Ez a város egy távoli bolygó
Budapest Rules: város és művészet a Knoll Galériában. Élők és holtak archívuma a Centrális Galériában. Kleist Amphitryonja Kaposváron. Kultúrák Közötti Párbeszéd: a Tilos Rádió Ausztrál Partyja. És persze filmek! A Szemle elmaradt nyitóvetítése: A londoni férfi a mozikban. Valamint 18 versengő nagyjátékfilm, harminc dokfilm és seregnyi más mozgókép. A 39. Magyar Filmszemle és még sok minden más; ajánlatok a hvg.hu-tól!
A nagy vetítés
39. Magyar Filmszemle
A versenyben tizennyolc nagyjátékfilm és harminc dokumentumfilm, kisjátékfilmek, kísérleti filmek, új kategóriaként úgynevezett kreatív dokumentumfilmek, formális és informális program. Ismét Szemle. Ismét viták kereszttüzében, s ismét diadalmas sajtóközleményekkel, amelyek mind a ragyogó jegyeladásokról szólnak. És tényleg: ilyenkor minden évben kiderül, szeretjük a hazait. Néhány cím a sok közül, néhány időpont a több vetítés közül; mindegyik a Mammutban. Az összes film, hely és időpont itt!
Fliegauf Benedek: Tejút
(Január 31. 21:30)
Faur Anna: Lányok
Tele voltak vele a híradók, s megint volt mit elemzni társadalomkutatóknak, kriminológusoknak.
Az elsőfilmes Faur Anna két francia színésznő segítségével idézi meg a rémálmot, de teremt mögé valami mást. Nem oknyomozó film; az eredeti események csak kiindulópontként (vagy inkább végpontként) szolgálnak. A többi magyar, valóság.
(Jan. 31. 20:30)
Alföldi Róbert: Nyugalom
(Febr. 11. 18:30)
Török Ferenc: Overnight
Brókerek. Sokféle előítéletünk van velük kapcsolatban. Felejtsük el ezeket mind! Bodó Viktor egy férfit alakít, aki történetesen tőzsdéi dolgozó. S hazárdjátékba kezd. De ugyanúgy szoktunk időnként hazárdírozni mi is, nem tőzsdei dolgozók. S a motivációk hasonlók. Kell a pénz. Le kell lépni. Van egy nő. Van - vagy lehet - egy utód. Budapest- Bombay, a világ így majdnem kerek. Bró-kerek.
(Febr. 2. 16:30)
Mundruczó Kornél: Delta
(Febr. 3. 11:00)
Till Attila: Pánik
Till Attila túlélte, amit kevesen: a kereskedelmi tévés népszerűséget. Lett visszaút, intermédia szakos képzőművészként végzett, s úgy tűnik, meg se kottyant neki a kertévé (?). Nem akart elfuserált tervekkel élni, megcsinálta hát első nagyjátékfilmjét. Valami olyasmiről, hogy mi van, ha minden megvan és mégse vagy boldog. Mi is a neve annak, ami ilyenkor utolér?
(Febr. 3. 22:30)
Almási Tamás: Márió, a varázsló
Halász Margit írónő szövegét választotta alapanyagul Almási Tamás. Meseszerű, "magyarul mágikus realista" Halász, Almási pedig dokumentarista. Igaz, sosem nevezte magát dokfilmesnek. "Csak" filmesnek. Nagyjáték; Franco Neroval, a magyar vidékkel, a falu hihetetlen történeteivel. Gyöngyszemgyanú?
(Febr. 4. 19:30)
Kicsi a zsemle
Tarr Béla: A londoni férfi
Sorsukra hagyva
Heinrich von Kleist: Amphitryon
Karsai György klasszikafilológust a színház honlapja idézi: „Kleist Amphitryonja egy olyan világról szól, ahol igazságtalan, értékromboló generációs küzdelem zajlik. Adott a jól-rosszul működő (földi) világ, ahol megállapodott családi viszonyok között élnek középkorú, vagy korosabb emberek – a kópésan kedves szolga és tenyeres-talpas felesége, és a felhőtlenül boldog szerelemben élő királyi pár. És egyszer megjelenik – mit megjelenik? Betör! – egy gátlástalan, kegyetlen ... (isten-)generáció, amely nyers erejével lerombol értéket, tönkretesz minden harmóniát, megrontja a házasságokat, elpusztítja a szerelmet, és amikor már mindent megsemmisített, sorsára hagyja áldozatait."
(Ford.: Forgách András; rend.: Gothár Péter)
jan. 30.-febr.2.; Kaposvár, Csiky Gergely Színház
Városi, aktuális, szociális
Ez a város egy távoli bolygó
(Göbölyös Luca, Silke Grabinger-Christian Mittermayr, Nemes Csaba, Almut Rink, Szentesi Csaba)
Egyszerű látványként, azaz csak háttérként szerepel a városi tér a kortárs képzőművészeti munkákban, vagy megjelenik szociális folyamatok helyszíneként is?
