Egy történet vége? Csődbe menekülhet a Tupperware, az amerikai életérzés és a műanyag doboz ikonja

7 perc

2024.09.17. 15:56

2024.09.17. 16:12

Úgy tűnik, hosszú ideje tartó erőfeszítések ellenére sem sikerül megmenteni a műanyag dobozairól és azok értékesítési modelljéről híressé vált amerikai vállalatot, a Tupperware-t miután évek óta rohamosan csökken a kereslet a termékei iránt. Bár annak idején a termék köré épült értékesítési modell szabadította ki a háziasszonyokat a konyha fogságából, ma már egyre kevésbé tud újat nyújtani.

A Tupperware Brands már ezen a héten csődvédelembe menekülhet, miután nem jártak sikerrel azok az évekig tartó erőfeszítések, amelyekkel megpróbáltak életet lehelni a márka eladásaiba, és megfordítani a csökkenő kereslet okozta veszteségeket.

A háztartási cikkek egyik leghíresebb márkája, amely forradalmasította az élelmiszer-tárolást, majd mintegy nyolc évtizeden át meghatározó volt a területén, azt tervezi, hogy bírósági védelmet kér, miután nem volt képes fizetni adósságtörlesztési kötelezettségeit, és a hitelezőivel folytatott elhúzódó tárgyalásokat követően sem sikerült a több mint 700 millió dolláros tartozás kezelését megoldani – mondták el a Bloombergnek névtelenséget kérő források. Bár a hitelezők idén még beleegyeztek abba, hogy lélegzetvételnyi időt adjanak a problémás hitelek átütemezésére, a vállalat állapota azonban tovább romlott. Az elérhető adatok szerint a cég forgalma a megelőző években sorra közel 20 százalékkal csökkent.

A vállalat részvényeinek árfolyama a közeli csőd hétfői hírére 58 százalékkal, 51 centre esett. A tendenciát jól mutatja, hogy tíz évvel ezelőtt még 80-90 dolláros árfolyamon jegyezték a cég papírjait, azaz már a lejtő aljáról csúszott még lejjebb az ára.

Tupperware-termékek
AFP

A Tupperware évek óta küzd, hogy a piacon tudjon maradni, vezetői pedig már korábban figyelmeztettek arra, hogy kétséges a vállalat működőképessége. A cég júniusban tervbe vette, hogy bezárja egyetlen amerikai gyárát és elbocsát majdnem 150 alkalmazottat, miután a tavalyi leépítések és több ingatlanjának értékesítése sem hozták meg a kellő fordulatot, a cég részvényei pedig gyors zuhanásnak indultak, ami vonzotta további értéktelenedésére spekuláló, shortoló befektetőket. Tavaly aztán leváltották a vállalat vezérigazgatóját, Miguel Fernandezt (öt év alatt ez volt a harmadik csere e pozícióban) és több igazgatósági tagot is menesztettek, majd – az üzletmenet megreformálásának részeként – Laurie Ann Goldmant nevezték ki új vezérnek.

A vezetőcsere után, az előző év nyarán néhányan azzal próbálkoztak, hogy a Tupperware részvényeinek feltámasztásából húzzanak busás hasznot, amitől két hét alatt megtriplázódott a cég árfolyama. Ismerős eljárással a Redditen alakult kisbefektetői csoport kezdte felverni a részvények árát, remélve, hogy ha alaposan bevásárolnak az akkor még 90 centet érő részvényekből, akkor ugyanolyan, de legalábbis azt megközelítő haszonnal adhatnak rajtuk túl, mint amire a Gamestop-botrány idején lehetőség nyílt. Végül csakúgy, mint a Gamestop esetében, pár shortoló maga is kénytelen volt további részvényeket vásárolni, mivel nem jött be a számítása és az árfolyamerősödés olyan veszteségeket generált számára, hogy nem volt más választása, mint előremenekülni. A feltámasztási kísérlet végül elég hamar elbukott, ezzel pedig hamarosan egy legendával lehet szegényebb a világ.