Megjelentek az első látványtervek a lengyel gigarepülőtérről, a Ryanair-vezér szerint az egész hülyeség

Megoszlanak a vélemények a Lengyelország középső részére tervezett, évente 65 millió utas fogadására alkalmas óriásreptérről, Michael O'Leary szerint például a projekt "30 milliárd zlotyt fog elpazarolni egy homokvárra a semmi közepén".

  • hvg.hu hvg.hu
Megjelentek az első látványtervek a lengyel gigarepülőtérről, a Ryanair-vezér szerint az egész hülyeség

Lengyelország középső részére tervezett "megarepülőtéret" és közlekedési csomópont a világhírű brit építész, Sir Norman Foster irodája, a Foster + Partners – írja a Notes from Poland.

A reptér hosszú ideje kiemelt projektje a kormánynak, tervezett helyszíne körülbelül félúton található Varsó és Łódź között. A Szolidaritás Közlekedési Csomópont (CPK) néven futó óriásberuházást 2028-ban tervezik átadni.

A Foster + Partners és a Buro Happold által készített építészeti tervek a repülőtér utasterminálját, a főpályaudvart és az átszállási csomópontot mutatják.

A kormány elképzelései szerint a repülőtér 2060-ra jelentős globális csomóponttá válik, és évente legalább 65 millió utast szolgál ki. Összehasonlításképpen: 2019-ben, a világjárvány előtt a nagy európai csomópontokon, Amszterdamban és Frankfurtban 72 millió, illetve 71 millió utas fordult meg.

Az ellenzék nem olyan lelkes a projekttel kapcsolatban, mint a kormánypártok. A múlt héten a Harmadik Út, a jobbközép ellenzéki szövetség ígéretet tett a CPK projekt megszüntetésére, ha ők kerülnének hatalomra az őszi választásokon, mondván, hogy azt a több tízmilliárd zlotyt, amibe a megépítése kerül, máshol jobban el lehetne költeni.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója, többször is bírálta a CPK-t, "őrült" ötletnek nevezve azt, amelyet "nagyon ostoba politikusok" találtak ki, és amely "30 milliárd zlotyt fog elpazarolni egy homokvárra a semmi közepén".

"A mi tervezésünk az utasokra összpontosít" – idézi Grant Brookert, a Foster + Partners stúdiójának vezetőjét a Notes from Poland. "Úgy gondoljuk, hogy a CPK teljesen meg fogja változtatni az emberek utazási szokásait Lengyelországban, és egyben új kapu lesz Európa és a világ többi része felé" – tette hozzá.

A terv többi része egy 400 000 négyzetméteres repülőtéri utasterminált és egy 12 vágányos, hat földalatti peronból álló vasútállomást foglal magában. A CPK egy buszpályaudvart, valamint egy Airport City nevű, szállodákból, irodákból és egyéb kereskedelmi létesítményekből álló területet is magában foglal majd.

A CPK-t nagysebességű vasútvonal köti majd össze Varsóval és Łódź-zsal, a projektért felelős állami vállalat előrejelzése szerint az utasok mintegy 40%-a ezzel a járattal fog érkezni. A másik fele autóval vagy taxival érkezik majd (az út jelenleg körülbelül 45 percet vesz igénybe Varsóból), a maradék busszal.

A CPK megnyitása után a tervek szerint Varsó jelenlegi fő repülőtere, a Chopin, amely 2019-ben közel 19 millió utast szolgált ki, bezár a polgári forgalom előtt.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

És akkor hiába értékelte nagyra Orbán Matolcsyt, Varga csak megnézte, legalább az aranytartalék megvan-e még

És akkor hiába értékelte nagyra Orbán Matolcsyt, Varga csak megnézte, legalább az aranytartalék megvan-e még

Az elnökváltás után lassan felgombolyodik a jegybank Matolcsy-korszaka – sok a botránygyanús ügy, de legalább az aranytartalék és a miniszterelnöki bizodalom megvan még. Adnan Polat lánya Magyarországon is szerepet vállalt, Mészáros Lőrinc felesége földeket vett, a pixisből kiesett volt veje pedig jogvédelmet nyert. Az infláció gyorsult, a nyugdíjasok utalványt kapnak, amit – bár a készpénzhasználat alkotmányos jog lett – csak korlátozottan költhetnek majd. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.