szerző:
hvg.hu

Az Iparművészeti Múzeum épületét december óta kordonok veszik körül, miután a bejárat előtt landolt egy tetőcserép. Takács Imrével, a múzeum főigazgatójával beszélgettünk külsőségekről, tartalomról, célokról és lehetőségekről.

hvg.hu: Aggasztó helyzetről számolt be a sajtó az utóbbi hetekben az Iparművészeti Múzeummal kapcsolatban. Ön is több helyen nyilatkozott arról, hogy az épület kis túlzással romokban hever.

Takács Imre: Amikor leesett az a tetőcserép a járdára, éppen a főbejárat középtengelyénél, munkatársaimmal nagyon megijedtünk. Azonnal körbevettük kordonokkal az épületet, s eltereltük a gyalogos forgalmat. Azóta még egy elem meglazult, és le is zuhant, de már a védett területre. Alpinistákat küldtünk a tetőre, és kiderült, hogy a kupola csúcsán álló lanterna oszlopai is megrepedtek. Egy tizenegy méteres kerámiaépítményről van szó, ami bármikor megindulhat. Talán holnap, talán évek múlva - nem lehet tudni, mikor jön egy széllökés, amely kibillenti a helyéről. A múzeum a legmagasabb épület a környéken, és semmi sem védi az ötven méter magas kupolát az időjárási viszontagságoktól.

hvg.hu: Mi lehet a megoldás?

T. I.: Épp a napokban fogadott el a kulturális kormányzat egy intézkedési tervet, amely azonnali lépéseket helyez kilátásba. Nekem az a feladatom, hogy ezt végrehajtsam: a baleset-elhárítás az elsődleges, egy védőernyőt tervezünk felállítani az épület köré. A szakértői vizsgálatokat is elindítjuk, hogy megtudjuk, melyek a legsürgetőbb munkálatok.
Az előtérben beázások csúfítják a szecessziós remeket
©

hvg.hu: Hogyan fajulhatott idáig ennek az ikonikus épületnek a helyzete?

T. I.: Az amortizációnak történelmi okai vannak. A második világháború alatt megsemmisült a tetőszerkezet nagy része, amit akkor ideiglenes megoldással foltoztak össze. 1956-ban újfent szitává lőtték, és a megmaradt tetődíszek is megsemmisültek. Ezt követően megint csak ideiglenes helyreállítás következett. A hatvanas években aztán rekonstruálták az eredeti Lechner-terv alapján, Zsolnay-darabokkal, de nem a legjobb technológiával. Mostanra elrozsdásodtak a tetődíszeket tartó vasak, amelyek szétfeszítik a pirogránitokat.

hvg.hu: Tehát ötven év telt el azóta, hogy bárki hozzányúlt volna az összetoldozott épülethez.  

Takács Imre
©
T. I.: 2006-ban, amikor erre a posztra kerültem, négy veszélyességi tényezőt jelöltünk meg, majd benyújtottuk jelentésünket Hiller Istvánnak, aki nem reagált erre. Készítettünk egy még részletesebb műszaki leírást, ezt is elküldtük a hivatalba, de hiába. 2008-ban kaptunk valamennyi támogatást a majolika előcsarnok rekonstrukciójára, de ez sem fejeződött be.

hvg.hu: Hiller István talán személyes ellentét miatt nem támogatta az Iparművészeti ügyét? Hiszen kétszer is visszavonta az ön vezetői megbízását különböző, vezetői működésében felfedezni vélt hiányosságok miatt.

T. I.: Nekem Hiller Istvánnal személyes ellentétem nem volt. A felmondóleveleket természetesen nem találtam helytállónak, ahogy a Munkaügyi Bíróság sem. Mindkétszer visszahelyeztek a pozícióba.

hvg.hu: Most viszont már csak pár hónapja van a törvényileg megszabott, ötéves hivatali időből, miközben mielőbb szükség lenne az Iparművészeti Múzeum renoméjának visszaállítására. Úgy tűnik, mintha a Hősök tere két oldalán lévő intézmények jobban vonzanák a közönséget.