Sőt, már nem is csak elvétve bukkannak fel az itt zajló, aktuális, sokunkat érintő eseményekre reagáló művek, amelyek nem „távoli bolygó“-ként, közömbösen kezelik és láttatják ezt a közeget? Kiderül általuk valami új és jelentős az itt élő – de a nyilvánosság számára némileg rejtőzködő – közösségekről? Netán a közvetítésükkel valami – szinte már történelemi távolságban látszó – utólag értelmet nyer vagy magyarázatot lel?
Hasonló kérdések átgondolását kisérelhetjük meg a korábban kultikus budapesti zenekar (az Európa Kiadó) dalából származó, ám még mindig aktuális részletet címül választó kiállítás kapcsán.
márc.22-ig; Bp. Knoll Galéria
Ahogy gyűtjük
Az élők és holtak archívuma - Carolus Linnaeus emlékére
Az OSA Archivum, együttműködésben a Budapesti Állatkerttel, kiállítást rendez az osztályozás/taxonómia és az archívum közötti kapcsolatról. A kiállítás az archívum három szintjét és az azoknak megfelelő osztályozási rendszert/logikát mutatja be:
1.. Az első, háromdimenziós rész egy, az Állatkertből áthozott növénygyűjteményt (és állatokat, főként vagy kizárólag madarakat) mutat be.
2.A második, kétdimenziós rész – születése tercentenáriumának alkalmából – Linné munkásságára, taxonómiai rendszerére, valamint a linnéi taxonómia és általában az osztályozás jellegére, logikájára és problémáira koncentrál.
3. A kiállítás harmadik, virtuális része a gyűjtemények és osztályozási rendszerek harmadik rendjével foglalkozik: digitális gyűjteményekkel és katalógusokkal, és kollaboratív osztályozási rendszerekkel, amelyek középpontjában az információ, gyűjtemények, tudás, taxonómiai projektek új rendszerezési elve/logikája áll.
Végtelen tekercsek
Rádai Andrea: Silence
Rádai Andrea festőművész 1964-ben született Budapesten. 1992 óta Amszterdamban él és dolgozik. Kiállítása a LOW holland-flamand fesztivál keretében valósul meg.
Ez az első magyarországi bemutatója. Rádai Andrea egy-egy témát hosszú, a kiállítótér magasságánál is hosszabb vászoncsíkokra fest. E vásznak ezáltal mind a plafonnál, mind a padlószintnél mint kibontatlan tekercsek folytatódnak, a képnek már nem látható részét, illetve annak virtuális végtelenségét hangsúlyozva. Rádai témái: gyerekportrék, biztonsági kamerák által rögzített képek, és hullazsákok.
febr.1- márc.1; Bp. acb galéria
Egy a világ, vol.1.
One World Project - Ausztrál Party
A Tilos Kulturális Alapitvány koordinálása alatt „One World Project” néven egy egész éves programsorozat indul, amely a Kultúrák Közti Párbeszéd Európai Éve 2008. hivatalos programjának első helyen kiemelt magyarországi projektje.
A rendezvénysorozat keretében havonta egy-egy Tilos Rádió World Party kerül megrendezésre Budapesten és a vidéki nagy egyetemi városokban (Szeged, Debrecen, Pécs), mely koncertek, dj-setek, workshop-ok, vizuális performanszok és kiállítások útján ismerteti meg a látogatókat egy adott kultúrkör – Ausztrália, Közel-Kelet, Afrika, az Euro-Mediterrán térség, India, Közép-Európa, Latin-Amerika, Távol-Kelet, Tibet – művészetével.
Az első az Ausztrál Party, amely Dreamtime mesékkel indul, majd az ausztrál bennszülöttek ősi hangszere, a didgeridoo veszi át a főszerepet, az autentikus hangzású Avaron, a kisérletezö hangulatú Gudanjabro és magát „naturalbiodinamic tranceproject”-nek nevező Airtist tolmácsolásában. Ez utóbbi, érdekes felállású – didgeridoo, doromb, beatbox – zenekar az Ausztrál Party keretében mutatja be első, Wireless c. nagylemezét.
A koncertek után dj Ludmilla exkluzív ausztrál breakbeat válogatására pöröghetünk tovább, majd AdamSalman, Zsaresz és Toma kalauzolnak a tribal-breakbeat-trance-fusion világába. A party vizuális atmoszférájának köszönhetően Ausztrália szinte tapinthatóan jelen lesz. A Onevisione csapat különleges panorámavetítési technikák alkalmazásával kápráztatja el a nézőket...
febr.1; Bp. Gödör