szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Oscar Niemeyer lemondott az 50 éve általa tervezett brazil főváros képének megváltoztatásáról, mert a kormány nem állt mellé a merész elképzelés megvalósításában.

Oscar Niemeyer. Itt még csak 100
© AP
Nem küzd többé az általa megálmodott Plaza of Sovereignty felépüléséért Brazíliavárosban, mert világossá vált, hogy a kormány nem járul hozzá a projekt finanszírozásához a világörökség részének nyilvánított helyszínen - fújt visszavonulót a nagy tekintélynek örvendő, 101 éves építész szerdán a Correio Braziliense napilapban megjelent nyílt levelében.

A tervnek, amely sokak szerint átrajzolta volna a főváros eddigi arculatát, számos ellenzője volt. Ellenezte az átépítést az UNESCO is, arra hivatkozva, hogy a Niemeyer tervezte, annak idején ultramodern brazil főváros "az az emberiség történelmi örökségének része".

Niemeyer egyebek között egy monumentális főteret vizionált a város szívébe - a Minisztériumok sétányának elejére -, rajta egy alacsony fekvésű kanyarodó épülettel, valamint egy 300 méter magas obeliszkkel. Ezen a sétányon található az összes közhatalmi épület, köztük a kormány, a parlament és a legfelsőbb bíróság székhelye.

Az agg építész mindazonáltal csak "ideiglenesen" állt el tervétől, mert meggyőződése, hogy mint minden más fővárosnak, Brazíliavárosnak is kell egy monumentális központi tér. Az átszabás ráadásul 3000 új parkolóhelyet teremtene annak a Szövetségi Körzetnek a székvárosában, ahol több mint egymillió autó jut 2,2 millió lakosra.

- Ha más városok is hasonló módon óvakodtak volna az átalakítástól, Párizsban ma nem létezne a Champs Elysées, New Yorkban nem lennének felhőkarcolók, Barcelonának pedig nem lenne tengeri kijárata - érvelt a brazil főváros atyja.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Világ

Politikusok és építészek „vérfertőző” viszonya - videók

Az egyik dolgozott a kínai kommunistáknak meg a Las Vegas-i kaszinóknak. A másik pedig Sztálinnak meg Mussolininak, aztán beszállt a New York-i ENSZ-palota tervezésébe. Építészek. Olykor zsenik, máskor szörnyetegek. De mit mondjunk a politikusokról, akik saját emlékművüket akarják látni, zokszó nélkül robbantatnak fel műemlékeket, és mindenbe beleszólnak?