T. I.: Az Iparművészeti Múzeum a Magyar Nemzeti Múzeum 1802-es alapítása után a második a rangsorban. Sőt, ez volt az első művészettörténeti múzeum Magyarországon. 1872-ben a magyar országgyűlés úgy döntött, hogy itthon is követjük azt a külföldi múzeumi reformot, amely Londonban indult az 1850-es években. Az ottani világkiállítás után határozott úgy az uralkodó pár, Viktoria királynő és Albert herceg, hogy intézményt alapítanak az emberi tárgykultúra értékeinek átmentésére. A cél az volt, hogy legyen egy intézmény, mely mintákat ad, mintákat gyűjt és fejlődést generál a tárgyalkotás területén. Ma Victoria and Albert Museumnak hívják ezt az intézményt. Az újfajta gyűjtési és bemutatási metódus a 19. század közepétől egész Európában trendet teremtett. Az Osztrák-Magyar Monarchia elöljárt az alapításokban: Bécsben a Museum für Angewandte Kunst elődje 1864-ben jött létre, mi pedig a kiegyezés után - az önálló magyar kultúrpolitika egyik első lépéseként - hoztuk létre az Iparművészeti Múzeumot. Évtizedekkel korábban, mint a Szépművészeti Múzeumot.
A rejtett kincseket végre megmutathatják
©

hvg.hu: Van konkurenciaharc a művészeti intézmények között?

T. I.: Nálunk teljesen más a közönséghez való viszonyulás. Fontos megemlíteni, hogy nem uralkodói döntés folyományaként jött létre a múzeum, hanem demokratikus úton. A gyűjtemény sem arisztokratikus: a társadalom minél szélesebb rétegét célozza meg. A tárgyi világ emberi használathoz kötődő értékeit helyezi középpontba, és a társadalom kulturális színvonalának, szellemi jólétének emelése a cél. Megfoghatóvá, élvezhetővé kell tennünk a művészetet, majdnem szó szerint.

hvg.hu: Tehát inkább a helyi közönségnek jelenthet többet, mint a külföldinek.

T. I.: Elméletben igen, de a valóság pont a fordítottját mutatja. Külföldön sokkal jobban ismerik és elismerik az Iparművészetit. 2012-re például van egy felajánlásunk, hogy az előbb említett múzeumi reform 150 éves múltját bemutassuk, méghozzá a világban másodikként, Bonn után. A kiállítás éppen a londoni Victoria and Albert Museum kincseit hozza majd Budapestre. A felkérés magáért beszél. De megvan annak is a magyarázata, hogy miért nem tudott ezidáig ismertebb lenni a múzeum: 1872-ben kezdték gyűjteni az anyagokat, az épület pedig 1896-ra készült el. Furcsa módon azonban nem nyílt meg állandó, átfogó, nagy kiállítás az új falak között. Ezt az elmaradást a világháborúk utáni válságok és a szocializmus kulturális szegényessége közepette nem tudtuk behozni. Még mindig nem tudjuk megmutatni azt a mérhetetlenül értékes kincstárat, amely a raktárakban rejtőzik, noha már  elkezdtük leporolni: az Esterházy textilek kiállítása például ennek a törekvésnek az egyik mozzanata.

Az állandó tárlat első darabjai
©

hvg.hu: A városban számos helyen találkozunk hirdetési plakátokkal, melyek népszerűsítik a gyűjteményt. A marketingstratégiában segítségére van a szépművészetis múlt?

T. I.: Természetesen az a tapasztalat is fontos, de talán inkább a londoni múzeum a példakép. Szeretnénk, ha az állandó kiállításunkra helyezhetnénk majd a hangsúlyt, ugyanúgy, ahogy a Victoria and Albert Museum teszi. Sőt, ami ugyancsak fontos, hogy mi exportáljunk kiállításokat külföldre, ezzel is öregbítve hírnevünket. Természetesen a behozott tárlatok is elengedhetetlenek, de az előbbiek fontosabbak.

hvg.hu: Tehát a múzeum is egy egyszerű közgazdasági modell szerint működik? Export-import és saját erőforrás hármasa jelenti a gazdálkodás tartalmi alapját?

T. I.: Ez pontosan így van. Az import drága, az export nekünk jelent bevételt, a saját anyag pedig adott. Ezt szeretném kihasználni.

hvg.hu: Az Esterházy-gyűjteményből felbecsülhetetlen értékű kelmék kerültek elő. Ezek is a raktárban pihentek eddig, ahol még további kincsek lapulnak.  

