Tetszett a cikk?

Nem 27 ország művészei együttműködésének az eredménye, hanem egyetlen cseh művész alkotása az Entropa című kortárs tárlat, amely hétfőn nyílt meg Brüsszelben, az Európai Unió egyik központi épületében. A tárlat, amely az Európai Unió egyes tagországairól kialakult sztereotípiákat kívánta kifigurázni, azonnal vihart kavart, mert több országnak nem tetszik a róla kialakított groteszk kép. Bulgária ilyesféle bemutatását súlyos sértésnek vette, s Szófia kedden hivatalosan tiltakozott Prágánál a művészeti alkotás ellen.

Svédország, ahogy Cerny látja
"Elnézést kérek Mirek Topolánek kormányfőtől, Alexander Vondra kormányfő-helyettestől, Karel Schwarzenberg külügyminisztertől és hivatalaiktól, hogy nem tájékoztattuk őket a dolgok valódi állásáról és így becsaptuk őket. Számoltunk azzal, hogy ki fog derülni az igazság. Előbb azonban szerettük volna megállapítani, hogy Európa képes-e nevetni önmagán" - olvasható David Cerny cseh képzőművész kedd este kiadott ironikus nyilatkozatában.
 
A cseh kormány Cernyvel kötött szerződést a mű elkészítésére, amelynek a megállapodás szerint összesen 27 alkotója lett volna. Cerny elismerte: az orránál fogva vezette a cseh kormányt, nincs 27 szerző, az egész alkotást munkatársaival együtt ő gondolta ki és készítette el. "A groteszk túlzás és a misztifikáció a cseh kultúra egyik jellemzője, míg a hamis identitás kialakítása a kortárs művészet egyik stratégiája" - szögezte le Cerny, aki az elmúlt években több botrányos és vitatott alkotással hívta fel magára a figyelmet.

Egyik legismertebb és legvitatottabb műve a prágai Kampa szigeten látható: egy Csehország formájú apró tó közepén két férfi áll és mintegy lepisili az országot. Az alkotás szökőkútként működik. Egy másik ismert műve - Szent Vencel döglött lovon - a városközpontban álló Lucerna palota dísze. A mű karikatúrája a Vencel téren álló híres lovasszobornak, s néhány hétig a tér másik oldalán állt, szemben az eredetivel. Szent Vencel egyébként Csehország védőszentje.

A mostani brüsszeli tárlat a 27 tagállam domborműszerű térképéből áll, ám rajtuk nem szokványos jellegzetességek állnak. 

Franciaországot például egyetlen nagy sztrájkként, Romániát Drakula kastélyaként, Magyarországot óriási dinnyeföldként mutatja a tárlat, Hollandiát árvízből kiemelkedő mecsetek és minaretek, Bulgáriát egy török vécé "képviseli".

"Úgy tudtam, hogy ez 27 ember műve, beleértve az egyes országbeli helyi alkotókat is. Amikor Cerny megmondta, miről van szó, meglepődtem. Pontosabban mondva sokkot kaptam" - nyilatkozta újságíróknak Vondra. Elismerte, hogy a mű megszületését senki sem ellenőrizte. "Megbíztunk Cernyben, bár csínytevései ismertek, nem volt szándékunk cenzúrázni, hiszen végül is műalkotásról van szó" - fejtette ki Vondra.

A mű egyébként még nincs befejezve, mert mozgó részeit csütörtökön indítják majd be, s csak azután derül ki, mi is volt az alkotó szándéka. A cseh kormány eredetileg azt tervezte, hogy a mű beindítása alkalmával nemzetközi sajtóértekezletet szervez Brüsszelben. Prága most tanácstalan, nem tudja, hogy álljon a dologhoz.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Shake

Dinnyés magyarok, drakulás románok, szivárványos papok - fotógaléria

Az Európai Unió egyes tagországairól kialakult sztereotípiákat, azaz - szótári megfogalmazással - felszínesen általánosító véleményeket kifigurázni kívánó kiállítás nyílt Brüsszelben, a legfontosabb döntéseket hozó Tanács épületében, és már az első reakciókból látni lehet, hogy nem szerzett osztatlan lelkesedést.