Tetszett a cikk?

A könyvhétre jelent meg magyarul Borisz Akunyin Azazel című bűnügyi regénye, a szerző okosan és szellemesen megírt krimisorozatának első darabja. Akunyinban a kritikusok egy része új Agatha Christie-t vél felfedezni, aminek az álnéven alkotó szerző minden bizonnyal örül, és jókat mosolyog méretes bajusza alatt.

Borisz Akunyin lektűríró valódi neve Grigorij Cshartisvili, eredeti foglalkozását tekintve pedig irodalmár, szerkesztő és japanológus. Első pillantásra amolyan orosz Lőrincz L. Lászlónak vagy Agatha Christie-nek tűnhet, igazából azonban egyik hasonlat sem helytálló; egyedül talán csak a siker az, ami a másik két szerzővel összeköti (ha mindenképpen hasonlítani kellene valakihez, Akunyin Fandorinját leginkább Andrea Camilleri - már magyar nyelven is olvasható - Montalbano felügyelője mellé lehetne állítani). Magyar kollégájával ellentétben Akunyin ugyanis nem törekszik az alaptörténet hátteréül szolgáló helyszín és kor részletes, sokszor unalmas bemutatására, a hangsúly inkább a 19. századi korabeli irodalom feltámasztásán és a stíluson van. A Fandorin-sorozat első része, az Azazel nem is az a tipikus Agatha Christie-krimi; cselekményében nem sok váratlan fordulat van, az egyes események természetesen nőnek ki egymásból, kis túlzással akár azt is mondhatnánk: az olvasó szinte sürgeti a szerzőt, hogy az végre „hivatalosan” is elvarrja az általa már kibogozott szálakat. Mindezek ellenére az Azazel nem rossz, sőt, kellemes olvasmány lehet munkába menet, az Örs vezér tere és a Déli között, amennyiben az olvasó nem világmegváltó gondolatokra és nagy igazságokra vágyik reggelente.

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!


A regény főhőse - Eraszt Fandorin - egy eleinte kissé bátortalannak tűnő, nyomozásai során azonban egyre magabiztosabbá váló ifjú orosz detektívsegéd, aki unalmas jelentések körmölése közben szinte a semmiből ás ki magának egy saját ügyet. Nem is akármilyet. Moszkvában - ismerősen bulgakovi környezetben - öngyilkos lesz egy jelentős vagyonnal bíró fiatalember, aki mindenét egy jó hírű árvaházra hagyja. A fiú öngyilkosságának furcsa körülményei szemet szúrnak Fandorinnak, és - az ügy kapcsán a városba érkező magas rangú különleges ügynök támogatásával - nyomozni kezd. A gyanús öngyilkosság és további öngyilkossági kísérletek szálai Angliába vezetnek, majd vissza Oroszországba, hogy a könyv végére - rosszabb esetben közepére - minden kiderüljön.
A műveit sokáig nemcsak álnéven, hanem teljes titoktartás közepette jegyző Cshartisvili a klasszikus orosz irodalom alakjait szeretné megidézni. Elgondolása szerint az orosz kultúrának volt egy olyan időszaka - a 19. század -, amelyre az oroszok teljes joggal lehetnek büszkék, s amely alkalmas lehet a mítoszteremtésre; Cshartisvili e kor szellemiségét szeretné feltámasztani. Célja e mítosz segítségével az orosz tömegirodalom felemelése, s ezért a szerző egyáltalán nem bánja, ha műveit színpadra vagy filmvászonra viszik, annak pedig nyilván kifejezetten örül, ha valaki az ő Azazelje után nyúl a mítosz ősforrásához, mondjuk Dosztojevszkij egyik művéhez.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!