T. I.: Igen, ez a tárlat a 16. és 17. századi főúri öltözékeket mutatja be. Van köztük koronázási öltözék és esküvői díszruha, továbbá megvan az a páncéling is, amelyben a hagyomány szerint a vezekényi csatában elesett Esterházy László. De olyan díszes lóöltözékeket is bemutatunk, melyek világszerte egyedülálló kincsek; az egyik ilyen egy 17. századi török szultán számára készült. Egyik vitrinünkben a restaurációs folyamat is követhető: kiállítottuk a darabokra tört nyerget, és mellé tettük a letisztított, felújított remeket, drágaköves berakásokkal, szemkápráztató arany borítással.

Még romos állapotban is szép - 16. századi nyereg
©

hvg.hu: Az Iparművészeti Múzeum állapotát is jól szimbolizálja ez a vitrin. Ha minden támogatást megkap az intézmény, hány év múlva láthatnánk régi fényében az Üllői út díszét?

T. I.: Amennyiben zökkenőmentesen elkezdődhetnek a munkák, és biztosítani tudjuk a folyamatosságot, öt év alatt helyre tudnánk hozni az épületet. Addig még jobban kell koncentrálnunk a belső értékekre, a páratlan gazdagságú gyűjteményre.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
MTI/hvg.hu Kult

Az új igazgató sokkal jobb működést ígér az Iparművészetiben

Az Iparművészeti Múzeum modern arculatának kialakítását, a kortárs iparművészet, a design, a kreatív ágazatok bemutatását, egy 21. századi intézmény létrehozását ígérte a közelmúltban kinevezett főigazgató, Renner Zsuzsanna hétfőn Budapesten.

Vélemény

Miért rúgták ki kétszer is az Iparművészeti Múzeum főigazgatóját?

Az Iparművészeti Múzeum főigazgatójának, Takács Imre művészettörténész-történésznek 2007 szeptemberében történt leváltása jóval kisebb visszhangot keltett, mint évekkel korábban a KSH-elnök Mellár Tamás, vagy a PSZÁF-elnök Szász Károly elmozdítása. Jóllehet a Fővárosi Munkaügyi Bíróság megsemmisítette az OMM döntését, visszahelyezte a főigazgatót eredeti posztjára, a Hiller Istán vezette minisztérium ebbe nem nyugodott bele, és június 9-én újra menesztette Takácsot.

MTI/hvg.hu Kult

Nyilatkozatstop az Iparművészeti Múzeumban

Nem maradnak el kiállítások az Iparművészeti Múzeumban a vezetőváltás miatt - közölte Pálfi Ferenc, az intézmény miniszteri megbízottja hétfőn. Takács Imre felmentett főigazgató - aki mellett munkatársai nyilatkozatban álltak ki - csak annyit mondott: a miniszteri megbízott letiltotta a múzeum munkatársait a nyilatkozattételről.

MTI Kult

Pert nyertek a Sigray-örökösök az Iparművészeti ellen

Jogerősen is megnyerték az Iparművészeti Múzeum ellen indított próbapert Sigray Antal örökösei, akik egy XVII. századi angol karosszék kiadását kérték az intézménytől - tájékoztatta a leszármazottak képviselője szerdán az MTI-t.

Marad a csigatempó a MÁV csigavonalán

Marad a csigatempó a MÁV csigavonalán

A kormány a csokot tolja, miközben hétből csak egy igénylő jut bérlakáshoz Szegeden

A kormány a csokot tolja, miközben hétből csak egy igénylő jut bérlakáshoz Szegeden

Az oroszok díszdoktorrá avatták Kásler Miklóst

Az oroszok díszdoktorrá avatták Kásler Miklóst

Ennél szomorúbb esküvői fotót nehéz elképzelni

Ennél szomorúbb esküvői fotót nehéz elképzelni

Miniszterelnökség: Macedóniából nem mi hoztuk ki Gruevszkit

Miniszterelnökség: Macedóniából nem mi hoztuk ki Gruevszkit

Titokzatos jótevő tartja lázban a francia nagyváros lakóit

Titokzatos jótevő tartja lázban a francia nagyváros lakóit