f9c379e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tartalomgyártók örülhetnek az Instagramhoz tartozó legújabb appnak, amivel videókat lehet rögzíteni, valamint szerkeszteni. Az újdonság eléggé hasonlít a TikTok megoldására.","shortLead":"A tartalomgyártók örülhetnek az Instagramhoz tartozó legújabb appnak, amivel videókat lehet rögzíteni, valamint...","id":"20250423_meta-instagram-edits-videoszerkeszto-alkalmazas-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/162e6042-0bac-4d2a-85ba-37d40f9c379e.jpg","index":0,"item":"149a2068-87ed-4daf-8ade-1ff3a5bb7c36","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_meta-instagram-edits-videoszerkeszto-alkalmazas-megjelenes","timestamp":"2025. április. 23. 08:47","title":"Már tölthető: itt az Instagram vadiúj alkalmazása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14e1078e-09d2-4097-8579-5a1869f91fda","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kirill Martinovot nemkívánatos szervezet tevékenységének megszervezése miatt ítélték el. Az egyik ebből a Novaja Gazeta Európa, aminek a főszerkesztője.","shortLead":"Kirill Martinovot nemkívánatos szervezet tevékenységének megszervezése miatt ítélték el. Az egyik ebből a Novaja Gazeta...","id":"20250422_kirill-martinov-foszerkeszto-novaja-gazeta-itelet-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14e1078e-09d2-4097-8579-5a1869f91fda.jpg","index":0,"item":"7ebb4429-7c1d-4e80-ad0a-48facc85c900","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_kirill-martinov-foszerkeszto-novaja-gazeta-itelet-oroszorszag","timestamp":"2025. április. 22. 15:27","title":"Hat év börtönre ítélték egy orosz lap főszerkesztőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha az ígéreteken múlik, járműgyártó nagyhatalom leszünk. Leszünk?
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Magunk gyártanánk új kisföldalatti-, fogaskerekű- és HÉV-szerelvényeket, mellékvonali vasúti és intercity kocsikat és legalább 3000 hazai buszt 2019-ig az elfogadott kormányprogramok szerint. Megnéztük, hogy mégis hol, hogyan és miből.
Az nem kérdés, hogy minden fent említett járműtípus cseréjére mielőbb szükség lenne, az viszont annál inkább, hogy készen áll-e erre a magyar ipar. Az áprilisban elfogadott Kötöttpályás Járműgyártási Cselekvési Terv szerint a kormány idén és jövőre 5 milliárd forintot biztosít 2 földalatti prototípus szerelvény tervezésére és gyártására, illetve 2018-ban 1,5 milliárdot adnak a fogaskerekű prototípusának előállítására. A HÉV-ek és mellékvonali szerelvények cseréjéről azonban nem határoztak meg forrást, se konkrétumokat nem említenek. 45 milliárdot biztosít viszont a kormány 2020-ig a MÁV-nak 100 hazai és 20 nemzetközi IC+ kocsi legyártására. A másik, a nemzeti buszgyártási stratégia sem kisebb ígéreteket vizionál, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter 3000-3500 új magyar buszt szeretne látni 2019-ig.
Eddig csak néhány próbálkozás volt
A vasúti járművek közül a MÁV IC+-programja az egyetlen, ami már „sínen van”, a vasúttársaság májusban jelentette be, hogy két prototípus sikere után megkezdik 20 db nemzetközi forgalomba szánt IC+ kocsi, majd jövő év második felétől 100 db hazai sínekre szánt vagon gyártását. Sokan kritizálták a tervet, mert a kocsik műszakilag nem mindenben képviselték a jelen kor követelményeit, azonban az elkészült kocsikat látva elmondható, hogy utaskomfort szempontjából kifejezetten jól sikerültek – mondta kérdésünkre egy szakértő. Az IC+-program tehát úgy tűnik, nagyjából elérte célját, azt azonban hangsúlyozni kell, hogy motor és bonyolult elektronika nélküli vasúti kocsikat lényegesen egyszerűbb gyártani, mint metró- és HÉV-szerelvényeket, fogast, vagy motorvonatot.
Ami pedig a felújításokat illeti, a MÁV több mint 500 vasúti kocsi felújítását végezte el eddig, és ezt a programját a mellékvonalakon közlekedő 30 Bzmot és 40 Metrowagonmash jármű felújításával folytatja.
A fogas és a földalatti ügyében eddig semmi nem történt.
A MÁV saját fejlesztésű IC+ vasútikocsi-prototípusainak bemutatóján a Nyugati pályaudvaron 2014. március 5-én.
MTI / Kovács Tamás
A HÉV-ek közül eddig összesen egy példányt újított fel még korábban saját műhelyében a BKV, igaz, a motort nem, csak a belső teret. Az új üzemeltető, a MÁV-HÉV Zrt. ezt a munkát – úgy tűnik – nem szeretné folytatni, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára is azt mondta, a teljes járműpark lecserélésében gondolkodnak – minderre azonban nincsen még forrás.
Felújított MX típusú HÉV-motorkocsi a BKV szentendrei HÉV-üzemegységének egyik csarnokában 2015 októberében.
