szerző:
Mészáros Márton Balázs
Tetszett a cikk?

Az elmúlt hónapokban összes európai munkavállalójától megszabadult az ikonikus dobozok gyártója, mostanra az is kiderült, hogy nem véletlenül. A csődből kilábalni próbáló Tupperware hátrahagyja Európát, az új vezetés néhány kulcspiacra összpontosítva állítaná talpra az egykor az amerikai konyhákat és munkaerőpiacot egyaránt forradalmasító céget.

A teljes európai piacnak, így Magyarországnak is hátat fordít a műanyag élelmiszer-tárolók szinonímájává vált amerikai márka, a Tupperware. A magyarországi búcsút a cég kelet-közép-európai részlegének vezetője, Vojtěch Zmrzlík jelentette be január 10-én, amikor saját Facebook-oldalán közölte, hogy nem hosszabbítják meg a márka termékeinek forgalmazására vonatkozó licenszüket.

Nem sokkal később a vállalat termékeinek hivatalos szlovákiai forgalmazója is megerősítette, hogy a Tupperware globális csődje miatt hiába alakultak jól az európai számok, a kontinensen a gyártást és az árusítást is leállítja a cég, már csak a raktárban maradt termékeket értékesítik.

Az újraszervezés nem jelent meglepetést azt követően, hogy tavaly szeptemberben csődöt jelentett a Tupperware, a márkát akkor a hitelezői által alapított Party Products LLC vásárolta meg. Az új tulajdonos akkor közölte, hogy a működés zavartalanul folytatódhat, nem sokkal később azonban jelentős változásokat jelentettek be: vezérigazgatónak leigazolták azt a Laurie Ann Goldmant, aki az alakformálú alsóneműket gyártó Spanx felvirágoztatásában játszott kulcsszerepet, majd a Tupperware-hez hasonló értékesítési modellből kinövő Avon élén szerzett vélhetően a műanyagdobozos cég számára is hasznos tapasztalatokat. Az új vezetés azt is jelezte, hogy a jövőben a digitális értékesítésre helyezik a hangsúlyt – látszólag tanulva a csődig vezető vesszőfutás hibáiból.

Egy történet vége? Csődbe menekülhet a Tupperware, az amerikai életérzés és a műanyag doboz ikonja

Úgy tűnik, hosszú ideje tartó erőfeszítések ellenére sem sikerül megmenteni a műanyag dobozairól és azok értékesítési modelljéről híressé vált amerikai vállalatot, a Tupperware-t miután évek óta rohamosan csökken a kereslet a termékei iránt. Bár annak idején a termék köré épült értékesítési modell szabadította ki a háziasszonyokat a konyha fogságából, ma már egyre kevésbé tud újat nyújtani.

Magyar szemmel a legfontosabb változást azonban az jelenti, hogy a vállalat mostantól legfontosabb piacaira összpontosítja erőforrásait, ezek között pedig nemhogy Magyarország, de még Európa sem szerepel. Legszebb napjaiban a Tupperware (pontosabban a hálózatába tartozó háziasszonyok) több mint 80 országban értékesített műanyag dobozokat, ez mára 8-ra csökkent: az Egyesült Államok mellett a szomszédos Kanadára és Mexikóra, Brazíliára, valamint Kínára, Indiára, Malajziára és Dél-Koreára.

Az európai búcsú a cégvezetés szerint nem végleges, ha sikerül egyenesbe hozni a működést, a jövőben újra terjeszkednének Európa felé, ez azonban a legjobb esetben is csak évek múlva lehet esedékes. A Tupperware az elmúlt hónapokban maradék európai gyárait is bezárta, belgiumi üzeméből 270, az ahhoz kapcsolódó kutatási részlegből 44 munkavállalót küldött el, a Portugáliában bezárt gyárból pedig további 200-at. Korábban Franciaországban és Görögországban is gyártották az ikonikus tárolókat, ezeket az üzemeket azonban már évekkel ezelőtt leállították.

afp Tupperware 2024
AFP

Annak ellenére zárta rövidre európai történetét a márka, hogy a regionális piacokon a hírek szerint nyereséges volt: a közép-európai számok a helyi vezetés szerint jól alakultak, a belga Tupperware pedig még utolsó teljes évében, 2023-ban is 40 millió eurós (16 milliárd forintos) forgalmat és 677 ezer eurós (270 millió forint) nyereséget ért el. Az új tulajdonosokat azonban nem hatották meg a számok, a helyi szakszervezet már csak a végkielégítés mértékéről tárgyalhat velük, az elbocsátott munkavállalóknak pedig állásbörzét szerveznek. A spórolásból a kulcspiacok sem maradtak ki, a cég utolsó amerikai gyárának a bezárását tavaly júniusban jelentették be, a 158 dolgozót fokozatosan, idén januárig építették le, a gyártást pedig Mexikóba költöztették. Az év végével bezárt a Tupperware addigi orlandói központja is, a vezetés pedig azt is közölte, hogy még munkavállalói nyugdíjprogramjukat is megszüntetik.

Tupperware-történelem

A Tupperware története 1938-ban indult, amikor Earl Tupper mérnök felismerte, hogy a DuPontnál alkalmazott műanyaggyártási technikákat háztartási termékek gyártására is felhasználhatná. Elsőként poharakkal kezdett, ezt követték a tárolóedények, amelyek hamar népszerűvé váltak a második világháborút követően a hűtök elterjedésével, hiszen sokkal kényelmesebbé, valamint olcsóbbá tették az élelmiszerek elraktározását. Az első tárolókat 39 centes, mai árfolyamon 6 dolláros áron dobták piacra, ma már ennek többszöröséért, 25 dollárért lehet hozzájutni a legolcsóbb dobozokhoz is.

A márka hódításában azonban nemcsak a terméknek, az értékesítési módnak is nagy szerep jutott: Trupper 1951-ben fogott össze Brownie Wise-zal, aki korábban a Stanley Home Products háztartási tisztítószereit értékesítette ügynökként. Wise forradalmi ötlete az volt, hogy nem házról házra csöngetve próbálta meg bámulatba ejteni a háziasszonyokat a műanyagdobozokkal, hanem arra vette rá őket, hogy rendezzenek délutáni partikat, ahol a teljes szomszédságnak bemutathatják a Tupperware-termékeket.

Az összejöveteleken Wise nemcsak vevőket, hanem további eladókat is toborzott, akik aztán újabb Tupperware-partikon öregbíthették a márka hírnevét. A termékbemutatókánt és közösségi élményként párhuzamosan funkcionáló események hamar elterjedtek az Egyesült Államokban, a cég a szervezőket szintén műanyagedényekkel jutalmazta, emellett pedig nagykereskedelmi áron adta el nekik a tárolókat, amelyet ők így árréssel adhattak tovább.

Tupperware-parti.
AFP / Jean-Philippe Kisiazek

Ezzel nemcsak az amerikai háziasszonyok társasági életét pezsdítette fel a Tupperware, hanem a munkaerőpiacot is forradalmasította, hiszen olyan jövedelemszerzési lehetőséget kínált a nőknek, amely háztartási feladataik ellátásában sem akadályozta meg őket. Márpedig az 50-es, 60-as évek amerikai családmodelljében ezeknek a feladatoknak a túlnyomó többsége rájuk hárult, míg a férfiak feladata elsősorban a jövedelem biztosításában merült ki. Hogy ez idővel részben megváltozott, az részben éppen a Tupperware-modellnek köszönhető.

Európába 1960-ban, Magyarországra pedig csak a rendszerváltást követően, 1992-ben érkeztek meg a dobozok. Időközben Wise az első igazi amerikai selfmade üzletasszonyként kisebb kultuszra tett szert, ezt viszont Tupper nem nézte jó szemmel, így végül megköszönte értékesítési igazgatója munkáját, majd nem sokkal később el is adta a céget. A Tupperware-partik azonban Wise távozása után is folytatták hódításukat, egészen a 2010-es évekig.

A tartósság csodája: Tupperware termékek.
Dezeen / Tupperware

Az ezredfordulót követően az egykor innovatív cégnek azonban már az is nehézséget okozott, hogy lépést tartson a legújabb trendekkel. A piacon idővel megjelentek az olcsóbb versenytársak, a Covid pedig végérvényesen keresztbe tette az értékesítési modellnek. Az elmúlt éveket a zuhanórepülés jellemezte: a cég egykor 80-90 dollárt érő részvényei 2023-ban egy dollár alá zuhantak. Ezt a folyamatot csak rövid időre tudta megfordítani az a néhány redditező, akik a közösségi platform erejét kihasználva megpróbálták megismételni a Gamestop-botrányt. Pár befektetővel ugyan kiszúrtak ezzel a felhasználók, a vállalat sorsát azonban nem tudták megfordítani, végül tavaly szeptemberben következett be az elkerülhetetlen.

Az majd idővel kiderül, hogy a cég The New Tupperware Company néven újraalapított cég képes lesz-e megújulni, az biztos, hogy műanyagdobozaik még hosszú évekig fellelhetőek lesznek a hazai háztartásokban.

Csődbe ment az amerikai életérzés és a műanyag doboz ikonja

A legendás kajadobozgyártó évek óta küzd a túlélésért. A cél a vállalat értékesítése a működés fenntartása mellett a csődvédelmi eljárás során.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!