MTI / Máthé Zoltán
Buszokkal is messze a cél
A kormány szándéka a buszipar fellendítésére tűnik a legkomolyabbnak, ám itt is nagyon messze állnak a realitások a tervektől. Két gyártónak van jelenleg sorozatgyártásra engedélye és némi referenciája is: a Credo buszokat gyártó győri Kravtexnek, a Mabi-busból lett Ikarus Egyedinek; de a debreceni ITK Holding is jelentős állami támogatásokat kapott fejlesztésre anak reményében, hogy buszgyártóvá avanzsál. A két nagy gyártó 1,5-2 éves felfutással valóban képes lenne az előirányzott mennyiség legyártására, itt a probléma inkább a megrendelések körül van – a gyártók szegényes termékpalettájuk és kevés referenciájuk miatt a tendereknek csak töredékén rúgnak labdába – a magyar buszipar helyzetéről itt írtunk bővebben.
A Kravtex mosonmagyaróvári üzemében
Túry Gergely
A tavaly gyártott új magyar buszok száma úgy 150 volt, tavalyelőtt pedig 99, ami évi szinten egyaránt messze elmarad a 2019-ig teljesítendő 3000-3500-as víziótól. A nagy nemzeti stratégia árnyékában eközben a Volánok (ma már közlekedési központok) több mint 300 használt nyugati buszt vásároltak tavaly összesen és eddig idén, de a BKV is sorra veszi a használt, néhol 17 éves buszokat. Tovább rontja a hazai gyártás esélyeit, hogy a BKK rengeteg buszt adott ki üzemeltetésre, ahol a magyar gyártók eddig még soha nem jártak sikerrel, ráadásul 2017-ben teljesen meg kell majd nyitnunk a helyközi buszpiacot az uniós szabályok értelmében.
Magyar mérnökök által tervezett és fejlesztett Modulo buszcsalád elektromos hajtású buszai a NABI (North American Bus Industries) mátyásföldi üzemében 2015. október 8-án.
MTI / Máthé Zoltán
Nem tudni, hol készülnének a vasúti járművek
A kormányhatározat nem említ meg egyáltalán helyszínt a gyártásra, összeszedtünk hát néhányat, ami egyáltalán szóba jöhet. Az egyik az állam, a MÁV és a dolgozók tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavító (DJJ). Ők részt vettek a budapesti orosz metrók felújításában, a CAF villamosok utolsó tíz példányának az összeszerelésében is, és ők újították fel a több mint 350 „piros csíkos” elővárosi vasúti kocsit. De arról is voltak tervek, hogy az orosz metrókat is felújító Transmashholdinggal közös céggel induljanak afrikai vasúti járműtendereken.
Városi járművek gyártására a BKV Fehér úti járműjavítója, a VJSZ lenne legalkalmasabb. Ők végezték az összes Tatra villamos, és a már nem közlekedő, „Barbie” nevű 2-es metrókocsik korszerűsítését. A harmadik felmerülő helyszín a MÁV szolnoki szerelőműhelye, ahol a vasúttársaság járműveinek felújítása mellett a házi gyártású IC+ kocsijai is készülnek.
Tapasztalt gyártók nélkül nem megy
Elvi akadálya tehát egyik helyszínen sincs a gyártásnak, a tapasztalat hiánya azonban minden esetben komoly probléma. Új jármű előállítása ugyanis sokkal bonyolultabb művelet, mint a javítás, felújítás és az összeszerelés, pláne olyan specializált típusok igényelnek nagyfokú tapasztalatot, mint amit a fogas vagy a földalatti leendő szerelvényei. Az tehát, hogy valamelyik gyártónk a nulláról indulva kifejlessze és legyártsa a vasúti járműveket, egyáltalán nem valószínű, hogy gyorsabb, vagy akár olcsóbb lenne – pláne jó minőségben, mint egyszerűen megvásárolni a kész terméket, az elavult járműpark cseréje pedig nem állhat le évekre – mondja kérdésünkre a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet. A fejlesztés, kísérletezés egyébként fontos dolog, támogatást érdemel, de rendkívül tőke- és időigényes, ezért szerintük eleinte csak kiegészítőként segíthetne be a hazai gyártás a járműpark megújításába.
Stadler Flirt motorvonat a gödöllői vasútállomáson
Túry Gergely
Több megkérdezett szakértőnk is azt javasolja, hogy a hazai gyártóknak tapasztalt külföldiekkel kellene valamilyen módon szövetségre lépnie – például a Stadlerrel, mely 2009 óta állít elő vasúti kocsiszekrényeket Magyarországon. A svájci cég szolnoki üzemében 330 embert foglalkoztat, részben hazai anyagokat felhasználva terveznek, gyártanak és szerelnek itt össze vasúti motorvonatokat elsősorban Közép-Kelet-Európa országainak, pl. a MÁV-Start kék Flirt motorvonatai is itt készültek. Vagyis lényegében ők a legnagyobb magyar vasúti járműgyártó, mégsincs semmi arra utaló jel, hogy a kormány szeretne együttműködni a svájci céggel. Igaz, korábban ilyen közös gyártási próbálkozások is befuccsoltak már, elég a Volvónak a Rábával közösen gyártott buszaira gondolni, ahol a rossz nyelvek szerint a Rába csak annyi munkát végzett a buszokon, hogy saját cimkéjét rájuk ragasztotta, meg persze segített őket értékesíteni a hazai busztársaságoknak.